۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
مردم و ادارات برای نوسازی رایگان موتورخانه‌ها ثبت نام کنند
وزیر نفت:

مردم و ادارات برای نوسازی رایگان موتورخانه‌ها ثبت نام کنند

اوجی، وزیر نفت گفت: هر فردی که در سایت شرکت ملی گاز درخواست دهد، این شرکت به صورت رایگان نوسازی موتورخانه را انجام می‌دهد.

به گزارش بازار، جواد اوجی وزیر نفت، درباره آمادگی وزارت نفت برای تأمین سوخت ماه‌های سرد سال گفت: تعمیرات اساسی همه پالایشگاه‌های گازی در بخش‌های بالادستی و پایین دستی رو به اتمام است و پیش بینی می‌کنیم که نسبت به سال گذشته، ۴۰ میلیون مترمکعب تولید گاز بیشتری داشته باشیم که راه اندازی قطعه ۱۱ پارس جنوبی یکی از علت‌های این افزایش تولید است.

وی افزود: در حوزه تامین سوخت نیروگاه‌ها نیز برای نخستین بار، نزدیک به پنج میلیارد لیتر سوخت مایع از نوع نفت کوره و گازوئیل ذخیره کرده ایم که تاکنون سابقه نداشته است.

اوجی همچنین بیان کرد: با تدابیری که در بحث لوپ کردن خطوط انتقال گاز (تقویت خطوط لوله انتقال گاز با خطوط لوله موازی) صورت گرفته، امیدواریم که امسال ناترازی گاز به حداقل برسد.

وی در پاسخ به این سوال که امسال چقدر ناترازی گاز خواهیم داشت، گفت: هنوز نمی‌توان عدد دقیقی اعلام کرد، اما نسبت به سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وزیر نفت اظهار کرد: سال گذشته مشکلی در بحث تامین گاز تربت جام را داشتیم که عملیات احداث خط لوله تقویتی را آغاز کردیم و تا قبل از زمستان به بهره برداری می‌رسد.

آخرین وضعیت اجرای طرح‌های بهینه سازی در شرکت ملی گاز
وی اضافه کرد: در بحث بهینه سازی هم اقدامات خوبی رقم خورده است؛ در بحث تعویض، بازسازی و نوسازی موتورخانه‌های مجتمع‌های مسکونی، هر فردی که در سایت شرکت ملی گاز درخواست دهد، این شرکت به صورت رایگان نوسازی موتورخانه را انجام می‌دهد.

اوجی با اشاره به پیگیری‌های جدی وزارت نفت برای گازسوزشدن خودروها و کمک به تامین بنزین، بیان کرد: حساب بهینه سازی مصرف انرژی هم ایجاد شده تا مبالغ موجود در آن برای طرح‌هایی که مصرف سوخت را کاهش می‌دهند، هزینه شود.

وزیر نفت با بیان این که تزریق نقدینگی به این حساب در حال انجام است، درباره تعویض بخاری‌ها و آبگرمکن‌های منازل مسکونی بر اساس قانون بودجه امسال هم توضیح داد: شرکت ملی گاز با شرکت‌های تجاری خوبی قرارداد بسته و این اقدامات برای مجتمع‌های مسکونی شخصی و اداری در حال انجام است.

بر اساس بند «ن» تبصره یک قانون بودجه امسال، وزارت نفت مکلف است در ازای هدررفت گاز در مشعل‌های واحدهای عملیاتی و شبکه سراسری، عوارضی را از منابع داخلی خود به صورت ماهانه به حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

وجوه حاصل از این عوارض در حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی، باید به میزان هفتاد درصد صرف هزینه جایگزینی بخاری و آبگرمکن‌های با بهره‌وری بالا با اولویت مناطق سردسیر و دهک‌های کم‌برخوردار و همچنین به میزان سی درصد صرف سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح افزایش کارایی موتورخانه‌های موجود در کشور شوند.
آقای مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز هم درباره اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در این شرکت گفته است: برای تعویض بخاری‌های پربازده با بخاری‌های معمولی و کم‌بازده فراخوان داده‌ایم و در قالب آن، شرکت‌ها به ازای هر میزان صرفه‌جویی، حواله گاز دریافت خواهند کرد که می‌توانند آن را بفروشند. در قالب این طرح، چهار میلیون و ۱۰۰ هزار بخاری در کشور تعویض خواهد شد و شرکت‌های سرمایه‌گذار می‌توانند خط تولید بخاری‌های جدید راه‌اندازی کنند.

کد خبر: ۲۴۵٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha