اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای مکانیزاسیون کشاورزی کشور
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی اعلام کرد

اختصاص ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای مکانیزاسیون کشاورزی کشور

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای خرید انواع ادوات مکانیزاسیون کشاورزی کشور در سال جاری اختصاص یافته است.

به گزارش بازار، کریم ذوالفقاری روز دوشنبه افزود: در ۲ ماهه پایانی سال گذشته، ۲۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای مکانیزاسیون کشاورزی در کشور اختصاص یافت که بخش زیادی از نیازهای کشاورزان در زمینه ادوات کشاورزی برطرف شد.

وی تصریح کرد: امسال نیز تسهیلات لازم برای خرید کمباین، تراکتور و دنباله‌بندها با همکاری بانک کشاورزی در اختیار کشاورزان کشور قرار می‌گیرد.

ذوالفقاری یکی از مشکلات در مسیر پرداخت تسهیلات به کشاورزان را مربوط به سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت از تولید و مصرف کنندگان عنوان کرد و گفت: بانک کشاورزی برای شریک نشدن با گرانفروشی، بر ثبت درخواست در سامانه حمایت تاکید دارد در حالی که این سامانه از خرداد سال ۱۴۰۰ تاکنون به‌روزرسانی نشده است.

وی ادامه داد: قرار است این مشکل تا پایان هفته جاری توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برطرف شود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که بانک کشاورزی تاکید دارد تا فاکتور ارایه شده از سوی کشاورز با عدد و رقم سامانه ۱۲۴ همخوانی داشته باشد، افزود: برای خرید ماشین‌های کشاورزی ۸۰ درصد هزینه از طریق تسهیلات تامین می‌شود و ۲۰ درصد باقی مانده از سوی کشاورز باید پرداخت شود که پیش فاکتور ارایه شده با عدد سامانه ۱۲۴ باید همخوانی داشته باشد.

۶۰۰ هزار دستگاه تراکتور در ایران فعال است
ذوالفقاری با اشاره به این که در دولت سیزدهم قدم‌های روبه جلو در حوزه مکانیزاسیون برداشته شده است، ادامه داد: اکنون ۶۰۰ هزار دستگاه تراکتور فعال داریم که بیش از ۹۸ درصد آن در سال‌های اخیر پلاک شده است ضمن این که حدود ۳۱۲ هزار دستگاه از تراکتورها (۵۱ درصد) عمرشان بیش از ۱۳ سال است.

وی ادامه داد: اکنون در کشور سالانه به ۵۲ هزار دستگاه تراکتور جدید نیاز داریم و این در شرایطی است که در تحریم هستیم و ارز مورد نیاز برای واردات را نداریم ضمن اینکه فقط یک شرکت تراکتورسازی دولتی به صورت انحصاری سالانه ۹۷ درصد تراکتورهای ایران را تولید می‌کند.

این مقام مسوول اضافه کرد: همچنین ۹ شرکت دیگر در بخش خصوصی در مجموع سالانه کمتر از ۲ هزار دستگاه تراکتور تولید می‌کنند.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: شرکت تراکتورسازی ایران در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲ هزار دستگاه تولید می‌کرد که این عدد در سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۰ هزار دستگاه رسید و اکنون به ۲۵ تا ۳۰ هزار تراکتور رسیده است که نشان از تولید خوب و افزایش ۲ برابری تولید در طی چهارسال دارد.

وی با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی باید حمایت‌های لازم از کشاورز را برای خرید ماشین‌آلات مورد نیاز داشته باشد، افزود: وزارت صمت نیز باید حمایت‌های لازم از تراکتورسازی را داشته باشد تا تولیدات این بخش به سالانه ۵۰ هزار ماشین با کیفیت بالا برسد.

ذوالفقاری در خصوص دنباله‌بندها (دستگاه‌های سمپاش، کمباین غلات، کارنده کشت مستقیم، ادوات کشاورزی حفاظتی، دستگاه کارنده روی پشته بلند و سایر تجهیزات) نیز گفت: در این زمینه مشکل خاصی نداریم و بخش قابل توجهی از تولیدات شرکت‌های داخلی به کشورهای سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان و حتی کشورهای آفریقایی صادر می‌شود.

وی یادآور شد: اکنون ادوات کشاورزی با هر سطح از فناوری نوین که وارد کشور می‌شود بلافاصله صنعتگران از آن تولید می‌کنند.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی در خصوص وضعیت ساخت کمباین در کشور نیز گفت: اکنون یک شرکت انحصاری دولتی با ظرفیت ساخت ۸۰۰ دستگاه کمباین و سه شرکت خصوصی با ظرفیت ۲۰۰ دستگاه کمباین داریم که نیاز سالانه کشور به کمباین ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه است.

وی با بیان این که حداکثر عمر کمباین‌ها ۱۰ سال است، افزود: این امر باعث شده کمباین‌های کهنه را کشاورز به هر طریق استفاده کند در حالی که بعضی کمباین‌ها بیش از ۲۰ سال عمر دارند که باعث افزایش ریزش و افت غلات و خسارت به سیستم می‌شود.

ذوالفقاری تاکید کرد: انتظار داریم وزارت صمت نیاز داخلی را تامین کند و ما به عنوان مرکز مکانیزاسیون طلب کننده این ماشین‌ها هستیم.

سالانه بر روی ۵۵ میلیون تن محصولات کشاورزی فراوری انجام می‌شود
ذوالفقاری در ادامه به فعالیت‌های بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی اشاره کرد و گفت: سالانه ۱۲۰ میلیون تن تولیدات مختلف در بخش کشاورزی داریم که حدود ۹۵ میلیون تن از آن ظرفیت فراوری، نگهداری و تبدیل در واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی را دارد.

وی افزود: از این میزان حدود ۴۵ میلیون تن همچون نهاده‌ها از خارج از کشور وارد می‌شود یا کار خاصی روی آن انجام نمی‌شود که به طور مثال در سردخانه‌ها فقط نگهداری می‌شوند ولی ۵۵ میلیون تن ظرفیت فرآوری وجود دارد که ۹ میلیون تن آن جذب گوجه فرنگی برای کارخانجات تولید رب است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان این که برای کاهش ضایعات میوه در باغات دستگاه‌های خشک‌کن سیار ساخته و اکنون در تعدادی از استان‌ها با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است، اظهار کرد: برای استفاده از این دستگاه‌ها در باغات چند باغدار به صورت مشترک می‌توانند از آن استفاده کرده و در محل باغ میوه‌ها را خشک کنند.

وی گفت: در حوزه صنایع تبدیلی تکمیلی هدفگذاری خوبی شده است و اکنون ۲ هزار و ۳۱۰ هزار میلیارد ریال پروژه در حال اجرا داریم که ۸۰ هزار میلیارد ریال آن بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ذوالفقاری افزود: با فعال شدن این واحدها ۳۰ میلیون تن جذب ماده خام خواهیم داشت که یک انقلاب در این حوزه ایجاد می‌شود به طوری که از اول سال ۱۴۰۱ تا امروز ۹۵ میلیون تن جذب شده که با افزایش ۳۰ میلیون تن دیگر اتفاق بزرگی در بخش کشاورزی رخ خواهد داد.

کد خبر: ۲۴۵٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha