۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
توسعه تولیدات باغی در گلستان به صنایع تبدیلی نیاز دارد
سرپرست مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان:

توسعه تولیدات باغی در گلستان به صنایع تبدیلی نیاز دارد

گرگان- فرهانی، سرپرست مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان گفت: باید از خام فروشی محصولات باغی پرهیز کنیم و با ایجاد صنایع تبدیلی و ارتقای کیفیت تولیدات، از ارزش افزوده بیشتری بهره مند شویم.

نوید رضا فرهانی در حاشیه کنگره ملی باغبانی در گرگان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: باید سه ضلع اصلی تولید یعنی بخش دولتی، دانشگاه و کشاورزان به هم متصل شود تا شرایط نامساعد کشاورزی را تغییر دهیم.

سرپرست مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان افزود: جهاد کشاورزی در تلاش است تا ارتباطی بین دانشگاه و کشاورز و بخش اجرایی برقرار کند.

فرهانی با بیان این موضوع که ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در گلستان وجود داشته، یادآورشد: از کل اراضی قابل کشت استان فقط ۳۰ هزار هکتار آن تحت کشت محصولات باغی قرار دارد.

وی ادامه داد: آلو، هلو، توت فرنگی، زردآلو، مرکبات، گردو و زیتون از عمده محصولات باغی کشت شده در گلستان هستند.

به گفته فرهانی، بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار گلستان مستعد تبدیل به باغ هستند که توسعه باغات زیتون، گردو و گیاهان دارویی در این زمین ها می تواند سبب رشد اقتصادی استان شود.

سرپرست مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به این نکته که کشت گیاهان دارویی در استان نوپا است، خاطرنشان کرد: با توجه به بحران کم آبی و تغییرات اقلیمی که در سال‌های اخیر در استان رخ داده توسعه کشت گیاهان دارویی یکی از ضروریات بخش کشاورزی محسوب می شود.

پیشرفت گلستان در کشت گیاهان دارویی

وی اضافه کرد: گلستان در سال‌های اخیر در حوزه تولید گیاهان دارویی پیشرفت مناسبی داشته است؛ زعفران، سیاه دانه و زیره و ... از جمله تولیدات گیاهی کشت شده در استان هستند.

به گفته فرهانی، سطح زیرکشت زعفران در گلستان ۶۵۰ هکتار بوده و عملکرد آن در واحد سطح سه تن است که از نظر کیفیت بسیار مرغوب بوده و قابلیت صادرات را دارد.

سرپرست مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان با بیان این موضوع که گلستان در تولید گیاهان دارویی مستعد است، یادآورشد: مسئله ای که در بخش تولید گیاهان دارویی وجوددارد، عدم بازاریابی درست و فروش محصولات بوده که باید در این بخش اقدامات موثر انجام شود.

وی با اشاره به این نکته که توسعه کشت گلخانه ای در استان پیشرفت مناسبی داشته، بیان کرد: در حال حاضر ۸۵ هکتار گلخانه فعال در گلستان وجوددارد، همچنین ۶۵ هکتار دیگر در دست ساخت قراردارد که به زودی به چرخه تولید می پیوندد.

به گفته سرپرست مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان، باید از خام فروشی محصولات کشاورزی و باغی بپرهیزیم و با ایجاد صنایع تبدیلی در استان و ارتقای کیفیت تولیدات از ارزش افزوده بیشتر بهره مند شویم.

فرهانی در پایان اظهار کرد: باید از مطالعات محققان برای توسعه باغبانی در استان و کشور استفاده کنیم که این امر با بومی سازی دانش توسط مرکز تحقیقات کشاورزی امکان پذیر میسر می شود.

کد خبر: ۲۴۴٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha