۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
رونق گردشگر بدون صنعت گردشگری یعنی عبور ابرهای بی باران؛ وقتی دریا به بن بست ساحل می رسد
بازار گزارش می دهد؛

رونق گردشگر بدون صنعت گردشگری یعنی عبور ابرهای بی باران؛ وقتی دریا به بن بست ساحل می رسد

ساری- ورود و اقامت ۳۸ میلیون گردشگر تابستانه دل دیگران را از انبوه سفرها در مازندران آب کرد اما این حجم مسافران هم نتوانست یخ اقتصاد گردشگری را آب کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بر اساس آمارها تابستان امسال بیش از ۳۸ میلیون مسافر شب در مازندران اقامت کردند درحالی که آمار ورود مسافران به این خطه از کرانه دریای خزر چند برابر این میزان است.

وجود جاذبه های مختلف نظیر دریا و جنگل، دهستان ها و ییلاقات، طبیعت بکر، چشمه ها و آبشارهای رویایی سبب می شود تا هر ساله شمار زیادی گردشگر و مسافر به استان مازندران سفر می کنند و آمار و ارقام‌ ها حکایت از دارد که حدود نیمی از جمعیت ایران در نیمه اول امسال به مازندران سفر کردند اما تحلیل این داده‌ های آماری بیانگر آن است که سهم اقتصاد استان از این گردشگری انبوه همچنان در حد هیچ است.

ورود حدود ۴۰ میلیون مسافر به مازندران و خالی بودن اقتصاد از گردشگری انبوه و پراکنده، ضرورت توجه و بازنگری در برنامه های حوزه گردشگری را در استان مازندران الزامی می سازد چرا که در حال حاضر بیش از ۲ میلیون ویلا توسط خوش نشین ها در مازندران ساخته شد و بیشتر مسافران وارده به استان به نوعی صاحبخانه و دارای خانه دوم هستند و سهم تاسیسات گردشگری از اقتصاد این بخش ناچیز است.

همچنین تراکنش‌ های مالی صورت گرفته در مازندران نیز نشان می دهد که مقصد این پول ها و صاحبان حساب‌ های آنان در بیرون از از مرزهای استان است و بیشتر آنان در پایتخت کشور سکونت دارند. با این حال سهم مازندران از گردشگری انبوه تنها ترافیک، زباله، آلودگی محیط زیست و قفل بست راه‌ ها است که موجب ناراحتی ساحل نشینان و جنگل نشینان شده است.

ضریب اشغال تاسیسات گردشگری در مازندران بالا است

صادق برزگر مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در سال جاری بیش از ۳۸ میلیون مسافر - شب در استان اقامت کردند، افزود: ضریب اشغال تاسیسات گردشگری استان بسیار بالاست.

وی با عنوان اینکه به ازای هر ۱۲ نفر گردشگر یک شغل ایجاد می‌شود، گفت: ورود این میزان گردشگر در رونق و توسعه اقتصادی استان اثرات مثبتی دارد.

گرمای تابستانه یخ گردشگری مازندران را آب نکرد

برزگر یادآور شد: به عنوان نمونه در ۱۵ روز تعطیلات نوروز بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان تراکنش مالی از طریق دستگاه‌های پوز استان صورت گرفت و این میزان در ایام تابستان چند برابر بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با تاکید بر این که برای رونق اقتصاد گردشگری باید دستگاه‌ های مختلف تعامل داشته باشند، گفت: گردشگری موضوعی فرابخشی است و نیازمند تعامل و همکاری همه دستگاه‌ های اجرایی است و به عنوان نمونه اداره راه برای اجرای پروژه‌ها باید نگاه گردشگری داشته باشد.

ورود میلیون ها گردشگر به استان مازندران سبب شده تا برخی از مناطق آن تنها به درآمدهای این صنعت متکی باشند و این مسئله سبب شده تا از اقتصاد سایر بخش ها نظیر کشاورزی و دامداری غافل شوند و این مسئله موجب می شود تا در زمان بروز پدیده هایی نظیر کرونا، خسارت های جبران ناپذیری به اقتصاد این مناطق وارد شود.

سعید حق پرست دکترای مسائل اجتماعی و اقتصادی با بیان این که سنگاپور کشوری کوچک در شرق آسیا و مساحتش تقریبا برابر با وسعت غرب استان مازندران است و از نعمت خدادادی دریا و جنگل بهره مند و بیشتر درآمدش از صنعت توریسم و گردشگر است، افزود: این منطقه چهار برابر شهرهای غرب مازندران جمعیت دارد و آب و هوایش به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی خط استوا بسیار گرم و مرطوب بوده و تا ۵٠ سال پیش به خاطر باتلاقی بودن و داشتن جنگل های انبوه با آب های گندیده، شبیه به یک دهکده ماهیگیری عقب افتاده با مردمانی بسیار فقیر و تنگدست بوده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: اما نکته جالب توجه اینجا است که این کشور کوچک و فقیر، از راه سرمایه گذاری درست در صنعت توریست و درآمد حاصل از آن سالانه بالای ۱۴ میلیون نفر گردشگر خارجی جذب می کند و با تاکید بر مشارکت نخبگان و شایسته سالاری همراه با حمایت دولت، تبدیل به سومین بازار مالی و اقتصاد برتر جهان، چهارمین بازار بزرگ نفت و پتروشیمی جهان (بدون داشتن حتی یک چاه نفت و گاز)، دارای بزرگترین شرکت های کشتی سازی جهان، سومین بندر اقتصادی پر تردد دنیا، بزرگترین فرودگاه و برترین خط هواپیمایی دنیا، داشتن دومین پاسپورت معتبر دنیا بعد از کشور ژاپن (مسافرت به ۱۹۲ کشور جهان بدون ویزا) قرار گرفتن در ردیف سه کشور امن و پیشرفته دنیا، ۹٠ درصد مردم سنگاپور صاحب خانه آن هم مجلل و از رفاه و درآمد سرانه بالایی برخوردارند، شده است.

حق پرست گفت: هدف تعریف و تمجید از یک کشور خاص نیست بلکه این ها بخشی از سرعت قطار پیشرفت و توسعه یک کشور با شرایط بسیار پایین تر از غرب استان مازندران، ولی با مدیریت صحیح در طول ۵٠ سال گذشته است و سنگاپور با شرایط نامطلوب آب و هوایی، چگونه با استفاده از درآمد توریست و گردشگر به این سطح خیره کننده از رشد و توسعه و پیشرفت دست یافت؟.

دکترای مسائل اجتماعی و اقتصادی: غرب مازندران با دارا بودن طبیعت زیبا،آب و هوای معتدل و چهارفصل و سرمایه های خدادادی هنوز اندر خم کوچه های فروش املاک و واگذاری مالکیت به غیر بسر می برد

وی افزود: در حالی که غرب مازندران با دارا بودن طبیعت زیبا،آب و هوای معتدل و چهارفصل و سرمایه های خدادادی هنوز اندر خم کوچه های فروش املاک و واگذاری مالکیت به غیر بسر می برد؟.

گرمای تابستانه یخ گردشگری مازندران را آب نکرد

ورود انبوه گردشگران در سال جاری به مازندران در حالی است که طی دو سال گذشته آزادسازی سواحل در استان شتاب بیشتری گرفت و بیش از ۹۸ درصد نوار ساحلی استان آزاد شده است و این مسئله در جذب گردشگر تاثیر داشته است.

سالانه ۳۰۰ هزار گردشگری خارجی به مازندران سفر می کنند

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با اشاره به این که مرحله اول آزادسازی به خوبی انجام شد، افزود: هر چند زمینه سرمایه‌گذاری ۵ ساله در سواحل فراهم شد اما این مسئله نیز چاره کار نخواهد بود و باید سرمایه گذاری پایداری در این زمینه داشته باشیم.

استاندار مازندران: سهم استان از جذب گردشگر خارجی پایین است

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به سهم پایین استان از جذب گردشگر خارجی گفت: ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی به استان در سال وارد می شوند، درحالی که برنامه‌ریزی ما جذب یک میلیون گردشگر خارجی تا پایان فعالیت دولت در استان خواهد بود.

مازندران با داشتن با جاذبه های متننوع، وجود دو هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی و طبیعی، آبشارها، ساحل زیبا، جنگل و مناطق ییلاقی و کوهستانی فرصت های زیادی برای جذب گردشگر دارد و باید برای افزایش ماندگاری و اقامت مسافران برای رونق اقتصاد گردشگری در استان برنامه ریزی شود.

کد خبر: ۲۴۴٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha