۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
دانش‌بنیان‌ها موفقیت‌های قابل توجهی در دستیابی به فناوری‌های صنعت پتروشیمی کسب کرده‌اند
مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

دانش‌بنیان‌ها موفقیت‌های قابل توجهی در دستیابی به فناوری‌های صنعت پتروشیمی کسب کرده‌اند

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تحریم‌ها سبب شده تا شرکت‌های دانش‌بنیان به موفقیت‌های مطلوبی در فناوری‌های تولید همسو با تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی دست یابند.

به گزارش بازار، حسن عباس‌زاده، در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست، با حضور در میز اقتصاد شبکه خبر که درباره زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی برگزار شد، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از ۹۲ میلیون تن ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی است.

وی مجموع تولید محصولات پتروشیمی در سال گذشته را ۷۰ میلیون تن اعلام کرد و افزود: در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۱۶ میلیارد دلار محصول پتروشیمی صادر کنیم؛ در صورتی که بتوانیم زنجیره ارزش را در صنعت پتروشیمی تکمیل کنیم، قابلیت‌های صادراتی ما در این بخش نیز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۹ میلیون تن پلیمر در کشور تولید می‌شو، یادآور شد: براساس برنامه هفتم توسعه ظرفیت تولید پلیمر به ۱۹ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

عباس‌زاده با بیان اینکه هم‌اکنون فناوری تبدیل محصولات پایه به میانی در کشور توسعه پیدا کرده است، افزود: سند توسعه زنجیره صنعت پتروشیمی تدوین شده و ۲۰ بسته سرمایه‌گذاری برای معرفی به سرمایه‌گذاران طراحی شده که ارزش آنها چهار میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده طی پنج سال آینده اجرای تعدادی از این طرح‌ها آغاز خواهد شد.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در توسعه زنجیره ارزش باید همزمان به محصول و نیاز بازار توجه کنیم تا بتوانیم به سمت خودکفایی در این بخش گام برداریم.

عباس‌زاده با بیان اینکه بسیاری از کشورهایی که دارای فناوری هستند ترجیح می‌دهند مواد خام را دریافت کرده و به کالای نهایی تبدیل کنند، گفت: هم‌اکنون در دنیا نیز ایران را به عنوان کشوری که بیشتر به صادرات محصولات خام می‌پردازد می‌شناسند، با این حال در طی سال‌های اخیر، به دلیل تشدید تحریم‌ها، شرکت‌های دانش بنیان در بخش پتروشیمی فعال شدند به نحوی که قادر شدند زنجیره فناوری را در تولید متانول ایجاد کنند. شرکت ملی صنایع پتروشیمی نخستین واحد را با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری احداث می‌کند.

وی با بیان اینکه اقدام‌های خوبی در این دولت انجام شده تا چالش نقدینگی صنایع کم شود، ادامه داد: فروش محصولات پتروشیمی به صورت اعتباری در پنج ماهه امسال بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست که از روز یکشنبه (۶ شهریورماه) با رویکرد توسعه تکمیل زنجیره ارزش، حمایت از تولید ملی و رونق ساخت داخل در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد، به‌مدت چهار روز دایر است.

کد خبر: ۲۴۴٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha