۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
 بازار صنعت کفش با مدارس جان گرفت| سیر قاچاق کفش نزولی است
عضو هیات رئیسه جامعه صنعت کفش ایران در گفتگو با بازار:

بازار صنعت کفش با مدارس جان گرفت| سیر قاچاق کفش نزولی است

لشکری عضو هیات رئیسه جامعه صنعت کفش ایران گفت: ۱۶ تا ۲۰درصد فروش کل سال مربوط به مدرسه بازار است. البته به دلایلی همچون کاهش قدرت خرید مردم در سالهای اخیر فروش فصلی کفش تبدیل به فروش چهار فصل شده است.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت کفش کشور از صنایع پویایی است که طی سال های اخیر شاهد تغییر و تحولات بسیاری بوده است به طوری که برخی مواد اولیه مصرفی در این حوزه که قبلا کاملا وارداتی بود این روزها توسط تولید کننده های داخلی تامین می شود. از سوی دیگر سال های گذشته این صنعت با چالش واردات کفش به خصوص کفش های چینی مواجه بود که این اتفاق نیز تا حدود قابل توجهی کاهشی شده است. با این وجود رونق بازار کفش تحت تاثیر پایین آمدن قدرت خرید مردم و همچنین افزایش قیمت محصولات به واسطه بالا رفتن هزینه های تولید، دستخوش یکسری تغییرات است و مانند گذشته های دور رونق چندانی ندارد.

لشکری، عضو هیات رئیسه جامعه صنعت کفش ایران: اگرچه در کل بین ۱۶ تا ۲۰ درصد فروش کل سال مربوط به مدرسه بازار است، اما در سال های اخیر به دلایل مختلفی قضیه فروش های فصلی تبدیل به فروش های چهار فصل شده و جذابیت هایی که قدیم در شهریور و اسفندماه در فروش سال داشتند نسبت به گذشته کمرنگ تر شده است

علی لشکری، عضو هیات رئیسه جامعه صنعت کفش ایران در خصوص وضعیت بازار کفش در آستانه گشایش مدارس به خبرنگار بازار گفت: همانطور که می دانید معمولا در شهریور ماه هر سال به اصطلاح فصل «مدرسه بازار» است و بازار به طور طبیعی به خصوص از دهه آخر شهریور تا نیمه اول مهر ماه از یک رونق برخوردار است.

لشکری افزود: البته در سال های اخیر به دلایل مختلفی قضیه فروش های فصلی تبدیل به فروش های چهار فصل شده و جذابیت هایی که قدیم در شهریور و اسفندماه در فروش سال داشتند نسبت به گذشته کمرنگ تر شده و این سهم در طول سال بین ماه های دیگر تقسیم شده است.

کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت ها؛ چالش مهم صنعت کفش

وی با بیان اینکه در کل بین ۱۶ تا ۲۰ درصد فروش کل سال مربوط به مدرسه بازار است، افزود: قائدتا با توجه به اینکه ما واردات جدی هم نداریم و قاچاق کفش هم سیر نزولی دارد، این جمعیت دانش آموزی و دانشگاهی در فصل مهر ماه می توانند نیازها و تقاضای خود را از بازار تولید کننده های داخلی تهیه کنند و تولید کننده های ما نیز در حوزه های مختلف ورزشی، کفش های راحتی و چرمی و غیر چرمی از آمادگی لازم برای پوشش دادن بازار برخوردار هستند.

این مقام صنفی خاطر نشان کرد: نکته ای که هست این است که کاهش قدرت خرید مردم و بحث افزایش قیمت ها یکی از چالش هایی است که الان صنعت کفش با آن روبرو است. علت هم این است که وقتی شاهد افزایش جهشی نرخ ارز در طول سال های گذشته بودیم، اثر این جهش ها را مستقیما در قیمت مواد اولیه چه مواد اولیه وارداتی و چه موادی که در بورس کالا عرضه می شود، می گذارد.

صنعت کفش سالانه تا ۵۰ درصد افزایش قیمت ها را تجربه می کند

وی ادامه داد: این در شرایطی است که سایر متغیرهای قیمت تمام شده مثل اجاره بها، هزینه های حمل و نقل، هزینه تامین پول و غیره اثرات خود را روی این مساله می گذارد و قیمت تمام شده قائدتا بالا می رود. به طوری که وقتی بین تورم کفش و رشد شاخص بهای کالای خدماتی مصرفی (تورم کل) مقایسه می کنیم می بینیم که در ۳ ماهه اول امسال شاهد این هستیم که در حالی که تورم کل ۴۴.۶ درصد است، تورم کفش ما حدود ۵۰.۷ درصد است!

لشکری تصریح کرد: این آمارها به این معنا است که نسبت به ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه رشد قیمت های کفش ما ۵۰ درصد است که اگر همین را با خرداد سال قبل مقایسه کنیم می بینیم که در خرداد قبل هم این رشد ۵۰ درصدی کفش را شاهد هستیم و در سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۴۲.۷ درصد بوده است.

وی گفت: در حقیقت در طول ۳ سال گذشته اگر روند بهار ۳ سال را مقایسه کنیم متوسط هر سال حدود ۵۰ درصد کفش بالا رفته و در طول این سه سال حدود ۱۵۰ درصد افزایش داشته است. ضمن اینکه دقیقا مانند این قصه را در خصوص سایر اقلام مربوط به قیمت تمام شده نیز شاهد هستیم و عمدتا مواد اولیه و موادهای وارداتی افزایش های زیاد داشته اند.

کد خبر: ۲۴۴٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha