۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
«جنوب جهانی» بدون چین فرضیه ای بیش نیست
گلوبال تایمز نوشت:

«جنوب جهانی» بدون چین فرضیه ای بیش نیست

چین در گذشته و حال مشارکت قابل توجهی در همکاری های جنوب-جنوب داشته است و در آینده نیز به تلاش های خود ادامه خواهد داد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز در مقاله ای نوشت: چین در گذشته و حال مشارکت قابل توجهی در همکاری های جنوب-جنوب داشته است و در آینده نیز به تلاش های خود ادامه خواهد داد.

ترجمه مقاله در ادامه می آید.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حال حاضر در جریان است و کشورهای جنوب جهانی مورد توجه ویژه قرار دارند. در واقع از نشست آنلاین صدای جنوب جهانی در هند تا کنفرانس امنیتی مونیخ که ۵۵ بار در گزارش آن از جنوب جهانی نام برده شده، از اجلاس گروه هفت (G۷) در هیروشیما با تاکید بر تقویت روابط با جنوب جهانی و کشورهای غربی و روسیه که به شدت به دنبال حمایت کشورهای جنوب جهانی بر سر مسئله اوکراین هستند، اهمیت استراتژیک جنوب جهانی به طور فزاینده ای برجسته شده و محبوبیت این مفهوم همچنان در حال افزایش است.

محبوبیت مفهوم جنوب جهانی ممکن است به دو رویداد خاص مرتبط باشد: اولین رویداد صدای جنوب جهانی است که توسط هند در ۱۲ و ۱۳ ژانویه سال جاری با حضور ۱۲۰ کشور برگزار شد. دومین رویداد، اجلاس گروه هفت است که در ماه مه در هیروشیما ژاپن برگزار شد؛ این نشست دو دستور کار داشت که یکی از آنها «تقویت روابط با جنوب جهانی» بود.

باید گفت مفهوم جنوب جهانی در حال حاضر جنبه های مبهم زیادی دارد و ایده جنوب جهانی بدون چین فرضیه ای بیش نیست. در واقع در حال حاضر هیچ استاندارد شناخته شده جهانی برای تعریف جنوب جهانی وجود ندارد. به عنوان مثال برخی معتقدند که اگر شمال جهانی به کشورهای توسعه یافته اشاره دارد، جنوب جهانی مترادف کشورهای در حال توسعه، کشورهای توسعه نیافته و کشورهای کمتر توسعه یافته است. برخی دیگر معتقدند که پس از پایان جنگ سرد و ناپدید شدن اتحاد جماهیر شوروی، تغییر قابل توجهی در نظم جهانی ایجاد شد و در نتیجه «جنوب جهانی» به تدریج جایگزین واژه «جهان سوم» شد.

گروه هفت به رهبری ایالات متحده آمریکا و افکار عمومی در غرب با انگیزه کنار گذاشتن چین از خانواده کشورهای در حال توسعه، مفهوم «جنوب جهانی» را در بوق و کرنا می کنند

از آنجایی که تعاریف جنوب جهانی متنوع است، بسیاری از مردم اغلب از این اصطلاح آن طور که می خواهند استفاده می کنند یا تفسیر می کنند و درک و تعاریف خود از جنوب جهانی را طوطی وار ارائه می کنند. یک دیدگاه این است که مفهوم جنوب جهانی تأثیرات متعدد جهانی شدن بر کشورهای در حال توسعه را برجسته می کند. دیدگاه دیگر این است که «جنوب جهانی» مظهر عزم کشورهای «جنوبی» برای مقاومت در برابر قدرت هژمونیک کشورهای «شمال» است. می توان تصور کرد که این گونه گمانه زنی ها یا خودگویی های خودسرانه تنها می تواند منجر به سردرگمی در نظریه ها و مفاهیم دانشگاهی شود و حتی منجر به نظرات متفاوت شود.

علاوه بر این گروه هفت به رهبری ایالات متحده آمریکا و افکار عمومی در غرب با انگیزه کنار گذاشتن چین از خانواده کشورهای در حال توسعه، مفهوم «جنوب جهانی» را در بوق و کرنا می کنند. از همان اوایل دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، ایالات متحده این ایده را مطرح کرده بود که چین کشور در حال توسعه نیست.

در یادداشت اصلاح وضعیت کشورهای در حال توسعه در سازمان تجارت جهانی که در ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۹ منتشر شد، ایالات متحده با صدای بلند اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا هرگز ادعای چین در مورد وضعیت کشورهای در حال توسعه را نپذیرفته است. در مورد اینکه چرا ایالات متحده آمریکا ایده هند برای رهبری جنوب جهانی را تبلیغ می کند باید گفت اولا واشنگتن می خواهد از نقش هند به عنوان صندلی چرخشی گروه ۲۰ برای ارتقای جایگاه بین المللی خود استفاده کند؛ دوما برای ایجاد فاصله بین چین و هند و حذف چین از خانواده «جنوب جهانی» تلاش می کند.

وضعیت بین المللی چین به عنوان بزرگترین کشور در حال توسعه در جهان بدون تغییر باقی مانده است

با این حال، وضعیت بین المللی یک کشور را چند کشور تعیین نمی کنند، بلکه اکثریت کشورهای جهان تعیین می کنند. آمریکا و غرب محاسبات خود را دارند، اما از همان ابتدا اشتباه محاسباتی داشتند. برنامه توسعه سازمان ملل متحد در یک گزارش تحقیقاتی در مورد ایجاد جنوب جهانی در سال ۲۰۰۴، چین را به صراحت در زمره کشورهای جنوب جهانی قرار داد.

در واقع اقتصاد چین به سرعت در حال توسعه است و جایگاه بین المللی آن روز به روز در حال افزایش است، اما وضعیت چین به عنوان یک کشور در حال توسعه اساساً تغییر نکرده است. چین هنوز در مرحله اولیه سوسیالیسم بوده و شرایط اساسی ملی آن تغییر نکرده است. وضعیت بین المللی چین به عنوان بزرگترین کشور در حال توسعه در جهان بدون تغییر باقی مانده است. همانطور که رئیس جمهور شی جین پینگ در سخنرانی مهم خود در گفتگوی سطح عالی در مورد توسعه جهانی در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۲ تاکید کرد، چین همیشه عضوی از خانواده بزرگ کشورهای در حال توسعه بوده است.

علاوه بر این برخی از مردم در غرب تلاش می‌کنند چین را از «جنوب جهانی» کنار بگذارند، اما نمی‌توانند روابط و همکاری نزدیک آن با کشورهای در حال توسعه را انکار کنند و همچنین نمی‌توانند کمک‌های چین در توسعه کشورهای «جنوب» را انکار کنند. چین در گذشته و حال مشارکت قابل توجهی در همکاری های جنوب-جنوب داشته است و در آینده نیز به تلاش های خود ادامه خواهد داد.

کد خبر: ۲۴۴٬۸۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha