۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
گرانی شیرینی ماه مهر دانش آموزان را تلخ کرد
یادداشت؛

گرانی شیرینی ماه مهر دانش آموزان را تلخ کرد

ایلام- «گرانی شیرینی ماه مهر دانش آموزان ایلام را به تلخی تبدیل کرد» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: هر ساله در روزهای پایانی شهریور ماه و فرارسیدن ماه مهر غلغله‌ای در بازار نوشت افزار برپاست، در گذشته بوی ماه مهر برابر بود با ماه شادی وخرید و سرک کشیدن به نوشت‌افزار فروشی‌ها، کتاب فروشی‌ها، خرید کوله پشتی و قلم و دفتر، در واقع ماه مهر ماه رونق کسب و کار لوازم نوشت افزار فروشان بود، دنیای کودکانه دانش آموزان نیز با دلخوشی‌های ساده‌ای چون نونوایی اول مهر و کیف و کفش و دفتر و کتاب رنگ تازه‌ای به خود می‌گرفت.

رونق گرفتن بازار لوازم‌التحریر از اواسط شهریورماه و به تکاپو افتادن خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای خرید لوازم مورد نیاز تحصیل یک امر طبیعی بوده و همه ما این دوران را با شور و شوق وصف‌نشدنی پشت سر گذاشته‌ایم.

گرانی بازار لوازم تحریر

امسال نیز همچون سال‌های گذشته خرید نوشت افزار و وسایل آموزشی نو در آستانه سال جدید برای شروعی تازه مطالبه بیشتر دانش‌آموزان از خانواده‌ها است، اما برخلاف گذشته در سال‌های اخیر آمدن بوی ماه مهر برای بسیاری از خانوارها آنچنان خوشایند نیست، زیرا گرانی ساعتی و روزانه لوازم التحریر و معضل خرید نوشت افزار مناسب، خرید کیف، کفش و فرم مدرسه نه‌تنها شیرینی این ایام را به کام تعداد کثیری از خانواده‌ها تلخ کرده، بلکه احتمال ترک تحصیل برخی از دانش آموزان خانواده‌های کم برخوردار را نیز افزایش داده است.

از طرفی دیگر مقرر شد کالاهای ایرانی با کیفیت بالا و قیمت پایین در بازارهای داخلی عرضه شوند تا جایگزینی برای کالاهای لوکس خارجی و گران قیمت باشند، این در حالیست که امروزه قیمت بسیاری از کالاهای ایرانی از کالاهای خارجی نیز پیشی گرفته است

گرانی لوازم التحریر چندسالیست به استان محروم ایلام هم سرایت کرده و خانواده‌های کم بضاعت ایلامی را با مشکلات جدی مواجه کرده است،به گونه‌ای که بازار لوازم‌التحریر در ایلام این روزها به دلیل گرانی نه‌تنها رنگ و بوی خاصی نداشته بلکه حکایت از حسرت کودکان برای داشتن اقلام رنگارنگ نوشت افزار و شرم خانواده‌هایی دارد که از توان مالی برای خرید لوازم مدرسه برخوردار نیستند.

نرخ بالای کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای خارجی

لازم به ذکر است در سنوات گذشته با هدف کنترل بازار و حمایت از قشر فقیر جامعه در اواخر شهریور ماه، نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی، نوشت افزار، کیف و کفش در استان عرضه میگردید که قیمتی نسبتا متناسب داشتند، اما در یکی دوسال اخیر این امر مورد غفلت واقع شد.

گرانی شیرینی ماه مهر دانش آموزان را تلخ کرد

از طرفی دیگر مقرر شد کالاهای ایرانی با کیفیت بالا و قیمت پایین در بازارهای داخلی عرضه شوند تا جایگزینی برای کالاهای لوکس خارجی و گران قیمت باشند، این در حالیست که امروزه قیمت بسیاری از کالاهای ایرانی از کالاهای خارجی نیز پیشی گرفته است.

جدا از هزینه بالای نوشت افزار، قیمت بالای لباس فرم‌های مدرسه، هزینه ثبت نام و هزینه سرویس نیز به مشکلات خانواده‌ها افزوده است؛ به گفته برخی از شهروندان به طور متوسط برای فرستادن دانش‌آموزان به مدارس باید هزینه گزافی پرداخت که این امر برای خانواده‌های دارای چند دانش آموز بسیار سخت است و می‌تواند پیامدهای منفی از قبیل ترک تحصیل کردن فرزندانشان و همچنین افزایش بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

عدم نظارت کافی بر بازار نوشت افزار

به گفته کارشناسان از جمله دلایل گرانی نوشت افزار و اقلام مورد نیاز مدرسه علاوه بر تورم و گرانی‌ اکثر کالاها می‌توان به سودجوی برخی افراد، وجود دلالان و همچنین عدم نظارت کافی از سوی مسئولان مربوطه اشاره کرد، زیرا در نبود نظارت قوی بر بازار، قیمت لوازم التحریر در فروشگاه ها با یک نرخ و در خیابان و توسط دست فروشان با نرخ دیگری به فروش می‌رسد.

لوازم تحریر ابزاری جدایی ناپذیر برای دانش آموزان و دانشجویان است به همین دلیل ضروری است که اقدامات جدی از قبیل نظارت و کنترل قیمت در بازار، ارائه و عرضه محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب، برخورد با متخلفین و همچنین کاهش انتظارات مدارس و جلوگیری از اجبار اولیا به خریداری لوازم غیر ضرور و هزینه بالا لحاظ کرد.

کد خبر: ۲۴۴٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha