۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
ضرورت برند سازی و صنعتی سازی صنایع غذایی کشور| صنعتگران توان بازپرداخت تسهیلات ۲۷ درصدی را ندارند
نایب رئیس اتاق اصناف تهران در گفتگو با بازار:

ضرورت برند سازی و صنعتی سازی صنایع غذایی کشور| صنعتگران توان بازپرداخت تسهیلات ۲۷ درصدی را ندارند

ابوالحسنی نایب رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه صنعت غذایی باید به سمت صنعتی شدن، برند سازی و استفاده از بسته بندی پیش برود گفت: صنعت قهوه و نوشیدنی های کشور به صورت چشمگیری رشد کرده است.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت غذایی کشور نیز مانند بسیاری دیگر از صنایع در فرایند تولید و فروش محصولات خود با چالش ها و موانع بسیاری مواجه است و در این میان فعالان این بخش سعی دارند با ارائه محصولاتی جدید و متناسب با تقاضای بازار سهمی بیشتر از بازار داخلی و خارجی داشته باشند.

ضرورت حرکت صنایع غذایی به سمت برند سازی

«احمد ابوالحسنی» نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران در خصوص وضعیت فعلی صنایع غذایی کشور در گفتگو با بازار گفت: صنعت مواد غذایی صنعتی است که مستقیما با جان مردم ارتباط دارد پس باید خیلی به آن اهمیت داد. خوشبختانه در ایران برند سازی در صنایع غذایی آغاز شده است و این اتفاق خیلی کمک می‌ کند به اینکه مردم بتوانند جنس سالم ‌تری خریداری کنند. چون هر فرد صاحب برندی موظف است که در برابر کالا یا محصولی که در بازار عرضه می کند جوابگو باشد.

ابوالحسنی افزود: اگر در صنعت غذا به سمت برند سازی برویم و آن را تقویت کنیم مطمئنا بازده خوبی برای جامعه خواهد داشت. ضمن اینکه تکلیف مردم هم مشخص می‌ شود که در ازای کالایی که خریداری می کنند فردی هست که پاسخگو باشد.

نقش بسته بندی استاندارد در کاهش ضایعات صنایع غذایی

وی در خصوص تحولات حوزه بسته بندی محصولات غذایی نیز گفت: در مورد نگهداری صنایع غذایی و بسته بندی می ‌بینیم که در بخش بسته بندی شرکت های داخلی بسیار پیشرفت کرده اند و فاصله کمی با دنیا در این بخش داریم. این در حالی است که نزدیک شدن به شاخص ها و استانداردهای جهانی بسته بندی می تواند در جلوگیری از ضایعات مواد غذایی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه حبوبات قبلا شاهد بودیم که کاملا فله ای عرضه می شد اما الان بسته بندی است و این ضایعات را کاهش می دهد. ضمن اینکه رعایت مسائل بهداشتی را بیشتر کرده لذا در بخش بسته بندی محصولات غذایی هر چقدر هم جلو برویم و توسعه بدهیم، باز هم جای کار دارد و الزامی است.

ابوالحسنی، نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران: برای کیفی سازی محصولات غذایی صنعت غذایی کشور بایستی به سمت صنعتی سازی، برند سازی و همچنین بسته بندی محصولات حرکت کند

این مقام صنفی همچنین در خصوص الزامات صنایع غذایی گفت: باز هم تاکید می کنیم که ما در صنعت غذا باید به سمت صنعتی سازی، برند سازی و بسته بندی برویم؛ یعنی اگر این ۳مورد را نداشته باشیم هر بخشی که ناقص باشد مطمئنا کیفیت خوبی را نخواهیم داشت.

شرایط ویژه تاجران ترکیه در بازارهای صادراتی

نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران همچنین در خصوص گلایه های فعالان صنعت در رابطه با دریافت تسهیلات و اینکه اتاق چه اقدامی در این مسیر می تواند انجام دهد نیز گفت: اتاق در بخش تسهیلات اقدام خاصی نمی ‌تواند انجام بدهد ضمن اینکه این صرفا مشکل فعالان صنعت غذایی نیست و در همه صنایع در رابطه با مساله تامین سرمایه مشکل جدی داریم و مشکل زیاد است. لذا دولت باید در این خصوص چاره ای بیندیشید ما نیز این موضوع را به بخش دولتی انتقال داده ایم؛ به این معنا که به مسئولان مربوطه اعلام کرده ایم که یک صنعتگر نمی ‌تواند با وام ۲۳ و ۲۷ درصد تولید راه بیندازد.

وی ادامه داد: جالب است بدانید در کشور ترکیه در هر بخشی که وارد بشوید دو امتیاز بزرگ دارد؛ اول اینکه هر کسی وارد صنایع شود دغدغه ای به نام «سرمایه اولیه و ماشین آلات» ندارد بخصوص اینکه کلیه ماشین آلات را به صورت قسطی به صنعتگران می ‌دهند. اما در ایران در هر بخشی که بخواهید وارد شوید باید حداقل ۳۰ درصد سرمایه بیشتر بگذاریم و هر بار تا ۲۰ درصد گران ‌تر دستگاه را بخریم آن هم با پول نقد و نه به صورت اقساطی.

ابوالحسنی افزود: دومین مساله در بخش صادرات است؛ یعنی ما تا نتوانیم وارد صادرات شویم نمی ‌توانیم شاهد رشد و توسعه مد نظر باشیم. در حالی که در ترکیه هر شخصی وارد بخش صادرات در هر صنعتی می شود، شرایط برای رقابت برای او فراهم است. به عبارت دیگر اگر یک صادر کننده ایرانی و ترکیه ای با شرایط کاملا یکسان و مشابه وارد بازار یک کشور شوند برای صادرات و رقابت در آن بازار، تاجر ترکیه ای ۱۵ درصد جلو است چون مشوق صادراتی که دارد امتیاز بزرگی محسوب می شود.

ابوالحسنی، نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران: در حوزه نان های حجیم و نوشیدنی ها ایران بسیار رشد داشته و می توان گفت حتی نان ایران از نظر کیفی در حد تولیدات کشورهای اروپایی است

وی ادامه داد: به این معنا که در همان روز اول که جنس تاجر ترکیه ای از گمرک صادر می‌ شود همان روز بدون هیچ دغدغه ای پول به حساب او می آید. در عوض تاجر ایرانی که قرار است در یک بازار وارد شود، در سرمایه گذاری اولیه و فروش مشکل دارد. بنابراین تا این مسائل حل نشود ما شرایط خوبی برای صادرات نخواهیم داشت اما در درون کشور در بخش صنایع غذایی واقعا موفق بوده و هستیم.

نان های حجیم ایران قابل رقابت با تولیدات کشورهای اروپایی است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که از نظر کیفی در حوزه صنایع غذایی با کدام کشورها قابل رقابت هستیم گفت: همانطور که می دانید صنایع غذایی دامنه گسترده ای دارد و در هر بخشی شرایط متفاوتی داریم. به عنوان مثال در مورد «نان های حجیم» آماری که تهیه کرده ایم نشان می دهد که به جز آلمان، الان تولیدات ما در رده تولیدات کشورهای اروپایی قرار دارد.

ابوالحسینی افزود: با این وجود در حوزه «قهوه و نوشیدنی ها» بسیار خوب پیشرفت کرده ایم از هر نظر و همه به این سمت رو می آورند که از نگهدارنده های مواد غذایی کمتر استفاده کنند و این موارد به توسعه این بخش بیشتر کمک می کند.

وی تصریح کرد: در واقع پیش از این در حوزه صنایع غذایی و محصولاتی همچون نوشیدنی ها چون بسته بندی ها چندان خوب نبود برای اینکه کالا فاسد نشود تولید کننده ها به اجبار از مواد نگهدارنده بیشتر استفاده می کردند. اما الان یکی از تبلیغات آبمیوه ها این است که نگهدارنده ندارد و این ها عواملی است که کمک به بالا رفتن جایگاه محصولات ما در این بخش به صورت خاص می‌ کند.

کد خبر: ۲۴۴٬۲۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha