۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱
روزی نرسد که ورشکستگان بورس به مسکن حمله کنند!
تحلیلگر بازار مسکن:

روزی نرسد که ورشکستگان بورس به مسکن حمله کنند!

خطیبی، تحلیلگر بازار مسکن گفت: اگر بورس سیر نزولی پیدا کند، مردم برای خروج از بورس هجمه می برند و مسکن در اینجا سهل الوصول ترست.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، بیژن خطیبی، تورم یا قیمت جواز ساختمانی را از عوامل تاثیر گذار در قیمت مسکن دانست و افزود: سوداگران برای مردم جا می اندازند که قیمت ها سیر سعودی دارد و باید رو به بازار مسکن آورید.

وی یادآور شد: سالانه بر اساس اطلاعات مرکز آمار ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار ازدواج اتفاق می افتد که باید فکری برای خانه آن ها کرد اما وقتی اعلام می شود سالی ال ۴۰۰ هزار واحد دست به ساخت و ساز می زنیم، یعنی همچنان از تولید مسکن برای مردم عقب هستیم.

خطیبی با بیان اینکه قیمت مصالح ساختمانی را نمی توان بصورت دستوری ثابت نگه داشت، افزود: وقتی اطلاعات ملک شفاف باشد، دلال بازی و واسطه گری بخوبی نمایان می گردد و مهم ترین ضریب نیز عدم توازن عرضه و تقاضاست.

وی ادامه داد: بارها اعلام کردیم ۲ میلیون واحد خالی در جامعه داریم که عموما متعلق به پولدارهاست پس سامانه جامع املاک برای برنامه ریزی دولت و مجلس راهگشاست.

خطیبی با بیان اینکه خانه های لاکچری در حد متوسط رو به بالا خالی مانده، افزود: خانه های کوچک که مدعیانی با سطح پایین دارد، کمتر خالی می ماند.

تحلیلگر بازارمسکن گفت: رئیس جمهور اعلام کرد به وزیر دستور داده تا زمین ها در خدمت اقدام ملی قرار گیرد. البته اگر این تولید راه افتد. اما در زمان کلید خوردن مسکن مهر بسیاری افراد دهک پایین جامعه بالاخره صاحب خانه شدند و دولت توانست به وظایف و گفته های خود عمل کند.

وی خطاب به دولت روحانی گفت: حدود ۸ سال از دولت قبلی گذشته و دولت امسال اعلام می کند قرار است مسکن مهر به کلی تحویل داده شود که خبر خوبی است؛ اما سوال اینجاست چرا یک نفر ۳۰ واحد داراست و باید دانست چه کسی این منازل را واگذار کرده است؟ مشخص است که تقصیر این کار بر گردن مسئولان است والا دلالان ۳۰ واحد در مسکن مهر تحویل نمی گیرند.

خطیبی افزود: مسکن مهر در سال های اولیه بدرستی حرکت می کرد اما این راه در دولت بعد منحرف شد و این دولت باید پاسخگو باشد که چرا برخی متقاضیان مسکن مهر را تحویل نگرفته اند!

وی با بیان اینکه مردم خروجی کار را می بینند، افزود: وقتی دولت هر روز مشکلی را رو می کند، یعنی هیچ برنامه ای برای مسکن نداریم یا توان اجرای برنامه ها را دارا نیستیم.

خطیبی ابراز امیدواری کرد روزی نرسد که با رادیو گفت وگو مصاحبه کنم و جهش قیمتی مسکن را بدلیل بورس بدانم.

وی در اینباره توضیح داد: بورس با سود بالایی حرکت می کند و بنده بعنوان یک کارشناس اعلام می کنم اگر بورس سیر نزولی پیدا کند، مردم هیجانی کشور به سمت خروج از بورس هجمه می برند.

خطیبی خاطرنشان کرد: این پول ها جمع می شود که به سمت بازار طلا، سکه، ارز و ساختمان حرکت کند. صرافی ها که از سوی بانک مرکزی کنترل می شود و سکه هم ثبت نامی است؛ مسکن در این بین سهل الوصل تر است ولی امیدوارم این اتفاق رخ ندهد.

کد خبر: ۲۴٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha