۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
تلاطم در سیاست های قیمتی و صادراتی صنایع پایین دستی را گرفتار کرده است
واگویه بازار از مشکلات صاحبان صنایع پایین دستی پتروشیمی

تلاطم در سیاست های قیمتی و صادراتی صنایع پایین دستی را گرفتار کرده است

در ماه های اخیر صنعت پتروشیمی با تصمیمات جدیدی روبرو شده و محصولات آن نوسانات قیمتی داشته است. گزارش بازار از ایران پلاست حکایت از نقد تولیدکنندگان پایین دستی از بازیگران صنعت پتروشیمی دارد.

بازار؛ گروه بورس: بسیاری از شرکت های حاضر در نمایشگاه ایران پلاست از تولیدکنندگان محصولات پایین دستی پتروشیمی هستند به همین دلیل نظرات آنها بسیار متفاوت از تولیدکنندگان بزرگ پتروشیمی است و از آنجایی که مصرف کننده محصولات پتروشیمی هستند تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز و همچنین سیاست های عرضه پتروشیمی در بورس کالا قرار دارند.

نقد تولیدکنندگان پایین دستی از بازیگران صنعت پتروشیمی به این دلیل است که در شرایط کنونی تحریم های خارجی هزینه های گزافی را برای تامین مواد اولیه خارجی به وجود آورده و از طرف دیگر تحریم های داخلی یعنی محدودیت عرضه پتروشیمی در بورس کالا و کمبود ارز این هزینه ها را تشدید کرده است.

عرضه محدود مواد اولیه در بورس کالا

فرهاد بهشتی مدیرعامل ایران دیبا، در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست، در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در سال ۱۳۷۳ در گرید نساجی تولید خود را آغاز کردیم در آن زمان مستربچ وارداتی بود و با توجه به سابقه ای که در صنعت نساجی داشتیم و دانش فنی که از کشورهای اروپایی وارد کرده بودیم اقدام به تولید داخلی مستربچ کردیم و در حال حاضر شرایط کاملا تغییر کرده و امروز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول هستیم.

فرهاد بهشتی معتقد است که تخصیص مواد اولیه پتروشیمی ها در بورس کالا متناسب با نیاز شرکت ها نیست و در حال حاضر شرکت ها برای تامین نیاز خود مجبور به رقابت شدید در بورس کالا هستند و این مسئله چالش هایی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است

او با بیان اینکه شرکت ایران دیبا یکی از بزرگترین تولید کننده های محصولات نساجی است افزود: این شرکت در حال حاضر علاوه بر تولید رنگ برای نخ فرش و محصولات پلی استر در تولید پارچه های تجهیزات پزشکی و... فعال است.

او با اشاره به اینکه بخشی از تولیدات این شرکت صادرات می شود، اظهار کرد: در حال حاضر محصولات خود را به کشورهای افغانستان، عراق و برخی دیگر از همسایگان صادرات می کنیم و به دنبال توسعه بازار هستیم اما از آنجایی که ۶۰ درصد از مواد اولیه ما وارداتی است در زمینه تامین ارز با چالش مواجه هستیم و این مسئله مشکلاتی را برای توسعه صادرات به وجود آورده است.

او افزود: به همین دلیل بخشی از صادرات خود را برای تامین ارز مورد نیاز انجام می دهیم تا جایی که برخی مواقع با زیان در بازهای خارجی حضور پیدا می کنیم تا بتوانیم با تامین مواد اولیه به تقاضا مشتریان پاسخ دهیم.

بهشتی با اشاره به اینکه تخصیص مواد اولیه پتروشیمی ها در بورس کالا متناسب با نیاز شرکت ها نیست، گفت: در حال حاضر شرکت ها برای تامین نیاز خود مجبور به رقابت شدید در بورس کالا هستند و این مسئله چالش هایی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

بهشتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکلات موجود در کشور برای تامین مواد اولیه و تامین ارز مصداق خود تحریمی است اظهار کرد: در شرایط کنونی تحریم های خارجی هزینه های گزافی را برای تامین مواد اولیه خارجی به وجود آورده و از طرف دیگر تحریم های داخلی یعنی محدودیت عرضه پتروشیمی در بورس کالا و کمبود ارز این هزینه ها را تشدید کرده است.

او با اشاره به اینکه تحریم های خرجی منجر شده است هزینه حمل و نقل و مبادلات مالی خارجی گران تمام شود گفت: در حال حاضر امیدواریم دولت بخش خصوصی را حمایت کند تا هزینه های تحمیلی تحریم ها جبران شود.

عدم حمایت دولت از صادرات محصولات پایین دستی

همچنین محمد مشهدی مدیر کارخانه مهتا پلاستیک در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست با نگاهی به فعالیت های شرکت درباره وضعیت تولید و صادرات محصولات پلاستیکی گفت: از سال ۱۳۸۶ در کشور شروع به کار کردیم عمده محصولات تولیدی ما برای مصرف داخلی و صادرات به کشورهای همسایه به ویژه کشور عراق است.

به گفته محمد مشهدی یکی از مشکلات ما بحث خرید محصولات پتروشیمی و تهیه مواد اولیه است چراکه در حال حاضر عدم ثبات در قیمت های مواد اولیه پتروشیمی خیلی زیاد شده و این موضوع منجر به کاهش تولید هم شده است

او با بیان اینکه که ما در بحث صادرات با چند مشکل عمده روبرو هستیم افزود: نحوه ارز آوری در کشور ما به سهولت انجام نمی‌شود و صادرات خیلی محدود شده است و ما مجبور هستیم به صورت سفارش جزیی و غیررسمی این کار انجام دهیم.

او ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما بحث خرید محصولات پتروشیمی و تهیه مواد اولیه است چراکه در حال حاضر عدم ثبات در قیمت های مواد اولیه پتروشیمی خیلی زیاد شده و این موضوع منجر به کاهش تولید هم شده است، به عنوان مثال در دو هفته گذشته مواد پتروشیمی پلی اتیلن ۱۰ هزار تومان نوسان قیمت داشته و بعد از گذشت یک هفته باز به قیمت قبلی برگشته است، این نوسانات قیمتی برای تولید کننده مشکلاتی را به وجود می آورد و نمی تواند بر مبنای سفارش محصولات خود را تولید کند و در نهایت این مسئله روی صادرات شرکت ها هم تاثیر منفی می گذارد.

او افزود: حمایت هایی که دولت برای بحث صادرات از کارخانه هایی که صادرات انبوهی دارند می‌تواند انجام دهد این است که مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را تسهیل کند تا از این طریق زمینه ورود کالاهای بیشتری به بازار خارجی فراهم شود.

او با تاکید بر اینکه با افت و افزایش نوسان قیمت بین تولید و صادرات ناهماهنگی به وجود می آید و باعث کاهش روند تولید و صادرات می شود، اظهار کرد: در واقع بحث عدم ثبات مواد اولیه در بازار تولید و عرضه داخلی متاسفانه روی سفارش های خرید هم تاثیر گذار است و تامین کننده ها وقتی می بینند که قیمت نوسان بالایی دارد و ثبات کاملی ندارد کمتر عرضه می کنند و کاهش قیمت کندتر اتفاق می افتد. به عنوان مثال وقتی یک کارخانه دار می‌خواهد یک محصول را تولید انبوه کند و وقتی با کاهش عرضه تامین کننده ها مواجه می شود این مسئله روی تولید آن تاثیر می گذارد و حتی گاهی مجبور به تعدیل نیرو می شوند و به همین دلیل دولت باید عرضه مواد اولیه را کنترل کند.

مشهدی با اشاره به اینکه در حال حاضر ماشین آلات تولید شرکت های ایرانی فرسوده هستند تصریح کرد: این مسئله روی راندمان تولید تاثیر منفی می گذارد و شرکت های ایرانی نمی توانند با رقبای خارجی خود در بازارهای هدف رقابت کنند، از این رو دولت باید در تامین و نوسازی ماشین آلات به شرکت ها کمک کند.

براساس این گزارش نقد تولیدکنندگان پایین دستی از بازیگران صنعت پتروشیمی به این دلیل است که قیمت پتروشیمی با نرخ های بین المللی در بازار داخلی تعیین می شود و شرکت های پایین دستی توان رقابت خود را برای صادرات است دست می دهند.

کد خبر: ۲۴۴٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha