۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
بازدهی مثبت بازار فرابورس ایران در نیمه اول سال ۱۴۰۲

بازدهی مثبت بازار فرابورس ایران در نیمه اول سال ۱۴۰۲

شهریور امسال برای بازارهای فرابورسی با افزایش دسته‌جمعی متغیرهای معاملاتی همراه بود تا در پایان، پروند نیمه اول سال جاری با بازدهی مثبت و افزایش ارزش بازار بسته شود.

به گزارش بازار، بازارهای فرابورسی در پایان شهریورماه شاهد رشد ۵.۸ درصدی شاخص کل و افزایش ۴ درصدی ارزش بازار بودند. به این ترتیب در آخرین روز معاملاتی ماه گذشته آیفکس با افزایشی بیش از ۱۴۰۰ واحدی طی ۱۹ روز معاملاتی در سطح ۲۶ هزار و ۲۱۸ واحد قرار گرفت.

ارزش بازار فرابورس هم به عدد ۲.۵ میلیون میلیارد تومان رسید.

طی شهریورماه سال جاری در هفت بازار فعال فرابورس بیش از ۱۱۷ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ‌بر ۹۹۷ هزار میلیارد تومان طی ۵.۱ میلیون نوبت معاملاتی دادوستد شد. مقایسه روند معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد حجم معاملات ۴۰ درصد و ارزش معاملات ۲۴ درصد افزایش را تجربه کرده‌اند.

ارزش معاملات به تفکیک بازارها در شهریورماه از صدرنشینی بازار پایه در میان بازارهای سهامی فرابورس حکایت دارد. به این ترتیب که در این بازار بیشترین ارزش معاملات سهام طی ۱۹ روز رقم خورده است. بازار پایه ماه گذشته شاهد دادوستد بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان برگه سهم بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد مختصر ۳ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین در بازار اول ارزش معاملاتی ۱۰ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومانی رقم خورده که رشد ۵۲ درصدی داشته است. بازار دوم نیز طی این مدت شاهد دادوستدهایی به ارزش ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که افزایش ۴۲ درصدی را به ثبت رسانده است.

در این میان دو بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و بازار ابزارهای مشتقه طی این مدت در مقایسه با شهریور سال گذشته، رشدهای خیره‌کننده‌ای را تجربه کردند.

در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط معاملاتی به ارزش ۳۲ میلیارد تومان ثبت‌شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۶ هزار و ۵۱۷ درصدی داشته است.

ارزش معاملات بازار ابزارهای مشتقه نیز ۱۲۳ میلیارد تومان بوده که با افزایشی ۷۲۱ درصدی همراه شده است.

در بازار ابزارهای نوین مالی طی این مدت ارزش معاملات ۹۶۴ هزار میلیارد تومانی ثبت‌شده که نسبت به شهریور ۱۴۰۱ حدود ۲۴ درصد بیشتر شده است.

ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در ماه گذشته بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان بود که ۱۲ درصد از این رقم به گروه سرمایه‌گذاری‌ها اختصاص داشت. این گروه طی ماه گذشته ارزش معاملات خرد ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را تجربه کرد.

پس از آن گروه‌های محصولات شیمیایی و بانکی‌ها هرکدام بیش از ۷ درصد از ارزش معاملات خرد را در اختیار گرفتند.

سه گروه «انبوه‌سازی»، «بیمه و صندوق بازنشستگی» و «خودرویی‌ها» نیز هر کدام بیشتر از ۶ درصد از ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

به این ترتیب درمجموع نزدیک به نیمی از ارزش معاملات خرد طی ماه گذشته متعلق به این ۶ صنعت بوده است.

با پایان یافتن شهریورماه، نیمی از سال ۱۴۰۲ نیز به پایان رسید که در این میان بررسی کارنامه ۶ ماهه فرابورس ایران نیز خالی از لطف نیست.

آمارها نشان می‌دهد طی ۶ ماهه اول سال جاری شاخص کل فرابورس ۷.۵ واحد رشد کرده و میانگین بازدهی مثبت را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته است.

همچنین ارزش بازار فرابورس طی این مدت ۱۰ درصد بیشتر شده است.

جزییات معاملات نیمه اول سال ۱۴۰۲ حاکی از افزایش متغیرهای معاملاتی است. به این ترتیب که در ۱۱۹ روز معاملاتی امسال بیش از ۴۸۱ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ‌بر ۴.۶ میلیون میلیارد تومان در ۳۱ میلیون نوبت معاملاتی، دادوستد شده است.

مقایسه معاملات طی این مدت با نیمه اول سال قبل نشان می‌دهد حجم معاملات ۱۰۴ درصد، ارزش معاملات ۶۹ درصد و تعداد معاملات ۹۲ درصد افزایش را تجربه کرده‌اند.

نگاهی به آمار ارزش معاملات به تفکیک بازارها طی نیمه اول سال نشان می‌دهد در میان بازارهای سهامی فرابورس، بازار اول با ارزش معاملات ۱۴۳ هزار میلیارد تومانی، بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشته است. رشد این بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۲ درصد بوده است.

رتبه دوم نیز متعلق به بازار دوم فرابورس با ارزش معاملاتی ۱۲۲ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به نیمه اول سال قبل ۱۴۶ درصد افزایش را تجربه کرده است.
بازار پایه نیز طی این مدت ۱۰۸ هزار میلیارد تومان معاملات ثبت کرده و افزایشی ۷۱ درصدی داشته است.

ارزش معاملات بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در این مدت به عدد ۶۸۹ میلیارد تومان رسیده که افزایشی ۷۸۴۷ درصدی داشته است. همچنین در بازار ابزارهای مشتقه نیز رونق معاملات، ارزشی یک هزار و ۴۷۰ میلیارد تومانی رقم زد که رشدی ۱۵۲۰ درصدی داشته است.

این گزارش حاکی است در نیمه اول سال جاری، بیش از ۷.۴ میلیون میلیارد تومان دارایی مالی در بازار ابزارهای نوین مالی دادوستد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۷ درصد رشد داشته است.

طی این مدت ارزش معاملات اوراق بدهی ۶۳ درصد افزایش داشته است. همچنین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز با رشدی ۲۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۳۴۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

این در حالی است که ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن طی این مدت با کاهشی ۱۶ درصدی به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

درمجموع نیمه اول سال جاری برای سرمایه‌گذاران فرابورسی با میانگین بازدهی مثبت مختصری همراه شده، اما ورود شرکت‌های جدید و افزایش تأمین مالی بنگاه‌ها از این بازار باعث شده تا ارزش بازار فرابورس با رشدی ۱۰ درصدی همراه شود.

کد خبر: ۲۴۵٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha