۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
تدوین طرح جامع ضوابط طراحی، ساخت و راهبری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

تدوین طرح جامع ضوابط طراحی، ساخت و راهبری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

طرح جامع ضوابط طراحی، ساخت و راهبری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین شد.

به گزارش بازار، طرح جامع ضوابط طراحی، ساخت و راهبری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین شده است.

در این نشست، نمایندگان امور نظام فنی و اجرایی، امور سلامت و رفاه اجتماعی و امور راه، ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور، همچنین نمایندگان سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی، شرکت توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و انجمن شرکت‌های بیمارستان ساز ایران در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی حضور یافتند.

محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ضرورت تدوین و به روزرسانی ضوابط ساخت بیمارستانها و مراکز درمانی ایمن برکسی پوشیده نیست، گفت: در این خصوص تامین نیازها چه از طریق بازنگری ضوابط موجود بیمارستان‌های ایمن و چه تدوین ضوابط جامعی نظیر آنچه اکنون از سوی بخش پایش و هوشمندسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه و ارایه شده است، ضرورت اجرا دارد.

وی خاطر نشان کرد: بیمارستان‌ها فضاهایی هستند که در زمان‌های بحران از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و حتی باید سخت‌گیرانه‌تر از خیلی از ساختمان‌ها و اماکن ویژه در مورد آنها ضوابط، تدوین و اجرایی شود که در این راستا همکاری ذی‌نفعان و بهره‌برداران حائز اهمیت است.

حیدری ادامه داد: در این راستا آنچه که مهم است همراهی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به عنوان بهره‌بردار است که از طریق تعاملات و هم‌اندیشی و دیپلماسی و گفتمان با متخصصان و صاحب نظران رقم می‌خورد.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در هر نشریه‌ای که در مرکز تدوین می‌شود، دغدغه ما این است که از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های کشور چه درحوزه اجرا و چه درحوزه دانشگاه و مشاوردر تدوین ضوابط ومقررات استفاده شود که علاوه بر موارد یادشده، داشتن نگاه اقتصاد مهندسی درتدوین ضوابط حائزاهمیت است که درکنارنگاه ایمنی باید لحاظ شود.

حامد رشیدی‌اقدم رییس بخش پایش و هوشمندسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه طرح جامع ضوابط طراحی، ساخت و راهبری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی حاصل جلسات تخصصی، بررسی‌های فنی و ارزیابی ضوابط موجود در کشور است و شامل مجموعه کتابهای بیمارستان ایمن وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و ضوابط ۲۸۷ سازمان برنامه و بودجه است که درمرکزتحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین شده است.

وی افزود: بر اساس استانداردهای بین‌المللی مراکز درمانی و بیمارستانی ۹ دستورالعمل و راهنما شامل مقررات اداری، طراحی مراکزبهداشتی، دسترس‌پذیری پویا، کنترل عفونت، خدمات مهندسی و طراحی محیط، دستورالعمل برنامه ریزی امکان‌سنجی و برآورد هزینه، دستورالعمل برنامه‌ریزی تجهیزات، برنامه‌ریزی خدمات سلامت و دستورالعمل مسیریابی وجود دارد که دستورالعمل خدمات مهندسی و طراحی محیط در ۱۱ فصل مدون شده است.

رشیدی اقدم گفت: با مطالعات انجام شده به این اتفاق نظررسیدیم که برای حصول نتیجه مطلوب، باید نظر همه دست اندرکاران امرو ذی نفعان اخذ و لحاظ شود. ازاین نظربهترین روش، تشکیل کمیته های راهبری است که تمامی ذی‌نفعان و بهره‌برداران نیز حضور داشته باشند.

وی افزود: برای این مهم، ۱۰ کمیته تخصصی تعریف شده و اعضای این کمیته‌های تخصصی و فرآیندهای داوری معین شده که تدوین این ضابطه و نشریه درچهار فاز تقسیم‌بندی شده است. این درحالی است که برای اجرای ضوابط طراحی، ساخت و راهبری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یک برنامه زمان‌بندی ۵ ساله در نظر گرفته شده است.

رشیدی اقدم گفت: در مقایسه‌ای که بین ضوبط موجود برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ابتدا باید به این جمع بندی برسیم که این پراکندگی ضوابط موجود چقدر به ضرر جامعه است و براساس این امر، تصمیم مطلوب بر تهیه ضوابطی گرفته شود که ضوابط دیگر را تعیین تکلیف کرده و الزام ایجاد کند. ما به عنوان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام آمادگی می کنیم که در این راه ارایه کمک کرده به عنوان دبیرخانه علمی، فنی و اجرایی موضوع را اجرایی کنیم.

کد خبر: ۲۴۴٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha