۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
توسعه همکاری‌های تحقیقاتی بخش کشاورزی ایران و چین
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد

توسعه همکاری‌های تحقیقاتی بخش کشاورزی ایران و چین

خیام نکویی، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر توسعه همکاری‌های تحقیقاتی بخش کشاورزی ایران و چین تاکید کرد.

به گزارش بازار، در دومین سمپوزیوم مشترک کشورهای ایران و چین که امروز به میزبانی سازمان تات با حضور هیات عالی‌رتبه شش نفره آکادمی علوم کشاورزی یانان چین به سرپرستی جی هو وانگ برگزار شد، سیدمجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی این دو کشور را شرکای راهبردی دانست و بر همکاری مشترک برای توسعه منطقه‌ای و جهانی به خصوص در بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی پایدار تاکید کرد.

وی در این سمپوزیوم مشترک که با هدف اجرایی کردن پروژه‌های تحقیقات کشاورزی بین دو کشور ایران و چین برگزار شده، علاوه بر پیگیری پیشرفت و توسعه نقشه راه، بر اجرای پروژه‌های تحقیقات مشترک کشاورزی در راستای تقویت همکاری دوجانبه بین سازمان‌های تات و یاس تاکید کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی این نشست مشترک را منشاء تحول در شتاب بخشیدن و تسریع فرایند همکاری مشترک بین دو کشور اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به الحاق جمهوری اسلامی ایران به معاهده شانگهای، این نشست فرصت مناسبی برای دو کشور در راستای توسعه همکاری بخش کشاورزی است.

وی به توافق انجام شده در راستای بورسیه‌های بلندمدت آکادمی چین برای دانشمندان ایرانی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۵ بورسیه از کشور چین دریافت کرده‌ایم و ۲ نفر از محققان تراز اول ایران به این کشور اعزام شده‌اند.

خیام‌نکویی با اشاره به این که در حال حاضر در حوزه گندم و اصلاح آن پروژه‌های مشترک بین دو کشور توسط موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال و آکادمی یاس در حال انجام است، اظهار داشت: اجرایی شدن پروژه‌های پژوهشی "برنامه اقدام" در سایر محصولات همچون کلزا، چای، قارچ خوراکی، ابریشم و دانه‌های روغنی و همچنین مدیریت دانش مورد تاکید سازمان تات است.

وی با اعلام آمادگی سازمان تات در خصوص اجرایی کردن پروژه‌های پیشنهادی آکادمی یاس تصریح کرد: ایجاد تحقیقات مشترک برای اصلاح ابریشم و توت در سطح منطقه خاورمیانه، آسیای جنوبی و شمال آفریقا و همچنین ایجاد آزمایشگاه مشترک غلات در راستای توسعه عملکرد این مرکز در سطح منطقه از مهم‌ترین عناوین دومین سمپوزیوم مشترک بین دو کشور است.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از چهار پیشنهاد سازمان تات جهت همکاری مشترک بین دو کشور خبر داد و اذعان داشت: ایجاد مرکز تحقیقات مشترک دانه‌های روغنی، اصلاح چای، ایجاد مرکز تحقیقات و تجارت مشترک گیاهان زینتی و مدیریت دانش کشاورزی از پیشنهادات سازمان در راستای همکاری‌های مشترک دو کشور است.

وی کشور ایران و چین را شرکای راهبردی عنوان کرد و بر همکاری مشترک برای توسعه منطقه‌ای جهانی بخصوص بخش کشاورزی تاکید کرد.

خیام‌نکویی با اشاره به تشکیل کنسرسیوم تبادل و همکاری علوم فناوری کشاورزی در چین و آسیای جنوب شرقی در راستای تسهیل همکاری در مورد مسایل نوظهور مشابه در مورد امنیت غذایی در سال ۲۰۱۴ گفت: با توجه به مسایل پیش آمده طی سال‌های گذشته و لزوم اهتمام در خصوص امنیت غذایی جهان، همکاری‌های بیشتر در این خصوص بیش از پیش ضرورت دارد.

وی با اشاره به تدوین برنامه اقدام مشترک بین سازمان تات و یاس اظهار داشت: اجرای ۲۸ طرح پژوهشی مشترک در زمینه‌های گندم، دانه‌های روغنی، باغبانی، چای، ابریشم، گیاهان زینتی و مدیریت دانش مورد تفاهم این دو سازمان قرار گرفته است.

رییس سازمان تات، انعقاد تفاهم‌نامه مشترک را نقطه شروع همکاری‌های دو کشور دانست و گفت: انتظار می‌رود در این همکاری‌ها در مدت زمان تعیین شده شاهد افزایش تولید در واحد سطح دو کشور باشیم.

وی بر تسریع فرآیند پیگیری همکاری مشترک دو کشور تاکید کرد و برگزاری این سمپوزیوم را منشا تحول در شتاب بخشیدن به پروژه‌های مشترک دانست.

کد خبر: ۲۴۵٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha