۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۶
۱۰ حقیقتی که باید در مورد منطقه سیونیک ارمنستان بدانید

۱۰ حقیقتی که باید در مورد منطقه سیونیک ارمنستان بدانید

۱۰ حقیقتی که باید در مورد منطقه سیونیک ارمنستان بدانید تا بفهمید چرا آذربایجان و ترکیه برای فتح این منطقه دست به هر کاری می زنند.

به گزارش بازار،۱۰ حقیقتی که باید در مورد منطقه سیونیک ارمنستان بدانید تا بفهمید چرا آذربایجان و ترکیه برای فتح این منطقه دست به هر کاری می زنند.

۱) منطقه کوچک سیونیک ارمنستان تقریباً ۷ درصد از ذخایر مولیبدن جهان را در خود جای داده است. تقریبا وجود دارد. ۱۱۵۰۰۰۰۰ تن مولیبدن که تقریباً ۸۰۰ هزار تن در استان سیونیک قرار دارد. ارزش کل مولیبدن در سیونیک حدود ۱۵ میلیارد دلار است. این بودجه نظامی ۵۰ ساله ارمنستان است.

۲) منطقه کوچک سیونیک تقریباً ۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تن آهن (۱.۵ میلیارد تن). این تقریبا ۸۸۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار (۸۸۳ میلیارد دلار). این بودجه نظامی حدود ۳۰۰۰ سال ارمنستان است.

۳) منطقه کوچک سیونیک تقریباً ۴۰۰۰۰۰۰ تن مس. این تقریبا ۳۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار (۳۶ میلیارد دلار).

۴) منطقه سیونیک کوچک دارای ۲۳۸ تن طلای خالص و ۱۶۰۰۰۰۰۰ تن ذخایر سنگ معدن طلا می باشد. این تقریبا ۱۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار (۱۳ میلیارد دلار) برای طلای خالص، و این شامل ارزش سنگ معدن طلا نمی شود.

۵) در منطقه سیونیک کوچک ۱۰۰۰۰۰ تن ذخایر اورانیوم وجود دارد. این تقریباً مانند کل روسیه گسترده است.

۶) علاوه بر این، ذخایر عظیمی از آلومینیوم، پلاتین، آرسنیک، آنتیموان، جیوه، روی، تنگستن، تیتانیوم، زغال سنگ، ذغال سنگ نارس، بلورها، الماس و... در منطقه سیونیک وجود دارد که تعداد آنها بسیار زیاد است.

۷) بیش از ۵۰ درصد آب های معدنی ارمنستان در منطقه سیونیک قرار دارد.

۸) منطقه کوچک سیونیک با وجود خود مانع از اجرای پروژه توران بزرگ می شود، زیرا ترکیه را از آذربایجان و جمهوری های ترک آسیای مرکزی جدا می کند.

۹) منطقه سیونیک تنها شیء جغرافیایی است که ایران (و از طریق آن هند) را با دور زدن «جهان ترک» به اروپا متصل می کند. با از دست دادن سیونیک کوچک، کشورهایی مانند ایران و هند که بیش از ۱.۵ میلیارد نفر (۲۰ درصد جمعیت جهان) در آن زندگی می کنند، از نظر ژئوپلیتیکی به "جهان ترکیه" به رهبری ترکیه وابسته خواهند شد.

۱۰) ارمنستان سیونیک را تنها به لطف گارگین نژده و رزمندگانش نجات داد که در مقابل ترکیه، آذربایجان و روسیه شوروی ایستادند و پیروز شدند. از این رو در این سه کشور سعی می‌کنند نام باشکوه او را کوچک جلوه دهند، حقایق مختلفی که با تاریخ این سه کشور همخوانی ندارد.

کد خبر: ۲۴۵٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هموطن IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      3 1
      با درود فراوان،اینکه کاری ندارد ایران ۳۰ سال است که به آذربایجان راه عبور داده،آذربایجان هم از شمال غرب نخجوان برای ایران به ارمنستان را عبوری بدهد و یا از جنوب ارمنستان کریدور بگیرند در عوض از شمال غرب نخجوان کریدور بدهند. با سپاس
    • یعقوب IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      13 3
      با وجود این همه ثروت چرا ارمنستان نباید غرامت جنگی به آذربایجان بدهد
    • هموطن IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      2 1
      با درود فراوان، از جنوب ارمنستان کریدور بگیرند و در عوض از شمال غرب نخجوان کریدور بدهند. با سپاس