۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
مانع توسعه صادرات محصولات پتروشیمی بانک مرکزی است؟
بازار گزارش می دهد؛

مانع توسعه صادرات محصولات پتروشیمی بانک مرکزی است؟

برخی کارشناسان معتقدند که سختگیری بیش از حد بانک مرکزی برای تعهدات ارزی صادرات کنندگان خرد و همچنین تغییر کوتاه مدت قوانین و مقررات مانع توسعه صادرات محصولات پتروشیمی شده است.

بازار؛ گروه صنعت: در حال حاضر نزدیک به نیمی از ارزآوری ایران از طریق صنایع پتروشیمی انجام می شود، به همین دلیل نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند. با این برخی مدیران شرکت های کوچک صنایع پایین دستی پتروشیمی معتقدند که سختگیری بیش از حد بانک مرکزی برای تعهدات ارزی صادرات کنندگان خرد و همچنین تغییر کوتاه مدت قوانین و مقررات کشور مانع از توسعه صادرات محصولات پتروشیمی در ایران شده، زیرا این موضوع نه تنها روی تولید شرکت ها تاثیر گذاشته، سرمایه گذاری در این صنعت را هم با چالش مواجه کرده است.

به گفته حامد تمدن تقریبا شرکت های ایرانی برای تولید محصولات خود از تکنولوژی روز استفاده می کنند به همین دلیل در آسیا برخی شرکت های ایرانی حرف اول را می زنند اما رقبای جدی ما در کامپاند کشورهایی مانند ترکیه و آلمان هستند

حامد تمدن مدیر فروش اکسون پلیمر در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر صنایع پایین دستی فروش داخلی و صادراتی دارند گفت: هرچند در مقطع کنونی به بازارهای آسیایی صادرات داریم اما با رفع تحریم ها امکان صادرات به بازارهای اروپایی هم فراهم می شود.

او با بیان اینکه ایران توان رقابت با سایر کشورهای تولید کننده محصولات پایین دستی پتروشیمی را دارد، افزود: تقریبا شرکت های ایرانی برای تولید محصولات خود از تکنولوژی روز استفاده می کنند به همین دلیل در آسیا برخی شرکت های ایرانی حرف اول را می زنند اما رقبای جدی ما در کامپاند کشورهایی مانند ترکیه و آلمان هستند که باید برای رقابت با آنها تلاش کنیم.

تمدن با بیان اینکه تغییر اخیر نرخ خوراک پتروشیمی روی قیمت مواد اولیه تاثیر گذاشته است تصریح کرد: به همین دلیل تا حدودی رقابت در بازارهای آسیایی هم سخت شده که امیدواریم مسئولان تصمیم مناسبی را برای حمایت از تولید بگیرند.

موفقیت صنایع پایین دستی پتروشیمی ها در تولید

همچنین امیر کاظمی سرپرست شرکت بهین پردازان کوشا در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه صنایع پایین دستی پتروشیمی در سال های اخیر رشد تولید داشته اند گفت: از این رو در بازار داخلی موفق عمل کرده اند در حالی که تا چندی پیش برخی محصولات وارداتی بودند اما الان در صادرات هم بازارهایی را به دست آوردند.

امیر کاظمی معتقد است که برخی شرکت ها برای عبور از موانع تحریمی به دنبال ایجاد کارخانه در ترکیه هستند، البته هم اکنون برخی دیگر از شرکت ها محصولاتی را با برند ترکیه ای تولید و به بازار اروپایی صادرات می‌کنند

او با بیان اینکه بسیاری از کامپاند هایی که امروز در صنعت خودرو، لوله، اتصالات و غیره استفاده می شود در داخل کشور تولید شده است، افزود: در حال حاضر ترکیه کریدور ایران برای ورود به بازار اروپا است، زیرا به دلیل تحریم ها شرکت های ایرانی نمی توانند به طور مستقیم با شرکت های اروپایی همکاری داشته باشند، به همین دلیل ورود به بازار ترکیه این شرایط را تسهیل می کند.

کاظمی با تاکید بر اینکه یکسری موانع بر سر راه صادرات ایران به بازار ترکیه وجود دارد، اظهار کرد: بنابراین برخی شرکت ها به دنبال ایجاد کارخانه در ترکیه هستند، البته هم اکنون برخی دیگر از شرکت ها محصولاتی را با برند ترکیه ای تولید و به بازار اروپایی صادرات می‌کنند.

او افزود: تولید مستربچ و کامپاند جزو محصولاتی هستند که ارزش افزوده بالایی دارند اما بسیاری از شرکت ها نتوانسته اند از فناوری های روز برای افزایش ارزش افزوده استفاده کنند، به همین دلیل ورود آن ها به بازار های خارجی بسیار سخت خواهد بود.

کاهش رقابت پذیری به دلیل گرانی تولید

روبرت وارتمیان مدیر فنی گروه صنعتی آربی در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل اینکه ایران در تولید فولاد خودکفاست و ساخت تجهیزات صنعتی مورد نیاز کارخانه های پلاستیک در کشور امکان پذیر است گفت: با این حال در شرایط کنونی بخشی از قطعات ماشین آلات تزریق پلاستیک واردات می شود به همین دلیل قیمت تمام شده تولید بالاست.

روبرت وارتمیان می گوید دور زدن تحریم ها در بخش مالی و همچنین حمل و نقل هزینه بالاتری دارد عملا تاثیر منفی روی قیمت تمام شده کالاها می گذارد که نتیجه آن کاهش رقابت پذیری در بازار های صادراتی است

او افزود: در مقطع کنونی محصولات صنعتی تزریق پلاستیک به کشورهایی همچون افغانستان، ازبکستان و امارات صادرات می شود اما به دلیل قیمت بالای تولید همچنان امکان رقابت با تولیدات چین و ترکیه وجود ندارد.

او با بیان اینکه تحریم ها مانع اصلی ورود به بازار های بزرگ است، تصریح کرد: به دلیل اینکه دور زدن تحریم ها در بخش مالی و همچنین حمل و نقل هزینه بالاتری دارد عملا تاثیر منفی روی قیمت تمام شده کالاها می گذارد که نتیجه آن کاهش رقابت پذیری در بازار های صادراتی است.

صنایع ایران برای افزایش صادرات نیازمند نوسازی

همچنین مهدی سعیدی پور مدیر عامل شرکت شهاب یزد با اشاره به اینکه در حال حاضر تحریم ها مشکلاتی را برای صنایع به وجود آورده است گفت: دانش فنی تولید به سرعت در حال تغییر است اما شرکت های ایرانی به دلیل تحریم ها با آزمون خطا توانستند به دانش فنی برخی محصولات دست پیدا کنند آن هم با هزینه بالا.

او افزود: همچنین بسیاری از صنایع کشور با تجهیزات فرسوده کار می کنند و نیاز به نوسازی تجهیزات دارند اما به دلیل محدودیت تحریم ها نمی توانند ماشین آلات مورد نیاز خود را تامین کنند، به همین دلیل برخی شرکت ها وارد مونتاژ و ساخت قطعات مورد نیاز شده اند.

تبعات سختگیری بیش از حد علیه صادرکنندگان خرد

همچنین مهدی نجار دیسفانی مدیر عامل شرکت بسپار گستر آریا به عنوان تولیدکننده چسب های پلیمری در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست به خبرنگار بازار گفت: در چند وقت اخیر بازار نوسانات ناشی از قیمت گذاری و همچنین وضعیت عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا را تجربه می کند،

به نظر مهدی نجار دیسفانی سیاست های انقباضی بانک مرکزی در خصوص ارز همزمان با مشکلات ناشی از کمبود عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس کالا روی صادرات هم تاثیر گذاشته است

او با بیان اینکه سیاست های انقباضی بانک مرکزی در خصوص ارز همزمان با مشکلات ناشی از کمبود عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس کالا روی صادرات هم تاثیر گذاشته است، افزود: از طرف دیگر تغییر سیاست های مربوط به تعهدات ارزی، مقررات مربوط به نرخ ارز صادراتی و... به تلاطم های بازار افزوده است.

او با تاکید بر اینکه تجربه صادرات به ۱۰ کشور را داریم، تصریح کرد: آینده نامطمئن و رکود ناشی از سیاست های انقباضی بانک مرکزی عامل آشفتگی بازار شده است، در حالی که بانک مرکزی می تواند با کاهش سختگیری علیه صادرکنندگان خرد اجازه دهد تا فروش اعتباری آنها به مشتریان خارجی توسعه یابد.

براساس این گزارش می توان ادعا کرد که مانع توسعه صادرات محصولات پتروشیمی در گام نخست مربوط به قوانین و مقررات داخل کشور است و اگر ثبات داشته باشند و چشم انداز روشنی پیش پای تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار دهد برنامه ریزی برای کاهش هزینه تولید و ورود به بازارهای جدید ممکن است.

کد خبر: ۲۴۴٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
      0 0
      اکثر شرکتها در نمایشگاه از تحریم و مشکلات آن گفته اند که ابن بهانه ها به همت ریاست جمهور محترم انشاله رفع شده است. در ضمن قرار نیست هر شرکتی کالایی صادر میکند ارز ناشی از فروش آن در بانکهایی سوئیس برای صادر کننده ذخیره گردد متاسفانه این سالها دولتهای گذشته در آشفته بازار تحریم به کشور ضربه زدند و آثار افزایش و تورم آن بر دوش عامه مردم گذاشتند که از اقدام قانونی و قاطع بانک مرکزی سپاسگذاری میکنیم و خوراک با نرخ بین‌المللی نیز به شرکتهای پتروشیمی تحویل شود که مدتها سودهایی کلان بردند و کسی مانعشان نبود.