۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
عقب نشینی ۴۵هزار هکتاری بیابان ها از خراسان جنوبی
مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی مطرح کرد:

عقب نشینی ۴۵هزار هکتاری بیابان ها از خراسان جنوبی

بیرجند- مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: ۴۵ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی در استان با تخصیص ۷۳ میلیارد تومان اعتبار اجرایی شد.

خبرگزاری بازار-  ۲۷ خردادمصادف با ۱۷ژوئن به عنوان روز جهانی بیابان زدایی در سراسر جهان نام گذاری شده است و این روز به عنوان (روز جهانی بیابان زدایی) در کشورهای مختلف گرامی داشته می شود.

 پیشروی بیابانها، فروسائی زمین در نواحی خشک، نیمه خشک و مناطق نیمه مرطوب  را دربرمی گیرد و عوامل دخیل در پیدایش آن در وهله اول فعالیتهای انسانی و تغییرات آب و هوا می باشد. شایان ذکر است که پیشروی بیابانها به مفهوم توسعه بیابانهای از پیش موجود نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عصر دوشنبه در نشست خبری که مناسبت روز بیابان زدایی در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، افزود: در حال حاضر از کل مساحت استان پنج میلیون هکتار بیابان است که نسبت به مطالعات قبلی حدود ۶۸ درصد اضافه شده و به بیشتر از یک سوم مساحت استان رسیده است.

وی گفت: گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی، جابجایی و بی نظمی فصول، خشکسالی و سیل، طوفان های شدید، کمبود منابع آب، میزان ثابت حجم آب و افزایش لحظه ای مصرف و آلودگی منابع آب شیرین، تخریب سرزمین، بیابانزایی، گرد و غبار و سایر امروز دنیا را دچار چالش های مهمی کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی درباره شرایط خراسان جنوبی در مقابل این چالش جهانی افزود: اکنون ۸۶ درصد (حدود ۱۳ میلیون هکتار) عرصه های طبیعی استان را عرصه های بیابانی و مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می دهد.

خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور
نصرآبادی خراسان جنوبی را دومین استانی بیابانی کشور دانست و عنوان کرد: همچنین این استان جزو پنج استان درگیر با پدیده گرد و غبار، و دارای بیش از ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی است.

وی گفت: تاکنون برای حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از ۵ میلیون هکتار وسعت بیابان های استان طرح های مقابله با بیابان زدایی انجام شده که یک بسته ی کامل از اقدامات اجرایی و مراقبتی است.

وی با اشاره به اقداماتی که در سالهای گدشته انجام شده است اضافه کرد: با وجود محدودیت های اعتباری که داشتیم عملیات بیابانزدایی را برای حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه های بیابانی اجرایی کردیم.شامل کاشت بذر،احداث هلالی آبگیر ، آبیاری سنواتی و . . .است.

وی افزایش سرانه فضای سبز عرصه های بیابانی و افزایش ذخیره ی نزولات جوی را دو هدف مهم اقدامات بیابان زدایی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: بر خلاف تصور عموم آنچه سبب بیابان زایی می شود خشکی هوا نیست بلکه عدم مدیریت صحیح بر زمین و تخریب آن در اثر فعالیت های نابجای انسان است.

نصرآبادی عنوان کرد: تجربیات و مطالعات نشان می دهد مدیریت صحیح و مناسب بر بیابان ها، به خصوص در نواحی حاشیه ای آنها، تأثیری چشمگیر بر جلوگیری از گسترش این معضل جهانی و کاهش طوفانهای گرد و غبار دارد.

۹ منطقه تحت فرسایش بادی
وی در ادامه با اشاره به اقلیم گرم و خشک منطقه نهبندان گفت: در این شهرستان ۹ منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد که از این تعداد ۲ منطقه شهرستان های نهبندان، سربیشه و خوسف را به طور مشترک در برگرفته است.

وی با توجه به فعالیت های بین المللی که برای بیابانزدایی در جهان انجام می شود انتخاب خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان های ایران برای اجرای طرح ترسیب کربن ارزشمند توصیف کرد و گفت: مهاجران افغان به ویژه در شهرستان زیرکوه تخریب های زیادی را برای منابع طبیعی به وجود آورده بود به همین دلیل اولین پروژه بین المللی برای این استان اجرایی شد که مشارکت جوامع و توانمندسازی آنها این پروژه را در جهان شاخص کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به بازدید ۱۷۰ کشور جهان از پروژه ی ترسیب کربن گفت: در سال ۲۰۱۷ این استان یکی از الگوهای برتر اجرای طرح ترسیب کربن شد.در ادامه نیز بحث طرح تعمیم ترسیب کربن اجرایی شد.

به گفته ی وی روند اجرای مثبت استان باعث شد سال ۹۶ نیز یک پروژه ی بین المللی دیگر ترسیب کربن در نهبندان اجرایی شود که هم اکنون در حال اجرا است البته علاوه بر پروژه های مشخص بین المللی دیگر که در حال اجراست.

نصرآبادی شعار روز جهانی مقابله با بیابانزایی امسال را اعلام کرد و گفت: شعار امسال مقابله با بیابان زایی تولید پایدار و مصرف بهینه غذا، علوفه و الیاف است.

وی با اشاره به اینکه سال گدشته اعتبار حوزه ی بیابان ها بی سابقه بوده است چنانکه در سال ۹۸ حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار از کارگروه مقابله با گرد و غبار دریافت کردیم که دبیری این کارگروه با سازمان محیط زیست است، و غالبا در راستای طرح های مالچ پاشی مناطق حفاظت شده محیط زیست اجرا شده است.

 اختصاص ۳۳ میلیارد تومان از اعتبارات صندوق  توسعه
وی اضافه کرد: علاوه بر این اعتبار ۳۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیز از اعتبارت صندوق توسعه به استان اختصاص یافت که در سرجمع اعتبارات نسبت به سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است.

وی ادامه داد: اکنون در همه شهرستان ها اقدامات و طرح های بیابانزدایی اجرایی شده که می توان گفت در تمام استان حدود ۴۵ هزار و ۸۰۰ هکتار انواع مختلف پروژه های مقابله با بیابانزایی در حال اجراست و تا ۹۰ درصد نیز به پایان رسیده است.

وی نهالکاری، مدیریت رواناب، مالچ پاشی، آبیاری سنواتی، احداث بادشکن زنده و غیر زنده ، اجرای و ... را جزو اقدامات انجام شده در این حوزه اعلام کرد.  

وی با اشاره به طرح های محیط زیست نیز در حوزه بیابان زدایی در شهرهای مختلف استان گفت: از اول دی  ماه سال ۹۸ پروژه های بیابان زدایی منابع طبیعی و آبخیزداری و نیز محیط زیست در استان آغاز شده است.

وی گفت: برای روز جهانی بیابان نیز هزار هکتار پروژه در فردوس ۴۵۰ هکتار پروژه در زیرکوه و بخشی نیز در طبس و خوسف آماده افتتاح است.

شترداری با اصول منابع طبیعی
معاون فنی اداره ی کل مناع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز در این نشست خبری با اشاره به اعتبار بسیار خوب بیابان در سال گذشته گفت: از سال ۹۸ تاکنون ۸ هزار هکتار نهالکاری در استان انجام شده که در نوع خود یک انقلاب در بیابانزدایی به شمار می آید.

علیرضا آخوندی افزود: مبارزه با ملخ ها برای کنترل خسارت به عرصه های منابع طبیعی در کانون این آفت انجام شد و اکنن می توان گفت این آفت در عرصه های منابع طبیعی نهبندان به عنوان کانون بحران آفت مهار شده است.

وی همچنین درباره طرح هاب شتر در منطقه اضافه کرد : این طرح بر اساس دستورالعمل های محیط زیستی و منابع طبیعی خواهد بود یعنی شتر داری در محیط بسته و تامین علوفه با کاشت مراتع تا علاوه بر تامین علوفه ی شتر ها مرتع نیز احیا شود.

وی با اشاره به شدت گرم شدن هوا و احتمال آتش سوزی در مراتع از مردم خواست نهایت دقت در جمع آوری زباله ها در محیط زیست و یا روشن کردن آتش در عرصه های منابع طبیعی را داشته باشند و در صورت هرگونه حریق موضوع را با سامانه ی ۱۵۰۴ و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

کد خبر: ۲۴٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha