۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
پکن تحریمهای آمریکا علیه شرکت‌های چینی به اتهام همکاری با ایران را محکوم کرد

پکن تحریمهای آمریکا علیه شرکت‌های چینی به اتهام همکاری با ایران را محکوم کرد

وزارت بازرگانی چین اقدام آمریکا در قرار دادن چند شرکت دیگر چینی در فهرست سیاه تجاری خود را به اتهام همکاری با ایران در زمینه تولید پهپاد و هواپیماهای نظامی، قویا محکوم کرد.

به گزارش بازار، وزارت بازرگانی چین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: چین قویا با حضور برخی شرکت‌های چینی در لیست تحریمی آمریکا به دلیل ارتباط آن‌ها با ایران مخالفت می‌کند.

این وزارتخانه گفته است که آمریکا برخی شرکت‌های چینی را به دلیل آنچه که ارتباط آن‌ها با برنامه پهپادی و صنایع هوایی نظامی ایران عنوان شده در لیست سیاه تحریمی خود قرار داده است.

به گفته وزارت بازرگانی چین این اقدام آمریکا، سو استفاده از تحریم‌های یک جانبه‌ای است که نظم و قوانین تجارت بین‌المللی را تضعیف کرده و مانع از شکل‌گیری و تداوم مبادلات عادی اقتصادی و تجاری بین‌المللی در بین کشورها می‌شود؛ ضمن اینکه این تحریم‌ها به حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی هم آسیب می‌رسانند.

این وزارتخانه قاطعانه با اقدام آمریکا مخالفت کرده و از این کشور خواسته است تا فورا روند «سرکوب غیرمنطقی» خود علیه شرکت‌های چینی را متوقف کند.

موضع گیری وزارت بازرگانی چین پس از آن مطرح می‌شود که هفته گذشته واشینگتن برخی از افراد و نهادها را در روسیه، ترکیه و چین به اتهام ارتباط با برنامه ایران در زمینه ساخت و توسعه هواپیماهای بدون سرنشین و کمک به ساخت هواپیماهای نظامی تحریم کرد.

مقامات چینی هم عنوان کرده‌اند که تمامی اقدامات لازم جهت محافظت قاطعانه از حقوق و منافع مشروع خود را در برابر ایالات متحده آمریکا انجام خواهند داد.

در این زمینه به دنبال اقدامات دولت بایدن، محدودیت‌های تجاری جدیدی برای ۱۱ شرکت چینی و پنج شرکت روسی اعمال شده است و جدای از موضوع ارتباط این شرکت‌ها با ایران، برخی دیگر از آنها نیز به تامین قطعات ساخت هواپیماهای بدون سرنشین برای روسیه در جنگ با اوکراین متهم شده‌اند.

وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای عنوان کرده است: ما در نشان دادن واکنش سریع و معنادار علیه کسانی که به دنبال تامین و حمایت از جنگ روسیه در اوکراین هستند، تردید نخواهیم کرد.

به گفته وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا، از یک فهرست سیاه تجاری جهت هدف قرار دادن بخش فناوری چین استفاده می کند و از این طریق سعی دارد تا حدی روند اقدامات روسیه در قالب جنگ اوکراین را تضعیف کند.

کد خبر: ۲۴۵٬۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha