۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
مسئله‌ دشمن، جمهوری اسلامی‌ است
رهبر معظم انقلاب:

مسئله‌ دشمن، جمهوری اسلامی‌ است

رهبر معظم انقلاب در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت فرمودند: ما نتوانستیم تاکنون جزئیات این تابلوی عظیم و پرنقش و نگار دفاع مقدس را بشناسیم و بشناسانیم.

به گزارش بازار، در آستانه هفته دفاع مقدس، جمعی از طلایه‌داران، خانواده‌های شهدا، هنرمندان، نویسندگان و امدادگران و پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس صبح امروز چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر انقلاب در این دیدار اظهار داشتند: واقعه دفاع مقدس یک برهه برجسته و مهم از تاریخ انقلاب است. ما نتوانستیم تاکنون جزئیات این تابلوی عظیم و پرنقش و نگار دفاع مقدس را بشناسیم و بشناسانیم.

ایشان یادآور شدند: ما در دفاع مقدس از چه چیزی دفاع کردیم؟ این مقطع و واقعه مهم را باید درست بشناسیم و به اذهان نسل‌های بعدی معرفی کنیم.

رهبر انقلاب در ادامه بیان داشتند: عقیده راسخ بنده این است که اگر نسل‌های پی در پی ما جوانب مهم و معنادار دفاع مقدس را بشناسند و بدانند در این واقعه مهم چگونه ملت ایران توانست خود را به سکوی پیروزی برساند و با قدرت در آنجا بایستد، برای آنها در این شناخت درس‌های بزرگی وجود خواهد داشت.

آیت الله خامنه ای با بیان اینکه در دفاع مقدس از انقلاب اسلامی، از جمهوری اسلامی که محصول انقلاب اسلامی بود و از تمامیت ارضی کشور دفاع می‌شد، تصریح کردند: طرف مقابل به این سه چیز حمله کرده بود. البته جبهه اساسی دشمن، هدفش مساله تمامیت ارضی نبود، هدف آنان انقلاب بود. آنها می‌خواستند این انقلاب بی‌نظیر و کبیر و مهم که در ایران به برکت جانفشانی مردم اتفاق افتاده بود را سرکوب کنند.

ایشان ادامه دادند: خیلی فرق می‌کند که یک جنگی برای جابجایی یک مرزی بین دو کشور اتفاق بیافتد یا یک جنگی برای نابود کردن آن چیزی که هویت یک ملت را تشکیل می‌دهد اتفاق بیافتد.

رهبر معظم انقلاب اظهار داشتند: عمده جنگ‌ها جنگ‌های مرزی است و برای تصرف سرزمین است، اما جنگی که هویت یک ملت، هستی یک کشور، دستاورد جانفشانی یک ملت را بخواهد هدف قرار دهد؛ این واقعه با آن وقایع متفاوت است. مساله فقط تغییر مرزهای جغرافیایی نبود، اگرچه آن هم بود مهم است اما اهمیت این قابل مقایسه با آن نیست.

آیت الله خامنه ای با تاکید بر تفکر و تدبر در آثار، دستاوردها و دلایل دفاع مقدس، گفتند: آثار و دستاوردهای دفاع مقدس چه بود؟ باید فکر کنیم و مطالعه کنیم که دفاع از چی انجام می‌گرفت؟ دفاع در مقابل چه کسی انجام می‌گرفت و سوم اینکه دفاع بوسیله چه کسانی انجام می‌گرفت و چهارم اینکه نتیجه این دفاع چه بود؟

ایشان با بیان اینکه جمهوری اسلامی یعنی مردم‌سالاری دینی و مساله دشمن، جمهوری اسلامی‌ست؛ مسئله‌ اصلی این است، اظهار داشتند: مساله در جنگ عراق علیه ایران، فقط تغییر مرز و جغرافیا نبود. هویت یک ملت را هدف قرار داده بودند.

رهبر انقلاب در ادامه اظهار داشتند: عظمت واقعه دفاع مقدس را باید شناخت. خیلی کار شده لکن به نظر من جا برای کار هنوز بسیار زیاد است. ما نتوانستیم تاکنون جزئیات این تابلوی عظیم و پر نقش و نگار را بشناسیم و بشناسانیم.

آیت الله خامنه ای اضافه کردند: عظمت این حادثه را از چند زاویه می شود دید یکی از زاویه‌ آن چیزی است که از آن دفاع می شود چون بحث دفاع مقدس است از چی دفاع می کردیم ما؟ یکی از این زاویه است که این دفاع در مقابل چه کسی انجام می گرفت، چه کسی هجوم کرده بود که لازم بود دفاع صورت بگیرد؟ زاویه‌ سوم این است که این دفاع به وسیله‌ چه کسانی انجام گرفت؟ و زاویه چهارم این است که آثار و دستاوردهای این دفاع چه بود؟ نتیجه این دفاع چه شد؟

ایشان تصریح کردند: دفاع مقدس در مقابل چه کسی بود؟ مشوق اصلی، آمریکا بود. فرانسوی‌ها پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی را در اختیار عراق قرار دادند. بلوک شرق و شوروی سابق از امکانات زمینی و هوایی هرچه لازم بود به عراق دادند.

رهبر انقلاب در ادامه اظهار داشتند: اینکه از چه چیزی دفاع می شد؛ در دفاع مقدس از انقلاب اسلامی، از جمهوری اسلامی که محصول انقلاب اسلامی بود و از تمامیت ارضی کشور دفاع میشد.

آیت الله خامنه ای اضافه کردند: طرف مقابل به این سه چیز حمله کرده بود. البته جبهه اساسی و مهم دشمن، هدفشان مساله تمامیت ارضی نبود آن هدف صدام بود. هدف آنها انقلاب بود. آنها می خواستند این انقلاب بی‌نظیر و کبیر و مهمی را که در ایران به برکت جانفشانی مردم اتفاق افتاده بود، سرکوب کنند.

ایشان با اشاره به اینکه این انقلاب توانسته بود نظام وابسته و فاسد حاکم بر کشور را بر طرف و برکنار کند و یک نظام جدید، یک سخن نو را در این کشور حاکم کند؛ مردم‌سالاری دینی حرف نویی بود در دنیا، ادامه دادند: آنهایی که با جمهوری اسلامی طرفند، مقابلند، دشمنی می‌کنند، مساله شان، مساله «جمهوری اسلامی» است.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: بنابراین آن چیزی که از آن دفاع می شد، این نقطه های اساسی و مهم بود. مساله فقط این نبود که قسمتی از مرز عقب می رود یا جلو می‌آید، مرزهای جغرافیایی تغییر پیدا می کند. اگرچه البته آن هم مهم بود اما این اهمیتش قابل مقایسه با آن نیست.

آیت الله خامنه ای بیان داشتند: ما در جنگ کمک کننده‌ای نداشتیم، حتی امکانات و تسلیحاتی را که می‌خواستیم پول بدهیم و بخریم فراهم نمی شد مگر به ندرت و موارد جزئی.

رهبر انقلاب در ادامه اظهار داشتند: دفاع مقدس عرصه حضور عمومی ملّت بود. محل تأمین نیرو مسجد، حوزه، دانشگاه، مدارس و پادگان‌ها بودند.

آیت الله خامنه ای بر ضرورت کارهای هنری برای ترویج ارزش‌های دفاع مقدس تاکید کردند و گفتند: مهاجم‌ها در دفاع مقدس چه کسانی بودند؟ اگر با این زاویه به دفاع مقدس هم نگاه کنیم، عظمت و اهمیت دفاع مقدس روشن خواهد شد.

ایشان در ادامه گفتند: همه قدرت های مطرح آن روز دنیا شدند یک جبهه و در این حمله به جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی سهیم شدند. آمریکا یک جور، کشورهای مختلف اروپا هر کدام یک جور، بلوک شرق آن روز به سرکردگی شوروی جور دیگر.

رهبر انقلاب ادامه دادند: گفته می شد مشوق اصلی حمله‌ صدام به ایران آمریکایی‌ها بودند. بعد هم در طول جنگ مهمترین کمک را که کمک اطلاعاتی است آمریکایی‌ها می کردند. به آسانی نقشه‌های هوایی را، جایگاه آرایش نیروهای ما را نقشه‌برداری می کردند در اختیار آن‌ها می گذاشتند به طور مداوم و پی در پی و شیوه‌های راه‌کنشی جنگی (تاکتیکی) را، در اختیار صدام قرار می دانند.

آیت الله خامنه ای با بیان اینکه اروپایی‌ها و فرانسوی پیشرفته‌ترین تجهیزات هوایی و جنگنده و بالگرد را در اختیار صدام قرار دادند، اظهار داشتند: آلمانی ها امکانات تهیه تسلیحات شیمیایی را که این همه فاجعه در ایران و در خود عراق حتی در حلبچه به وجود آورد، در اختیار صدام قرار دادند. بلوک شرق، شوروی سابق و کشورهایی که در اروپای شرقی بودند از امکانات زمینی و هوایی هر چه می‌خواستند در اختیار صدام گذاشتند و هر چه لازم داشت به او دادند. موشک گران بود و توپخانه‌اش را جوری تجهیز کردند که بتواند با توپخانه تهران را بزند که خرجش زیاد نباشد.

ایشان یادآورشدند: کشورهای عرب منطقه‌ خودمان، پول بی‌حساب در اختیارش گذاشتند. هم پول دادند، هم مسیر رفت و آمد؛ قسمت جنوبی خلیج فارس به طور دائم محل رفت و آمد کامیون ها و ماشین های سنگینی بود که ابزارها را می بردند، وارد عراق می کردند. یعنی همه کمک کردند، همه! مهاجم اینها بودند.

آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: دفاع مقدس مرز مقاومت را گسترش داد ما به دنبال گسترش مرزهای جغرافیایی نبودیم. عنوان مقاومت را دفاع مقدس در دنیا مطرح کرد و پیش بُرد.

ایشان با بیان اینکه نیروهای مسلح جزو نوامیس حتمی هر جامعه هستند، اظهار داشت: نیروهای مسلح امنیت‌ساز هستند، یکی از چیزهایی که دشمن روی آن تکیه می‌کند خدشه در ارزشهای نیروهای مسلح است.

کد خبر: ۲۴۴٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha