۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
ارزش ۳.۸۱ میلیارد دلاری بازار صادراتی لیمو و لیمو ترش| ایران در جایگاه پنجاه و سوم صادرات
بازار بررسی می کند؛

ارزش ۳.۸۱ میلیارد دلاری بازار صادراتی لیمو و لیمو ترش| ایران در جایگاه پنجاه و سوم صادرات

در حالی که ارزش صادراتی محصول باغی لیمو و لیمو ترش در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳.۸۱ میلیارد دلار بوده، به گفته فائو ایران نیز صادراتی به ارزش ۷۶۱هزار دلار رقم زده و در جایگاه پنجاه و سوم دنیا قرار گرفته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: لیمو و لیمو ترش از جمله محصولات باغی است که ایران نیز جزو ۱۰ تولید کننده برتر این محصول است و شهرستان جهرم واقع در استان فارس به اصطلاح قطب تولید این محصول محسوب می شود.

جایگاه دهم ایران در تولید لیمو و لیمو ترش

بر اساس داده های سازمان فائو در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ ایران بعد از کشورهایی همچون «هند، مکزیک، چین، ترکیه، برزیل، آرژانتین، اسپانیا، ایالات متحده و آفریقای جنوبی» در جایگاه دهم تولید قرار دارد. این در شرایطی است که بازار صادراتی این محصول باغی نیز پویا است و بر اساس آمارهای منتشر شده جهانی، در سال ۲۰۲۲ ارزش جهانی صادراتی لیمو و لیمو ترش بالغ بر ۳.۸۱ میلیارد دلار بوده است. به این ترتیب ارزش جهانی صادراتی لیمو و لیمو ترش در مدت نامبرده نسبت به سال ۲۰۱۸ به طور متوسط ۴.۲ درصد افزایش یافته است.

سازمان فائو: در سال ۲۰۲۲ کشورهای اسپانیا، مکزیک، آفریقای جنوبی، هلند و ترکیه ۵ کشور برتر در صادرات لیمو و لیمو ترش محسوب می شوند

بر اساس آنچه سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) ارائه داده در سال ۲۰۲۲ کشورهای اسپانیا، مکزیک، آفریقای جنوبی، هلند و ترکیه ۵ صادر کننده برتر لیمو و لیمو ترش بوده اند. به طوری که در مجموع این ۵ صادر کننده برتر بیش از دو سوم (۶۸.۸ درصد) لیمو و لیمو ترش صادراتی جهانی را تولید کرده اند.

در واقع بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۲ اسپانیا با رقم زدن صادراتی به ارزش بیش از ۸۴۳ میلیون دلار سهمی ۲۲ درصدی از این بازار داشته و در جایگاه نخست صادراتی قرار گرفته است. از سوی دیگر مکزیک نیز در این میان سهمی ۲۱ درصدی داشته است و در مدت نامبرده با رقم زدن صادراتی به ارزش بیش از ۸۰۹ میلیون دلار رتبه دوم جهانی را به خود اختصاص داده است.

جایگاه ۵۳ ایران در ارزش صادراتی لیمو و لیمو ترش به بازارهای بین المللی

این در شرایطی است که آفریقای جنوبی نیز سهمی حدود ۱۰ درصدی از این بازار دارد و صادراتی به ارزش ۳۵۷ میلیون دلار را به ثبت رسانده است. در این گزارش همچنین آمده است بعد از این سه کشور برتر، کشورهایی همچون «هلند، ترکیه، ایالات متحده، آرژانتین، برزیل، کلمبیا، ایتالیا، مصر، چین، پرتغال، شیلی و فرانسه» نیز در جایگاه چهارم تا پانزدهم صادراتی این محصول باغی قرار دارند. به این ترتیب این ۱۵ کشور نامبرده در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۳ درصد از لیمو و لیمو ترش صادراتی جهان را تامین و حمل کرده اند.

سازمان فائو: در سال ۲۰۲۲ ایران نیز صادراتی به ارزش ۷۶۱ هزار دلار رقم زده است و به این ترتیب پنجاه و سومین صادر کننده لیمو و لیمو ترش محسوب می شود

گفتنی است بر اساس این گزارش، ایران نیز با رقم زدن صادراتی به ارزش ۷۶۱ هزار دلار در جایگاه پنجاه و سوم صادراتی دنیا قرار دارد. این در حالی است که از نظر ارزش صادراتی، نسبت به سال قبل تر یعنی نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهشی ۸۴ درصدی را رقم زده اند.

نکته جالب توجه اینکه بر اساس این گزارش، در بحث صادرات لیمو و لیمو ترش در سال ۲۰۲۲ از نظر قاره ای، کشورهای اروپایی بیشترین ارزش صادراتی را به خود اختصاص داده اند و سهمی بالغ بر ۳۸ درصد در این میان داشته اند. بر اساس این گزارش، در رتبه دوم صادراتی نیز صادر کنندگان آمریکای شمالی قرار دارند و بعد از آن نیز صادر کننده های آمریکای لاتین در رتبه سوم جای دارند. این در حالی است که صادر کنندگان آسیایی نیز سهمی بالغ بر ۱۱ درصد دارتد و در جایگاه چهارم و تامین کنندگان آفریقایی نیز رتبه پنجم را دارند.

کد خبر: ۲۴۴٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha