۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
صادرات یک هزار و ۳۰۰ تن عسل از اردبیل
سرپرست جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد؛

صادرات یک هزار و ۳۰۰ تن عسل از اردبیل

اردبیل- سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سالانه بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن عسل سبلان به کشورهای حوزه خلیج فارس، مالزی، عراق و ترکیه صادر می شود.

نوبخت اژدری در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تولیدات عسل استان اردبیل با برند سبلان از مرغوبیت خاص برخوردار است به طوری که علاوه بر تامین نیاز داخل کشور، بخش عمده ای از عسل تولید شده در این استان صادر شده و بازارهای خوبی را نیز به دست آورده است.

وی میزان تولید عسل را از هر کندو بین ۱۷ تا ۲۵ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: در سال های اخیر اصلاح نژاد زنبور عسل در این استان با رقم منحصر به فرد و تولید مطلوب انجام شده و همچنان از ظرفیت هشت مرکز اصلاح نژاد زنبور عسل استفاده می کنیم تا زمینه برای زاد و ولد و افزایش توان تولید زنبور عسل بومی سازگار با اقلیم اردبیل فراهم آید.

سرشماری کندوهای عسل در مهرماه

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: عمده تولیدات عسل در شهر اردبیل و شهرهای همجوار اتفاق می افتد و عمده تولیدکنندگان صنعت کندو نیز از رویش های یک هزار و ۲۰۰ گونه گیاهان دارویی و طبیعی استفاده می کنند تا تنوع تولید را با بسته بندی مناسب و کیفی انجام دهند.

اژدری به سرشماری کندوهای عسل در استان در اواسط مهرماه اشاره کرد و افزود: از ۱۵ تا ۲۷ مهرماه این سرشماری انجام می شود که در این فاصله زمانی مهاجرت و جابجایی کندوها ممنوع بوده و با همکاری پلیس راه جلوی جابجایی کندوی عسل گرفته می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امیدواریم صاحبان کندو و زنبورستان ها در مهلت تعیین شده با استقرار در محل مورد نظر و ارائه آدرس دقیق اطلاعات جدید خود را در اختیار آمارگیران قرار دهند تا با ثبت اطلاعات در قالب پهنه های تولید عسل بتوانیم ارائه خدمات کیفی تر و دقیقی را به تولیدکنندگان انجام دهیم.

استاندارد اجباری برای عسل صادر می شود

اژدری اضافه کرد: رطوبت مناسب همراه با تنوع گونه های گیاهی و آشنایی زنبورداران به فنون جدید تولید عسل به ارتقای تولید و توانمندی فعالان این حوزه منجر شده به طوری که سعی بر این است تا شرایط مطلوب تولید و بسته بندی را در این استان شاهد باشیم.

وی بیان کرد: تلاش بر این است تا در آینده نزدیک استاندارد اجباری برای عسل صادر شده و بازار رقابت خوب برای تولیدکنندگان استان با کیفیت و مطلوبیت فراهم آید.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از مسافران و گردشگران خواست از خرید عسل با عناوین مختلف به ویژه عسل سیاه رنگ که عمدتا ناشی از حرارت بالا است، خودداری کرده و نسبت به تهیه عسل با رنج قهوه ای روشن و برند سبلان اقدام کرده و از آن استفاده کنند.

کد خبر: ۲۴۴٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha