۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
تولید روزانه گازوئیل ۱۶ میلیون لیتر افزایش می‌یابد

تولید روزانه گازوئیل ۱۶ میلیون لیتر افزایش می‌یابد

در انتهای هفته جاری از واحد تصفیه گازوئیل ( DHT ) هلدینگ پتروپالایش اصفهان با ظرفیت تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل به‌ طور رسمی و با حضور رئیس جمهوری بهره‌برداری رسمی خواهد شد.

به گزارش بازار، احداث واحد تصفیه گازوئیل در راستای نیل به استاندارهای یورو ۵ و تکیه بر توانمندی‌هـــای داخلی در دستور کار قرار گرفته است.

این مهم علی‌رغم وجود تحریم‌ها و عدم همکاری شرکت‌های خارجی خدمات مهندسی توسط شرکت‌های داخلی نارگان، چگالش و مپنا تحقق پذیرفت به‌ طوری که حدود ۸۰ درصد کالاها و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این پروژه توسط سازندگان داخلی تهیه و ساخته شد.

بودجه این طرح ۶۷، ۸۴۸ میلیارد ریال و ۵۱۱ میلیون یورو تخمین زده شده است. از اهداف این طرح می توان به کاهش گوگرد در گازوئیل تولیدی پالایشگاه به کمتر از ۱۰ ppm و تولید ۱۶ میلیون لیتر (معادل حدود ۱۰۰ هزار بشکه) در روز گازوئیل یورو ۵، عمل به تکالیف مندرج در قانون هوای پاک، جلوگیری از انتشار ۳۰۰ تن گوگرد در روز، رقابت پذیری محصول تولیدی پالایشگاه در بازارهای جهانی اشاره کرد.

همچنین طرح تولید بنزین و پروپیلن نیز جزو طرح‌های آینده و آماده آغاز عملیات اجرایی این پروژه معرفی شده است، پیش‌بینی سرمایه این واحد عظیم صنعتی بالغ بر ۱۱۰۰ میلیون یورو برآورد شده که با اعمال ارزش زمانی پول چهار سال پس از بهره برداری در سال ۱۴۰۸ سرمایه آن بازگشت خواهد شد.

محصولات این واحد روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۰۰ هزار لیتر گازوئیل است. همچنین گاز مایع از دیگـر تولیدات این واحد است که خوراک واحدهای پتروشیمــــی را تامین خواهد کرد.

تولید پلی اتر - پلی اورتان، MTBE، سوخت کشتی، بنزین و گازوئیل از واحدهای پتروشیمی این شرکت است. افزایش ضریب پیچیدگی پالایشگاه، سوددهی بالا، کاهش آلایندگی زیست محیطی، ارزش افزوده بالا اشتغال زایی و بهبود اقتصاد استان از مزایا ساخت واحدهای پتروشیمی است. واحدهای پتروشیمی مذکور با هدف ایجاد ارزش افزوده بسیار بالا در زنجیره LPG در پایین دست واحدهای پالایشگاهی طراحی شده اند.

سرمایه گذاری واحدهای پتروشیمی در مرحله امکان سنجی بالغ بر ۲۳۰۰ میلیون یورو پیش‌بینی شده و سود خالص سالیانه بیش از ۲۵ میلیارد یورو برآورد شده است. طبق برنامه‌ریزی انجام شده پیش بینی می‌شود بازگشت سرمایه این شرکت کمتر از ۱۸ ماه خواهد بود. پس از اتمام پروژه های فوق سود هلدینگ پترو پالایش اصفهان با نرخ‌های فعلی از ۳۰ همت به ۱۲۵ همت افزایش می یابد.

کد خبر: ۲۴۵٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha