۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
روند احیای واحدهای راکد شتاب گرفت | تعریف «احیاگری» در کشور
دلجو در گفتگو با بازار:

روند احیای واحدهای راکد شتاب گرفت | تعریف «احیاگری» در کشور

تهران - دولت احیای واحدهای راکد را در دستور کار قرار داده است اما برای نیل به این هدف نیاز بود که یک قرارگاه را نیز ایجاد کند این ایده، به یک احیاگر نیز نیاز داشت.

مرجان شرف- بازار؛ تحریم ها، گرانی ها، مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی های مدیریتی باعث شده تا بسیاری از واحدهای اقتصادی به حالت تعطیل یا نیمه فعال درآید و حالا سعی بر آن شده تا این واحدها شناسایی و به چرخه اقتصاد بازگردانده شوند که در اینصورت نقش پررنگی در اقتصاد خواهند داشت.

به منظور آشنایی بیشتر با این طرح با فرشید دلجو دبیر علمی نهضت احیای نهضت واحدهای اقتصادی گفتگو داشتیم با این توضیح که نهضت احیای واحدهای اقتصادی با ابتکار معاون اول رئیس جمهور با هدف احیای واحدهای اقتصادی نیمه فعال و غیر فعال در کشور در دی ماه ۱۴۰۰ تشکیل شد.

* از چه طریقی ارتباط برقرار شده و واحد های احیاجو را پیدا کردید؟

اطلاعات دقیقی در این خصوص در کشور وجود ندارد به خاطر همین شروع کار با احصاء این واحدها بود به خاطر همین از وزارتخانه‌ های مختلف، وزارت صمت، جهاد، میراث فرهنگی و بخشی در اطلاعات سازمان کل ورشکستگی، بانک‌ ها و واحدهای تحت تملک بانک ‌ها اطلاعات جمع آوری شد و در دسترس فرمانداری اطلاعات کشور قرار گرفت.

* چه رشته شغل‌ هایی مشمول طرح احیا می شوند؟ آیا محدودیتی در این زمینه وجود دارد یا خیر؟

هیچ محدودیتی ندارد و هر کسب و کاری که در کشور فعالیت اقتصادی داشته می ‌تواند مخاطب ما باشد البته واحدهای احیا جو شامل پنج دسته زیر هستند واحدهای غیر فعال، نیمه فعال، رو به افول، زیر ظرفیت اقتصادی و طرح ‌های نیمه تمام.

تاکنون شخصیتی به نام احیاگر در کشور تعریف نشده بود

* احیاگرها چگونه به شما معرفی شدند؟

تاکنون شخصیتی به نام احیاگر در کشور تعریف نشده بود. در حالی که در دنیا افراد و تخصص احیاگری یک تخصص مهم است، افراد و شرکت‌ هایی که بالقوه پتانسیل ایفای نقش در این تخصص را دارند مانند شرکت‌ های مشاوره تخصصی در مدیریت، شرکت ‌های پیشران اقتصادی، صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری و شرکت ‌های سرمایه ‌گذاری طی فراخوان ‌های مختلف دعوت شده ‌اند تا پس از دیدن آموزش‌ های لازم به عنوان احیاگر در این طرح شرکت داشته باشند.

* استقبال احیاگرها چگونه بوده و چه جوابی باید از این طرح بگیریم؟

استقبال بسیار خوب بود و و مجبور شدیم تا ثبت نام را به علت تکمیل ظرفیت پیش از موعد ببندیم و بسیاری از افراد که مایل به این حضور در این طرح بودند نتوانستند ثبت نام کنند در دوره‌ هایی که گذشته شده این احیاگرها فعال و پرتعامل ظاهر شده‌اند البته این طرح ظرفیت بسیار بالایی دارد ما در شروع هستیم و خیلی باید کار کنیم تا به نتیجه مناسب برسیم.

* از چه طریقی نظارت بر کار احیاگران انجام می ‌شود؟

این اکوسیستم از طریقی طراحی شده که اعضا از بخش خصوصی هستند و در نقش ‌های مختلف با هم تعامل داشته به عنوان مثال یک نقش کارگزار طراحی شده که کارگزاران به فعالیت احیاگرها به صورت ۳۶۰ درجه نظارت دارند و سلسله مراتبی نیست به این معنا که همانطور که عضو بالادستی می ‌تواند بر کار عضو پایین دستی نظارت داشته باشد عضوهای پایین دستی هم بر اعضای بالادستی نظارت خواهند داشت.

از تمام کسانی که می ‌توانند دعوت می ‌کنیم تا وارد این اکوسیستم احیاگری شوند

* آیا شغل فعلی احیاگر با کارخانه یا واحدی که می ‌خواهد احیا شود باید هماهنگی داشته باشد یا خیر مهم نیست؟

احیاگر نقشی است که باید در حوزه مدیریتی، تخصصی، مالی و حسابداری وارد باشد. در صنایع تخصصی، علاوه بر این سه موضوع در حوزه فنی آن صنعت نیز دانش و آگاهی باید در سطح بالایی قرار داشته و در صورتی که موضوع بسیار تخصصی داشته باشد به احیاگران پیشنهاد نمی ‌شود که به واحدهای احیاجو وارد شوند.

* اولین نتایج اجرای این طرح را چه زمانی خواهیم دید؟

به نتایج اولیه رسیده‌ ایم و آماری از واحدهای اقتصادی نیمه فعال و یا غیر فعال وجود دارد که به چرخه اقتصاد برگشته ‌اند و به کار مشغول شده ‌اند معاون اول رئیس جمهور هم در سفرهایی که داشتند این آمار را اعلام کرده ‌اند در سفرهای استانی رئیس جمهور نمایشگاه ‌هایی برگزار و واحدهای اقتصادی غیر فعال یا نیمه فعال که فعال شده‌ اند محصولات خود را به نمایش می‌ گذارند یا تجربه‌ های خود را ارائه می ‌دهند بنابراین نتایج اولیه را به دست آورده ایم اما نسبت به کاری که روی زمین مانده و کاری که باید انجام شود این نتایج بسیار کوچک هستند.

از تمام کسانی که می ‌توانند دعوت می ‌کنیم تا وارد این اکوسیستم شده و کمک کنند به احیای واحدهای اقتصادی نیمه فعال یا غیر فعال یا اگر کسی تجربه ‌ای در این مورد دارد خوشحال می ‌شویم که بشنویم تا یک جریان خوب در کشور انجام بشود. از این بحران واحدهای نیمه فعال و غیر فعال که یک مشکل بزرگ در کشور است و اقتصاد کشور را می ‌تواند دچار تحول کند رهایی یابیم و سرمایه‌ ها به چرخه اقتصادی کشور برگردانده و آن رشد توسعه مورد نظر را داشته باشیم.

کد خبر: ۲۴۴٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha