۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵
داد و ستد بیش از ۵ هزار میلیارد تومان حامل انرژی در بورس
در آخرین هفته شهریور ۱۴۰۲ رقم خورد

داد و ستد بیش از ۵ هزار میلیارد تومان حامل انرژی در بورس

بورس انرژی ایران در آخرین هفته از شهریور امسال میزبان دادوستدهایی به ارزش ۵۰.۵ هزار میلیارد ریال بود.

به گزارش بازار، در هفته معاملاتی منتهی به ۲۹ شهریورماه، افزون بر ۱۶۸.۳ هزار تن انواع حامل انرژی در تابلو نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی این بورس مورد مبادله قرار گرفت. ارزش ۱۹۵ معامله انجام‌شده در این تابلو بیش از ۵۰.۳ هزار میلیارد ریال بود که ۹۹.۶ درصد ارزش کل معاملات بورس انرژی در این هفته را به خود اختصاص داد.

در هفته پایانی گرم‌ترین فصل سال بیشترین سهم از ارزش معاملات به فرآورده «نفت سفید» به ارزش ۱۵.۴ هزار میلیارد ریال تعلق داشت که دادوستد آن در رینگ بین‌الملل صورت گرفت و ۳۰.۷ درصد از ارزش کل معاملات بورس انرژی را به خود اختصاص داد. «نفت‌گاز» صادراتی دومین فرآورده با بیشترین ارزش معاملاتی در این هفته بود که با ۱۱.۹ هزار میلیارد ریال ارزش معاملاتی سهم ۲۳.۷ درصدی از ارزش کل معاملات بورس انرژی داشت. سومین فرآورده این هفته نیز «حلال ۵۰۲» بود که معاملات آن به ارزش ۵.۶ هزار میلیارد ریال در رینگ داخلی انجام شد و سهم ۱۱.۱ درصدی از ارزش کل معاملات بورس انرژی در هفته آخر شهریورماه را از آن خود کرد.

بورس انرژی در آخرین هفته تابستان شاهد معاملات بالغ بر ۳۰۰ ورقه سلف موازی با سررسید یکسال و بیشتر به ارزش ۱.۷ میلیارد ریال نیز بود.

در این هفته همچنین تبادل مالکیت یک‌میلیون و ۵۷۹ هزار کیلووات‌ساعت برق به ارزشی بالغ بر ۱.۶ میلیارد ریال در بازار فیزیکی به ثبت رسید. علاوه بر این، بورس انرژی در هفته پایانی شهریورماه میزبان دادوستد تزدیک به ۵۰ میلیون و ۶۵۰ هزار کیلووات‌ساعت برق در قالب اوراق سلف به ارزشی افزون بر ۴۵.۳ میلیارد ریال در ۳۴ معامله بود.

تالار برق سبز بورس انرژی نیز در هفته معاملاتی منتهی به ۲۹ شهریورماه شاهد ۶۶ معامله به حجم بیش از ۶.۴ میلیون کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر به ارزش ۹۱ میلیارد و ۶۵۶ میلیون ریال بود. در این هفته ارزش معاملات ۱.۹ میلیون کیلووات ساعت برق سبز دادوستد شده در بازار فیزیکی به ۳۳ میلیارد ریال و ارزش معاملات ۴.۵ میلیون کیلووات ساعت برق سبز دادوستد شده در بازار مشتقه به ۵۸.۶ میلیارد ریال رسید.

تابلو گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله نیز در این هفته میزبان معاملات شش میلیون برگه از این گواهی به ارزش ۶۱.۹ میلیارد ریال بود.

در هفته پایانی تابستان همچنین ۶۴ برگه گواهی ظرفیت به ارزش بیش از ۴.۹ میلیارد ریال در بورس انرژی مورد دادوستد قرار گرفت.

در آخرین هفته شهریورماه همچنین ۱۰ گواهی سپرده نفت خام سنگین به ارزش ۳۰۱ میلیون ریال و دو قرارداد آتی به ارزش ۵۵ میلیون ریال خریدوفروش شد.

عرضه‌کنندگان برتر
شرکت پتروشیمی نوری با ۷۲ هزار و ۹۵۰ تن عرضه فرآورده‌ها، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده هفته معاملاتی منتهی به ۲۹ شهریورماه در بورس انرژی بود. همچنین پتروشیمی بوعلی‌سینا با نزدیک به ۵۱ هزار تن عرضه و پالایش نفت آبادان با ۵۰ هزار تن عرضه رتبه‌های دوم و سوم بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان این هفته را به خود اختصاص دادند.

شرکت‌های نفت ستاره خلیج فارس، پالایش نفت امام خمینی و پتروشیمی بیستون نیز به ترتیب در رتبه‌های نخست تا ششم عرضه‌کنندگان بزرگ در هفته معاملاتی منتهی به ۲۹ شهریورماه بورس انرژی قرار گرفتند.

جایگاه‌های هفتم تا دهم بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان این هفته در بورس انرژی نیز به‌ترتیب به شرکت ملی نفت ایران، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی خارک و پالایش نفت بندرعباس تعلق گرفت.

فروشندگان برتر
فروشنده برتر این هفته در بورس انرژی شرکت نفت ستاره خلیج فارس بود که ۴۱.۶ هزار تن از محصولات خود را در این بورس به فروش رساند.

در هفته پایانی تابستان، دومین شرکت با بیشترین حجم فروش از طریق بورس انرژی نیز پالایش نفت آبادان با ۳۷ هزار تن معامله فرآورده بود.

در این هفته جایگاه سوم تا پنجم برترین فروشندگان بورس انرژی را به‌ترتیب شرکت‌های پالایش نفت امام خمینی با ۲۵.۵ هزار تن، پتروشیمی بیستون فارس با ۱۶.۵ هزار تن و شرکت ملی نفت ایران با ۱۵.۴ هزار تن از آن خود کردند.

کد خبر: ۲۴۵٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha