۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
نشست هم‌اندیشی تجار و فعالان اقتصادی ایران در تاجیکستان برگزار شد
با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران؛

نشست هم‌اندیشی تجار و فعالان اقتصادی ایران در تاجیکستان برگزار شد

نشست هم اندیشی تجار و فعالان اقتصادی ایران مقیم تاجیکستان با حضور علیرضا حقیقیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه برگزار شد.

به گزارش بازار، علیرضا حقیقیان در این نشست با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی و ظرفیت های موجود در دو کشور در حوزه های اقتصادی و تجاری، صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های زیربنایی، بر لزوم همفکری و هم افزایی به منظور توسعه همکاری ها بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان تاکید کرد.

حقیقیان اظهار داشت: روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان با آغاز به کار دولت سیزدهم در چارچوب سیاست همسایگی از رکود خارج شد و روابط در مسیر توسعه همکاری قرار گرفت.

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران اولین سفر خارجی خود در کسوت رئیس جمهور را به تاجیکستان انجام داد و طی آن درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای مورد پذیرش کشورهای عضو قرار گرفت. در ادامه هم امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان، پس از ۹ سال، سفر پرثمری را به تهران انجام داد.

حقیقیان افزود: طی دو سال گذشته همکاری های قابل توجهی در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بین دو کشور انجام شده و هیئت های زیادی هم بین طرفین تبادل شده است. در این مدت چهاردهمین و پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی در شهرهای دوشنبه و تهران برگزار شد و حجم مبادلات تجاری بین دو کشور بطور قابل توجهی افزایش یافت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری بین دو کشور همسایه را اولویت مهم و فوری برنامه کاری سفارت اعلام کرد و افزود: ظرفیت‌های زیادی برای توسعه همکاری ها در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، حمل و نقل و ترانزیت، گردشگری سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی، فناوری‌های پیشرفته و دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی وجود دارد که بایستی به سرعت آن را شناسایی و عملیاتی نمود.

حقیقیان همچنین از برگزاری شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران طی ماه‌های آینده در شهر دوشنبه خبر داد.
در ادامه این نشست شرکت کنندگان به تشریح زمینه‌های فعالیت خود در بخشهای مختلف پرداختند. در پایان مقرر شد مشکلات و موانع فراروی همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به حل آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

کد خبر: ۲۴۴٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha