۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۷
پروژه آمریکایی‌کردن جهان شکست خورده است
رئیس جمهور:

پروژه آمریکایی‌کردن جهان شکست خورده است

رئیس جمهور در مجمع عمومی ۲۰۲۳ سازمان ملل گفت: جهان در حال گذار بازگشت‌ناپذیر به نظم نوظهور است و پروژه آمریکایی‌کردن جهان شکست خورده است.

به گزارش بازار، سید ابراهیم رئیسی در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: اجلاس جدید مجمع عمومی در حالی آغاز می‌شود که جهان تحولات بی‌سابقه و تاریخ‌سازی به خود دیده است.

وی افزود: آنچه تضمین‌کننده آینده روشن بشری است، توجه به ارزش‌های والایی است که انسان را به‌سوی کمال و کرامت سوق می‌دهد و چه‌چیزی بهتر از کلام‌ پروردگار متعال، انسانیت و ارزش‌های تعالی‌بخش انسانی را تعریف می‌کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به آموزه‌های والای قرآن کریم به‌عنوان کتاب آخرین پیامبر الهی و محکومیت اقدام موهن قرآن‌سوزی تصریح کرد: قرآن کریم توهین به عقاید و باورها را منع کرده است و احترام به ادیان را احترام به وجود رسول خدا محمد (ص) می‌داند.

آیت‌الله رئیسی افزود: این نخستین بار نیست که کلمات خداوند را می‌سوزانند و گمان می‌کنند صدای ملکوت را برای همیشه قطع کرده‌اند اما تعالیم قرآنی برای جوامع بشری هرگز نمی‌سوزد و آتش توهین و تحریف حریف حقیقت نخواهد شد.

وی با بیان اینکه اسلام‌ستیزی و آپارتاید فرهنگی در صورت‌های مختلف خود از سوزاندن کتاب مقدس قرآن و منع حجاب در مدارس و ده‌ها تبعیض شرم‌آور دیگر شایسته انسان معاصر نیست، ادامه داد: پشت‌پرده این نفرت‌پراکنی‌ها طراحی بزرگ‌تری وجود دارد و تقلید آن به مقوله آزادی بیان‌ گمراه کننده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه قرآن انسان را نماینده خداوند بر زمین و زن و مرد را با وجود تفاوت‌های طبیعی مکمل یکدیگر و مساوی در محضر خداوند می‌داند و از حریم خانواده دفاع می‌کند، اظهار داشت: غرب که اینک با بحران هویتی کارکردی مواجه شده، جهان را جنگل و خود را باغی زیبا می‌بیند!

آیت‌الله رئیسی افزود: برخی جریان‌های شوم ولی قدرتمند راه‌حل را در بحران‌سازی و دشمن‌تراشی می‌بینند و این آپارتاید فرهنگی جامعه مسلمانان خصوصاً مهاجران را هدف قرار گرفته است. ما بر این باوریم که باید احترام به ادیان الهی از دستور کارهای نظام بین الملل باشد و سازمان ملل با طراحی سازوکاری احترام به ادیان الهی را تضمین کند.

رئیس‌جمهور گفت: وفای به عهد و پیمان راستگویی و امانت‌داری، صداقت در مراودات و معاملات، خدمت به محرومان و مبارزه با فقر، فحشا، بی‌عدالتی و تبعیض محتوای قرآن کریم است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز در کنار جنگ علیه اسلام، شاهد جنگ با نظام خانواده نیز هستیم، خاطرنشان کرد: خانواده فطری‌ترین نهاد بشری است که امروز در معرض تهدید قرار گرفته و هجوم به این پناهگاه طبیعی بشر، جنایت علیه بشریت است؛ از سازمان ملل می‌خواهم احترام به خانواده را مدنظر قرار دهد و حفاظت از حریم خانواده و ازدواج به‌عنوان یک واقعیت جهانی باید به دستور کار مشترک جهانیان تبدیل شود.

 وی در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه لیبرال دموکراسی که می‌خواست الگوی جهان باشد به درس عبرت تبدیل و به پایان راه خود نزدیک شده است، متذکر شد: جهان در حال تغییر و گذار به نظم بین‌المللی نوظهور و این مسیر غیرقابل بازگشت است؛ معادله سلطه غربی برای جهان دیگر جوابگو نیست و نظم کهنه لیبرال که در خدمت منافع سلطه‌گران و سرمایه‌داران سیری‌ناپذیر بود، کنار زده شده است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: پروژه آمریکایی‌کردن جهان شکست خورده است و ملت ایران افتخار دارد که به مدد انقلاب اسلامی خود، بیشترین نقش و روشنگری را در برداشتن نقاب از صورت سلطه‌گران شرق و غرب داشته است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ایران معتقد است نباید شرق و غرب جدیدی ایجاد شود، افزود: ایران فصل نوینی از روابط سودمند با کشورهای همسایه را رقم زده و سیاست همسایگی جمهوری اسلامی سیاستی خیرخواهانه برای منطقه است؛ ما امنیت همسایگان را امنیت خود می‌دانیم و هر دستی را که برای دوستی دراز شود، به گرمی می‌فشاریم.

وی ادامه داد: امینت امروز برخی از کشورهای همسایه در منطقه مدیون رشادت‌های سردار شهید و رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی است که اگر رشادت این قهرمان مبارزه با تروریسم نبود، بسیاری از مناطق در آتش داعش می‌سوخت اما آیا از این رشادت و شهامت و ایستادگی در مقابل تروریسم، شما در رسانه‌ها و فیلم‌های هالیوودی تصاویری را مشاهده کرده‌اید!؟

رئیس‌جمهور افزود: ترور شهید حاج قاسم سلیمانی جایزه به داعش بود که به اذعان مقامات آمریکا ساخته دست خودشان بود و حتی تشییع جنازه ۲۵ میلیونی فرمانده مبارزه با تروریسم و اندوه و خشم و حس انتقام ۸۵ میلیونی ملت ایران از بانیان و عاملان این عمل جنایت‌بار سانسور شد.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش خروج آمریکا از برجام را نقض مسلم اصل وفای به عهد عنوان کرد و گفت: دولت آمریکا با نقص صریح مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از عمل به تعهدات خود ذیل برجام اجتناب می‌کند؛ با این رفتار آمریکا عملاً و برخلاف ادعاهایش قانون‌گریزی و زورگویی را به‌جای همکاری تجویز کرده است.

وی با بیان اینکه آمریکا باید با اعتمادسازی اثبات کند که دارای حسن‌نیت است و اراده واقعی برای عمل به تعهدات خود و نهایی کردن مسیر دارد، به اروپایی‌ها هم هشدار داد و متذکر شد: اروپایی‌هایی نیز که در پی سال‌ها عدم پایبندی به تعهدات خود از جمله در لغو تحریم‌ها اکنون برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کنند، باید درک کنند با سرعت گرفتن در مسیر پرهزینه تقابل بازنده خواهند شد.

رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد و گزارش‌های مراجع ذی‌ربط بین‌المللی و حتی جوامع اطلاعاتی غربی نیز بارها صحت این موضوع را اثبات کرده، متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران از حق ملت خود برای بهره‌برداری از فناوری هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و وقت آن رسیده است که آمریکا به بحران تصمیم‌گیری خود پایان داده و مسیر صحیح را انتخاب کند.

آیت‌الله رئیسی همچنین از وضعیت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در غرب انتقاد کرد و اظهار داشت: آیا آمریکا که خود بزرگ‌ترین زندان مادران در جهان را دارد، می‌تواند صادقانه نگران حقوق زنان باشد؟ واقعیت‌های مهمی از ایران در جهان سانسور شد و تاکنون چیزی درباره بمباران شیمیایی مردم ایران گفته نشد که آن سلاح‌ها را برخی اروپایی‌ها به صدام داده بودند اما در این مدت تصویری که از ایران به جهان مخابره شد محصول سرکوب اطلاعات معتبر و اشاعه اطلاعات نامعتبر بود.

وی با تأکید بر اینکه نگاه ما به آینده امیدوارانه است و عدالت جهانی خواهد شد، تصریح کرد: اشغالگری و تروریسم و افراط‌گری از جمله مهم‌ترین تهدیدهای جدی است و ریشه‌کنی تروریست‌ها در گرو مبارزه فراگیر، هدفمند و ریشه‌ای با عوامل اصلی آن و مجازات بدون تبعیض ترویست‌ها در سراسر جهان است. تنها حکومت مبتنی بر آپارتاید جهان نمی‌تواند شریک صلح باشد.

رئیس‌جمهور کشورمان با تقبیح جنگ‌افروزی در منطقه گفت که هرگونه حضور بیگانه از قفقاز تا خلیج فارس نه تنها بخشی از راه‌حل نیست بلکه خود مشکل است و ادامه داد: جنگ راه‌حل موضوع نیست و جنگ در اروپا را به نفع هیچ طرف اروپایی نمی‌دانیم و معتقدیم رد کردن هر طرح آتش بس در جنگ اوکراین از سوی آمریکا نشان می‌دهد این کشور برای تضعیف اروپا برنامه بلندمدت دارد.

آیت‌الله رئیسی بر همین اساس تأکید کرد: جمهوری اسلامی از هر ابتکاری برای پایان جنگ و آغاز روند سیاسی حمایت می‌کند و آمادگی خود را برای نقش آفرینی سازنده اعلام‌ می‌دارد.

کد خبر: ۲۴۴٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha