۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
کاهش ۴۲ درصدی بخشنامه‌های گمرک در سال جاری
وزیر اقتصاد اعلام کرد

کاهش ۴۲ درصدی بخشنامه‌های گمرک در سال جاری

خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از کاهش ۴۲ درصدی بخشنامه‌های مرتبط با گمرک و تجارت خارجی در سال جاری خبر داد.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی امروز در مراسم راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی و دستگاه‌های آشکارساز گمرک، در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی که به صورت ویدئو کنفرانسی با گمرکات شرق، غرب، شمال و جنوب کشور در ارتباط بود، گفت: یکی از سیاست‌های ما پیش‌بینی‌پذیر بودن فعالیت اقتصادی بود که در این زمینه در ۶ ماه اول سال گذشته ۱۷۸ بخشنامه گمرکی صادر شد که این رقم در سال جاری با کاهش ۴۲ درصدی به ۱۰۳ بخشنامه کاهش یافته و برای فعالان اقتصادی امکان پیش‌بینی‌پذیری را فراهم کردیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: مدت زمان صدور مجوز دستگاه‌های همجوار گمرک برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی انجام شده به‌گونه‌ای که مدت زمان پاسخگویی سازمان استاندارد از ۱۷ روز به ۱۱ روز، سازمان دامپزشکی از ۱۳ روز به ۶ روز، سازمان غذا و دارو از ۸ روز به ۴ روز و حفظ نباتات از ۴ روز به ۲ روز کاهش یافته است.

خاندوزی در محور دیگر در مورد رسوب کالا در گمرکات اظهار داشت: هرچند میزان رسوب کالا نسبت به حجم تجارت عدد ناچیزی است، اما بخشی از این رسوب کالا قانونی و ارادی و بخشی نیز غیرقانونی است و منجر به زیان اقتصادی می‌شود.

وی افزود: برخی از رسوب کالاها مربوط به سایر رویه‌های اقتصادی است و برخی فعالان اقتصادی به دنبال استفاده از انبارهای ارزان گمرک و زمان‌بندی ترخیص کالا برای سودجویی بیشتر است و بخش دیگر نیز مربوط به مقررات و فرایندهای گمرکی است؛ به عنوان مثال زمان صدور کد ساتا برای تامین ارز کالاهای وارداتی، موجب تأخیر در تشریفات گمرکی می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: طبق برنامه امسال قرار است هر ماه یک دستگاه آشکارساز کامیونی در گمرکات راه‌اندازی شود، به‌گونه‌ای که تعداد دستگاه‌های آشکارساز نسبت به قبل از دولت سیزدهم بیشتر شود.

خاندوزی همچنین با انتقاد از دخالت تعزیرات در نرخ‌گذاری برای دستگاه‌های آشکارساز گفت: گمرک ایران الگوی مناسبی برای استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی و سازنده دستگاه‌های آشکارساز انجام داده است، اما گاهی تعزیرات با اعلام نرخ‌گذاری در این زمینه وجاهت قانونی ندارد و باعث کاهش انگیزه شرکت‌های دانش بنیان در ساخت این دستگاه‌ها می‌شود.

وی تأکید کرد: تمرکز وزارت اقتصاد در کاهش بخشنامه‌های غافل‌گیرکننده مرتبط با تجارت است و در نیمه اول امسال تعداد بخشنامه‌های گمرکی نسبت به سال قبل حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: تلاش ما در زمینه هوشمندسازی گمرک، تسهیل تجارت و کاهش رویه‌ها و بخشنامه‌های مرتبط با تجارت در راستای پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد خواهد بود.

کد خبر: ۲۴۴٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha