۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
تسهیلات خرید ماشین آلات کشاورزی در حد حرف ماند؛ هیچ بانکی زیر بار اعطای وام نمی رود
بازار گزارش می دهد؛

تسهیلات خرید ماشین آلات کشاورزی در حد حرف ماند؛ هیچ بانکی زیر بار اعطای وام نمی رود

در شرایطی که به گفته مسئولان مربوطه برای خرید ماشین آلات کشاورزی بودجه تخصیص داده شده، صنعتگران و سازندگان این بخش می گویند: تا به امروز که نیمی از سال گذشته حتی یک ریال به این بخش تزریق نشده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش کشاورزی در حالی متولی تامین امنیت غذایی هر جامعه ای است که اصولا بهره گیری از جدیدترین ماشین آلات و ادوات کشاورزی پیش شرط رشد تولید، بالا بردن عملکرد و همچنین کاهش ضایعات است. صنعتگران بخش کشاورزی کشور در حالی تلاش دارند محصولات نویی به بازار عرضه کنند که شرایط تولید برای آنها چندان مساعد نیست و با موانع بسیاری در این مسیر مواجه هستند و لذا وضعیت تولید و بازار خوبی ندارند.

تاثیر قیمت خرید تضمینی گندم بر رکود بازار ماشین آلات کشاورزی

رضا کاوه، سازنده ادوات و ماشین آلات کشاورزی در گفتگو با بازار در خصوص وضعیت فعلی صنعت می گوید: با توجه به اتفاقاتی که در بخش کشاورزی رخ داده به میزان زیادی صنعت ماشین آلات کشاورزی را به شدت چالش کشیده است که این اتفاق شامل چند بخش است؛ یعنی برای سال زراعی قبل بهای گندم را پایین تعیین کردند مضاف بر اینکه پرداخت بهای گندم را دو بخشی کردند! لذا شاهد هستیم که هنوز با کشاورزان تسویه حساب نکرده اند. این اتفاق تا حدود زیادی کشاورزان را در بحث تامین نهاده ها و تامین ماشین آلات به روز، دچار مشکل کرده است.

وی افزود: مساله دیگری که موجب به چالش کشیده شدن صنعت ماشین آلات کشاورزی شده در واقع این بود که قبلا بحث تاییدیه ها و قیمت ها در سامانه مکانیزاسیون کشاورزی انجام می شد و الان به سامانه ۱۲۴ تحت نظر سازمان صنعت معدن و سازمان حمایت از تولید و مصرف کننده رفته است. با این وجود الان بیش از یک سال است که این سامانه اجازه به روز رسانی قیمت را به ما نمی دهد.

کاوه، سازنده ادوات و ماشین آلات کشاورزی: علیرغم قولی که رئیس جمهوری داد و اعلام کرد برای سال جاری ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای بخش مکانیزاسیون کشاورزی اختصاص داده ایم، تا به امروز که حدود ۶ ماه از سال می‌گذرد هنوز یک ریال هم به این بخش تزریق نشده است

کاوه تصریح کرد: این در شرایطی است که وقتی هم کشاورز می‌خواهد وام و تسهیلات بگیرد باید حتما قیمت ها به روز باشد تا بانک و وزارت جهاد کشاورزی بتوانند پیش فاکتوری که شرکت‌ ها صادر می‌کنند را به اصطلاح مهر تایید بزنند و کشاورز را برای وام جهاد کشاورزی روانه بانک ها کند. اما چون این مساله اتفاق افتاده و قیمت ‌ها مربوط به خرداد و تیر ۱۴۰۱ است لذا عموم شرکت‌ ها به چالش خورده اند و تحت هیچ شرایطی نمی‌ توانند فروش تسهیلاتی داشته باشند.

این صنعتگر بخش کشاورزی همچنین اظهار داشت: از سوی دیگر بحث تسهیلات هم روی روند کاری ما تاثیر گذار بوده است. در واقع علی رغم قولی که رئیس جمهوری داد و اعلام کرد برای سال جاری ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای بخش مکانیزاسیون کشاورزی اختصاص داده ایم، از این ۱۰ هزار میلیارد تومان امروز که ۶ ماه از سال می‌گذرد هنوز یک ریال هم به این بخش تزریق نشده است؛ یعنی اگر بر فرض سامانه ۱۲۴ هم درست شود عملا بودجه ای داده نشده که کشاورز بخواهد ماشین آلات نو تهیه کند.

سیستم انقباضی بانک ها و عدم پرداخت تسهیلات به کشاورزان

کاوه ادامه داد: در واقع بانک ‌ها هم سیستم های انقباضی به شدت در پیش گرفته اند و هیچگونه وامی از هیچ منبعی به کشاورزان داده نمی‌شود و لذا صنعت ادوات کشاورزی در سال گذشته و جاری به چالش کشیده شده است. حال هر چقدر من تولید کننده سعی کنم نوآوری داشته باشم و دانش نوین برای ارتقای مکانیزاسیون بیاورم وقتی پولی به کشاورز تزریق نمی‌ شود عملا فایده ای ندارد.

وی همچنین در خصوص وضعیت صادرات ادوات و ماشین آلات کشاورزی نیز گفت: در بحث صادرات هم همانطور که می دانید مشکل انتقال ارز را داریم و لذا اگرچه به صورت جسته و گریخته با کشورهای همسایه کار می کنیم اما با کشورهایی که همسایه نیستند انتقال پول به شدت با چالش انجام می‌شود و لذا صادراتی هم صورت نمی‌گیرد.

ماشین آلات کشاورزی متولی مشخصی ندارد

بر اساس این گزارش، بحث پرداخت تسهیلات بانکی برای خرید ماشین آلات و تجهیزات جدید توسط کشاورزان بارها مورد تاکید مسئولان مربوطه بوده است اما به نظر می رسد این صنعت نیز مانند دیگر صنایع چندان شرایط دسترسی به این تسهیلات را ندارند و بانک به بهانه نداشتن منابع مالی، از اعطای وام و تسهیلات به متقاضیان اجتناب می کنند. این امر نه تنها بر بخش کشاورزی و بهره برداران اثرات منفی می گذارد بلکه در حوزه صنعتی آن یعنی تولید کننده ها و سازندگان ماشین آلات کشاورزی را نیز دچار یکسری بحران ها می سازد.

در این خصوص «حمیدرضا اسدی» دیگر تولید کننده و سازنده ماشین آلات کشاورزی به خبرنگار بازار می گوید: متاسفانه بخش ماشین آلات کشاورزی مانند فرزند بدون والدین است و متولی ندارد؛ یعنی نه صنعت آن را می پذیرد و نه کشاورزی خود را متولی آن می داند.

اسدی افزود: از سوی دیگر تسهیلاتی که قرار است بدهند محقق نشده یعنی تا به امروز ما محصولات زیادی فاکتور کرده ایم اما ریالی به کشاورزان پرداخت نشده است و به این ترتیب نمی توانند ماشین آلات سفارش داده شده را از ما خریداری کنند. در واقع بر خلاف آنچه گفته می شود بودجه برای خرید تسهیلاتی ماشین آلات تخصیص یافته هیچ بانکی حتی بانک کشاورزی که خود را متولی می داند پرداخت نمی کند و می گویند بانک مرکزی پرداخت نکرده است. به عبارت دیگر تولید کننده و کشاورز را سر کار گذاشته اند و این سوال ایجاد می شود که اگر قرار نیست تسهیلاتی بدهند چرا تصویب می کنند؟

اسدی، تولید کننده و سازنده ماشین کشت لوبیا: در حالی که خرید و فروش ماشین الات کشاورزی به صورت فصلی است اما به قدری در دادن تسهیلات به کشاورزان تعلل می کنند و سنگ اندازی می شود که فصل کشت تمام می شود و بهره بردار از خرید منصرف می شود چون بعد از فصل کشت دیگر کارایی ندارد

این صنعتگر بخش کشاورزی با اشاره به قطعی برق و مشکلاتی که برای بخش ایجاد کرده می گوید: الان که اواخر تابستان و پایان فصل گرما است نه تنها قطعی ها تمام نشده و هر هفته دو روز تعطیلی و قطعی داریم بلکه معمولا به دلایل و اشکالات مختلف هم در روزهای دیگر ساعاتی قطعی برق را داریم.

دیدگاه ها نسبت به تولید و تولید کننده منفی است

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات مطرح شده چقدر تولیدات در این بخش کاهش یافته است گفت: در ابتدا باید بدانید که در بخش ماشین آلات کشاورزی تولید بر اساس فروش است و از آن طرف کار ما فصلی است؛ یعنی فروش بهاره و پاییزه داریم. در فصل بهاره اصلی ترین فروش ما در مورد «ماشین کشت لوبیا» است و تا ۸۰ درصد کشت لوبیا توسط دستگاه های ما انجام می‌شود. لذا خرید دستگاه فقط در بهار کارایی دارد اما به قدری در اعطای تسهیلات تعلل می‌شود که فصل کشت تمام می‌شود و کشاورز دیگر تمایل به خرید ندارد.

اسدی افزود: با این وجود ما دستگاه جدیدی برای کشت لوبیا ساخته ایم و ارائه داده ایم که در شرایط بی آبی فعلی تا ۵۰ درصد صرفه جویی آب دارد و دو تا سه برابر هم افزایش محصول دارد. اما متاسفانه حمایت نمی‌شود و حتی نام ما را به عنوان تولید کننده حدف می کنند چرا که به طور کلی دیدگاه ها نسبت به تولید کننده ها منفی است در حالی که تولیدات ما ارتباط مستقیمی با خوراک مردم دارد. لذا میزان و نحوه تولید تحت شعاع مسائل بسیاری قرار دارد.

کد خبر: ۲۴۴٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha