۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
تاثیر نوسانات نرخ دلار بر اقتصاد اصفهان| پیش بینی قیمت تا پایان ۱۴۰۲
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

تاثیر نوسانات نرخ دلار بر اقتصاد اصفهان| پیش بینی قیمت تا پایان ۱۴۰۲

اصفهان - مولوی؛ عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به تاثیر نوسانات نرخ دلار بر اقتصاد اصفهان گفت: یکی از دلایل وجود تورم،رشد نقدینگی است که کنترل آن در اختیار مردم نیست و ارتباطی به کشور خاص ندارد.

به گزارش خبرنگار بازار، قیمت دلار یا به طور کلی نرخ ارز یکی از عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد کلان و خرد یا بنگاه‌های اقتصادی است؛ استان اصفهان با داشتن حدود ۱۰ هزار واحد تولیدی و صنعتی، یکی از استان‌هایی که با نوسانات نرخ ارز، تاثیر بالایی می‌پذیرد؛ در همین خصوص پیمان مولوی، اقتصاددان، به سناریوهای محتمل برای نرخ دلار می‌پردازد.

یکی از پارامترهای مهم تاثیرگذار در فعالیت کسب‌وکارها، قیمت دلار است. افزایش نرخ دلار باعث افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه‌های تولید و در نهایت افزایش قیمت کالا و خدمات می‌شود. استان اصفهان با حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی، یکی از استان‌های مهم کشور محسوب می‌شود و بنابراین تغییرات نرخ دلار می‌تواند به نسبت سایر استان‌ها، تاثیر بیشتری بر اقتصاد این استان داشته باشد.

پیمان مولوی، اقتصاددان، در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی از دلایل وجود تورم، رشد نقدینگی است که کنترل آن در اختیار مردم جامعه نیست؛ این پارامتر مهم، ارتباطی به یک کشور خاص ندارد و یک قانون جهانی در حوزه اقتصاد محسوب می‌شود.

وی افزود: در هر جامعه‌ای که نقدینگی در آن بیش از اندازه (نسبت به رشد تولید) افزایش یابد، نرخ تورم نیز افزایش خواهد یافت؛ طی دوران کووید ۱۹ در جامعه اقتصادی آمریکا، حجم نقدینگی بدون پشتوانه تولید افزایش یافت و بنابراین نرخ تورم در این کشور از متوسط ۲.۵ درصد در دوره ۱۰ ساله پیش از کرونا، به ۹ درصد رسید.

اقتصاد به نوآوری یا خلق ارزش بها نمی‌دهد

این عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: نرخ بهره واقعی در اقتصاد ایران از سال ۹۶ تاکنون بین منفی ۱۰ تا منفی ۲۵ درصد بوده است؛ در چنین شرایطی اقتصاد به نوآوری یا خلق ارزش بها نمی‌دهد و تنها با ایجاد بدهی و خرید دارایی می‌توان ثروتمند شد. تورم در اقتصاد یک پدیده پولی است و باید با سیاست های پولی مناسب کنترل شود.

بر اساس مدل برابری قدرت خرید، متوسط قیمت دلار در حالت خوش‌بینانه در پایان سال جاری ۴۷ هزار تومان خواهد بود اما بر اساس سناریو دیگر با تورم ۴۵ درصدی در ایران و تورم ۵ درصدی در آمریکا قیمت دلار در ایران در پایان سال جاری به حوالی ۵۱ هزار تومان می‌رسد

مولوی افزود: نرخ بهره بین بانکی در اقتصاد ایران هم اکنون ۲۳ درصد و نرخ تورم حدود ۴۰ درصد است بنابراین در شرایط فعلی امکان کنترل نرخ تورم نیست؛ در چنین شرایط تورمی، نرخ دلار نیز روند افزایشی خواهد داشت.

پیش‌بینی نرخ دلار

این عضو انجمن اقتصاددانان ایران در بخش دیگری از سخنان خود به پیش‌بینی نرخ دلار پرداخت و گفت: بر اساس مدل برابری قدرت خرید، متوسط قیمت دلار در حالت خوش‌بینانه در پایان سال جاری ۴۷ هزار تومان خواهد بود اما بر اساس سناریو دیگر با تورم ۴۵ درصدی در ایران و تورم ۵ درصدی در آمریکا قیمت دلار در ایران در پایان سال جاری به حوالی ۵۱ هزار تومان می‌رسد.

وی گفت: در حالت بدبینانه و در صورتی که تورم کنترل نشود، با نرخ تورم ۵۵ درصدی در ایران و ۶ درصدی در آمریکا، نرخ دلار در ایران قیمت‌هایی حدود ۵۳ هزار و ۸۰۰ تومان را تجربه خواهد کرد؛ بنابراین قطع مسلم با شرایط فعلی کاهش ارزش ریال مستدام خواهد بود.

کد خبر: ۲۴۵٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha