۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۴
ورود ۶ میلیارد دلار به اقتصاد ایران چه آثاری بر بازار ارز خواهد داشت؟
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

ورود ۶ میلیارد دلار به اقتصاد ایران چه آثاری بر بازار ارز خواهد داشت؟

رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی گفت: آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی قطعاً تاثیر مثبت دارد و به آرامش بازار ارز کمک می کند.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، پیگیری‌های دولت سیزدهم و دیپلماسی قوی بانک مرکزی در دوره جدید بالاخره منتج به آزادسازی بخشی ار منابع ارزی ایران که در کشورهای مختلف بلوکه شده بود، شد. به تازگی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان در کره جنوبی به حساب بانک‌های ایرانی در دو بانک قطری واریز شد که تماماً متعلق به بانک مرکزی است. این گشایش ارزی در حالی محقق شد که به گفته رئیس اتاق ایران و چین، از ۲۳ میلیارد دلار ذخیره شده در خارج از کشور، حدود ۶ میلیارد دلار آن از کره جنوبی وصول شده است و همچنین تا چند روز آینده مقدمات انتقال ۱۰ میلیارد دلار دیگر هم فراهم می‌شود.

مجیدرضا حریری افزود: همزمان با آغاز تحریم‌ها در سال ۸۸ نزدیک‌به ۲۲ میلیارد یورو از ذخائر بانک مرکزی که به عنوان پشتوانه پول ملی در نزد بانک‌های خارج از کشور ذخیره شده بود، به چین انتقال یافت تا از بازی‌های سیاسی کشورهای پر خطر در امان بماند.

به گفته کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی، هرچند شاید رقم ۶ میلیارد دلار رقم بالایی نباشد، اما این ارقام در فضای کنونی اقتصاد کشورمان بسیار مهم تلقی می‌شوند چرا که اجازه مدیریت بهتر بازار ارز را به بازارساز خواهد داد. به عبارت دیگر، بانک مرکزی به عنوان فرمانده بازار ارز، زمانی می‌تواند سیاست‌های مدبرانه خود را اعمال کند و فرماندهی درستی پیش رو قرار دهد که دخالت‌های به موقع برای مدیریت و کنترل بازار ارز داشته باشد و این امر هم جز با در دسترس بودن منابع ارزی محقق نخواهد شد.

در همین‌باره؛ علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی اظهار کرد: آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی قطعاً بر بازار ارز تاثیر مثبت دارد و باعث کاهش نوسانات در این بازار خواهد شد.

وی افزود: دارایی‌های آزاد شده باید در حوزه تولید به مصرف برسد تا در سایه گشایش ایجاد شده رونق در بخش تولید را نیز شاهد باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: ما از آرامش ایجاد شده در بازار ارز به واسطه آزادسازی این دارایی‌ها باید به عنوان یک فرصت برای تامین مواد اولیه و خطوط تولید و ایجاد رونق در این حوزه استفاده کنیم.

رضایی تصریح کرد: باید بدانیم که آرامش همیشگی در بازار ارز و ثبات در حوزه اقتصادی در سایه رونق تولید محقق می‌شود و در نتیجه باید به طور جدی در این مسیر حرکت کنیم که البته تحقق این مسئله دور از تصور هم نیست. سیاست های

وی ادامه داد: بعضی از مسئولان ناآگاهانه به بزرگ‌نمایی مشکلات کشور در حوزه اقتصادی می‌پردازند که درست نیست و باید دقت لازم را در این باره داشته باشند.

کد خبر: ۲۴۵٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha