۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲
مغز برنامه ریزی وزارت اقتصاد، پژوهشکده است
وزیر اقتصاد:

مغز برنامه ریزی وزارت اقتصاد، پژوهشکده است

خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: اگر قرار است در مورد سیاست‌های پولی و بانکی در حوزه متصل به دولت، نقدی ارائه و اصلاحیه‌ای داده شود، جایش دقیقا در پژوهشکده امور اقتصادی است.

به گزارش بازار، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در مراسم معارفه و تکریم روسای جدید و سابق پژوهشکده امور اقتصادی، با بیان اینکه پژوهشکده امور اقتصادی مغز منفصل و آزاد اندیش این وزارتخانه است، افزود: پژوهشکده امور اقتصادی باید بتواند از دل مقالات اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مدرسه‌های اقتصادی، پیشنهادات سیاستی استخراج کند که این یکی دیگر از کار ویژه‌های پژوهشکده محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش، سید احسان خاندوزی با بیان اینکه، خواسته و توقع از پژوهشکده امور اقتصادی با معاونت سیاستگذاری اقتصادی وزارت متبوع متفاوت است، اظهار داشت: پژوهشکده امور اقتصادی، بیشتر برای اندیشیدن در مورد روندهای کلی وزارت اقتصاد و نیز ایفای نقش به عنوان حلقه وصل اندیشمندان با روال کاری وزارتخانه محسوب می‌شود.

خاندوزی توضیح داد: وزارت اقتصاد و دیگر دستگاه‌های دولتی، به لحاظ ساختار بوروکراسی، دارای کارشناسانی هستند که بر اساس اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی کارگزاران، ترتیبات، آیین نامه‌ها و فناوری سخت و نرم افزاری انجام کار را تدارک دیده و فراهم می‌آورند، کما اینکه خود ما هم همین توقع را از معاونت سیاستگذاری وزارتخانه داریم.

وی افزود: پژوهشکده امور اقتصادی، اما تشکیلاتی است که ممکن است در مورد اصل اسناد ابلاغی وزارتخانه، اقدام به بازاندیشی کرده و حتی طرح جایگزین ارائه دهد.

خاندوزی گفت: پژوهشکده امور اقتصادی در واقع مغز منفصل و آزاد اندیش وزارت اقتصاد محسوب می‌شود و اینکه عده‌ای گاه ایراد می‌گیرند که چرا در فلان جلسه پژوهشکده، فردی با نظرات شاذ نسبت به سیاست‌های کلان وزارتخانه موضع گیری می‌کند، اصلا وارد نیست، چرا که این اتفاقا جزو محسنات پژوهشکده محسوب می‌شود.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: اگر قرار است در مورد سیاست‌های پولی و بانکی و ... در حوزه متصل به دولت، نقدی ارائه و اصلاحیه‌ای داده شود، جایش دقیقا در پژوهشکده امور اقتصادی است و این یکی از شئون مهم آن محسوب می‌شود.

خاندوزی با بیان اینکه بسیاری از ایده ها، برای تبدیل شدن به سیاست، نیاز به یک واسطه و کاتالیزور دارند، تصریح کرد: این یکی دیگر از شئون پژوهشکده است؛ چرا که ما صاحبنظرانی داریم که قائل به این هستند که مثلا یک بسته نجات برای یکی از مشکلات مبتلابه اقتصاد کشور دارند. این افراد باید ایده خود را به پژوهشکده ارائه کنند و پژوهشکده، مجال و مختصات لازم برای تبدیل آن به یک بسته سیاستی را برایشان فراهم کند.

وی عنوان کرد: علاوه بر این، پژوهشکده امور اقتصادی باید بتواند از دل مقالات اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مدرسه‌های اقتصادی، پیشنهادات سیاستی استخراج کند که این یکی دیگر از کار ویژه‌های پژوهشکده محسوب می‌شود. وزیر اقتصاد گفت: از سرپرست جدید پژوهشکده درخواست می‌کنم، در امتداد تلاش‌های پیشین، مسیرها را به این منظور باز کند و دیگر صاحبنظری نماند که بگوید حرف ما نشنیده مانده است.

خاندوزی متذکر شد: البته صرفا نباید به شنیدن حرف‌های صاحبنظران اکتفا کرد بلکه باید امکاناتی را در پژوهشکده امور اقتصادی مهیا کرد که ایده‌های این افراد، در معرض بررسی‌های کارشناسی، چکش بخورد و کار تیمی بر روی آن صورت بگیرد تا آن ایده، تبدیل به یک گزارش سیاستی بشود. وی با بیان اینکه اجرایی شدن این پروسه مستلزم یک شبکه سازی دو طرفه است، گفت: مقدمات این موضوع فراهم شده، ولی باید تقویت شود.

وزیر اقتصاد با عنوان این موضوع که حسگرهای دستگاهی مثل وزارت اقتصاد، به دلیل درگیر بودن با طرح‌های اجرایی برآمده از بسته‌های سیاستی، به میزان بالایی در معرض بازتاب برنامه‌های اقتصادی قرار دارند، خواستار پیش بینی ساز و کاری توسط پژوهشکده اقتصادی شد تا با سرعت بیشتری، این بازتاب‌ها و واکنش‌های بدنه جامعه، به صاحبنظران منتقل شود.

خاندوزی افزود: به رئیس مرکز فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و اقتصاد هوشمند وزارتخانه هم گفته ام، ترتیبات سخت و نرم افزاری مربوط را به نحوی تقویت کند که این پیام‌ها با سرعت بیشتری به صاحبنظران انتقال یابد و با تسهیل دسترسی به اطلاعات، موجب ترغیب آن‌ها و چه بسا شکل گیری رقابت بین صاحبنظران و دانشگاه ها، به منظور اشتراک گذاری ایده‌های خود از طریق پژوهشکده شوند.

وی با یادآوری اینکه چنین امری، نیازمند تقویت سخت افزاری پژوهشکده امور اقتصادی است، گفت: این تصویر ایده آل پژوهشکده امور اقتصادی وزارت متبوع است. وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به گزارش محمد جواد توکلی، رئیس سابق پژوهشکده امور اقتصادی در خصوص کار ویژه‌های حاشیه‌ای آن، از جمله برگزاری ۱۷ جلسه پژوهشکده‌های حاکمیتی، این رویداد را اتفاق مبارکی خواند که ادامه آن بسیار حایز اهمیت است.

خاندوزی همچنین با اشاره به درخواست رؤسای سابق و کنونی پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد برای استقرار در فضایی متناسب حجم فعالیت‌های خود، اعلام کرد که این امر در حال پیگیری است.

وی در ادامه، یکی از انتظارات خود از پژوهشکده امور اقتصادی در دوره ریاست جدید آن را، ایجاد مجموعه‌های پژوهشی با عملکردی متناظر با خود پژوهشکده، برای زیرمجموعه‌های سازمانی وزارتخانه از جمله سازمان امور مالیاتی، گمرک جمهوری اسلامی و ... عنوان کرد. وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از زحمات و تلاش بی شائبه "محمد جواد توکلی" رئیس سابق پژوهشکده امور اقتصادی گفت: در دوره آقای توکلی، اقدامات جدید و مسیرهای نو در دستور کاری پژوهشکده امور اقتصادی قرار گرفتند که بسیار ارزشمند هستند و باید تدوام یابند.

گفتنی است، "محمدمهدی مجاهدی مؤخر"، سرپرست جدید پژوهشکده امور اقتصادی و دارایی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی، دارای ده‌ها مقاله تخصصی در نشریات علمی و همایش‌های بین المللی و صاحب پنج کرسی علمی است.

کد خبر: ۲۴۵٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha