۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
بازار فولاد و آهن آلات راکد است| صادرات و راه افتادن بازار مسکن؛ پیش شرط رونق
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفتگو با بازار:

بازار فولاد و آهن آلات راکد است| صادرات و راه افتادن بازار مسکن؛ پیش شرط رونق

رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد استان تهران با بیان اینکه بازار در رکود است گفت: برای رونق بازار یا باید روی صادرات برنامه ریزی داشته باشیم یا بحث مصارف داخلی و مسکن رونق بگیرد.

بازار؛ گروه صنعت: فولاد بعد از نفت خام، دومین ماده پرمصرف در جهان است و صنایع بسیاری همچون ساختمان سازی، خودروسازی، تولید قطعات، لوازم خانگی و غیره از فولاد به عنوان ماده اولیه استفاده می کنند. این در حالی است که طی سال های اخیر رشد مصرف فولاد در سراسر دنیا در رشد اقتصادی کشورهای مختلف موثر بوده است. از سوی دیگر میزان تولید فولاد نیز با افزایش مصرف به تبع افزایش داشته است به طوری که بر اساس آمارهای منتشر شده جهانی، در سال ۲۰۱۹ تولید فولاد خام در دنیا به حدود ۱۸۷۰ میلیون تن رسیده است که نسبت به ده سال قبل یعنی نسبت به ۲۰۰۹ حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

سایه رکود بر بازار آهن آلات و فولاد کشور

از سوی دیگر ایران نیز با تولید حدود ۳۲ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۱۹ در جایگاه دهم دنیا قرار دارد و این جایگاه را تا به امروز حفظ کرده است. با این وجود این صنعت نیز مانند صنایع دیگر با مسائل خاص خود روبرو است و به صورت خاص فروشندگان این حوزه نیز بازار خوبی ندارند. «حمیدرضا رستگار» رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات استان تهران در گفتگو با بازار در خصوص وضعیت فعلی بازار می گوید: بازار معمولا در این ایام سال راکد است چون کسانی که برای اجرا و انجام پروژه های مختلف برنامه دارند از قبل خریدهای خود را انجام داده اند. در واقع نهایتا در این ایام سال معمولا کم و کسری ها را خرید می کنند و به عبارتی به صورت محدود آهن آلات خود را تامین می کنند.

رستگار افزود: در کل بازار ما با توجه تورمی که ایجاد شد و گرانی که روی قیمت ملک و مسکن و غیره خورد یک رکود کلی را تجربه می کند. مضاف بر اینکه در بازارهای جهانی هم چندان اتفاقات خاصی نیفتاد و متاسفانه بازارهای صادراتی که باید تامین می‌کردیم هم بازارهای خوبی نبود و نتوانستیم کلیه بازارهایی که می توانستیم در اختیار داشته باشیم را برای صادرات در اختیار بگیریم.

رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات استان تهران: نتوانستیم از ظرفیت بازارهای صادراتی به خصوص بازارهای اطراف استفاده کنیم در حالی که ترکیه در این بازارها موفق تر بود چون اصولا برای صادرات برنامه ریزی دارند و از آن حمایت می شود اما در کشور ما با عوض شدن وزیر به یکباره برنامه ها تغییر می کند

وی خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید رقابت سختی بین تولید کننده ها و صادرکنندگان آهن و فولاد وجود دارد در سراسر دنیا و به هر حال ما نتوانستیم از ظرفیتی که کشورهای همسایه ما دارند چندان استفاده کنیم. به این ترتیب تقریبا یک سال سخت را فولادی های ما طی کردند. ضمن اینکه بازار داخل هم چندان رونق نداشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات استان تهران همچنین در خصوص دلایل عدم موفقیت در استفاده از ظرفیت های بازارهای صادراتی اطراف نیز گفت: کشورهای مماس ما مانند عراق، سوریه و افغانستان و غیره قابلیت داشت با تمام ظرفیت کار کنیم اما نتوانستیم استفاده کنیم. به خصوص اینکه کشور ترکیه در بحث صادرات با ما رقیب است و تقریبا می‌توان گفت ترکیه در این موضوع موفق تر از ما بوده است.

وی ادامه داد: مساله اینجا است که کشور ترکیه برای بازارهای خود برنامه ریزی دارند؛ به این معنا که هم پایبند هستند و هم از بحث صادرات حمایت می کنند. اما در کشور ما چندان پایبندی به برنامه وجود ندارد و با رفتن یا آمدن یک وزیر ممکن است یک نوسان یا تغییر کلی در عملکرد ایجاد شود و اینها روی بازار ما اثر می‌گذارد.

رستگار همچنین در خصوص نوسان قیمت آهن آلات و فولاد گفت: همانطور که گفته شد بازار ما تقریبا راکد بوده است؛ یعنی اگر قیمت هم تغییری داشته بیشترین مشکل ما راکد بودن بازار بوده است. به این ترتیب رونقی در خرید و فروش آهن و فولاد نداشتیم و به طور کلی بازار آهن و فولاد در رکود بوده است.

رونق بازار آهن آلات و فولاد در گروی راه افتادن بازار مسکن است

وی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر چه چشم اندازی می‌توان برای بازار آهن و فولاد تا پایان سال متصور شد، نیز اظهار داشت: تا جایی که بنده اطلاع دارم دولت به دنبال ایجاد گشایش هست. به هرحال اگر به صورت خاص بازار مسکن راه بیفتد یعنی بحث ساخت و ساز در کشور جدی شود، با توجه به اینکه زمین هایی هم برای ساخت و ساز در نظر گرفته شده، اگر دولت حمایت کند و قطعا بازار مسکن راه بیفتد در حوزه فولاد و آهن هم شاهد تغییر و تحول خواهیم بود. اگر چنین اتفاقی نیفتد و همین روال عادی باشد قطعا شرایط بازار آهن آلات، فولاد و دیگر فلزات هم چندان مطلوب نخواهد بود.

رستگار خاطر نشان کرد: برای رونق بازار فولاد و آهن آلات یا باید روی صادرات برنامه ریزی داشته باشیم یا بحث مصارف داخلی و مسکن رونق بگیرد. در حقیقت اگر مسکن داخلی راه بیفتد و ساخت و ساز راه بیفتد با آماری که دولت پیگیری کرده و اعلام کرده قطعا می‌تواند موجب شود تغییر و تحولی در بازار ما رخ دهد و این ظرفیت وجود دارد. آن هم در شرایطی که هم امکان تولید برای فولاد داریم و هم امکان مصرف را در حوزه «مسکن ملی» داریم که بارها راجع به آن صحبت شده است. این اتفاق می ‌تواند در تغییر و تحولی که در این حوزه می‌تواند رخ بدهد بسیار مهم و اثر گذار باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات استان تهران درخصوص دیگر مسائل پیرامون بازار و فروش آهن آلات و فولاد گفت: مهمترین موضوعی که اکثر همکاران در بازار به آن اشاره می‌کنند نبود یک چشم انداز واقعی که همه به آن پایبند باشند است. مساله مهم در این میان این است که وقتی برنامه ای را به عنوان چشم انداز مشخص می کنیم پایبندی به این چشم انداز می‌تواند تعیین تکلیف کند؛ یعنی اگر هم قرار است تصمیمی در این حوزه گرفته شود حتما با حضور تمام طرف هایی که صاحب نظر هستند و می‌توانند اثر بگذارند باید باشد و امیدواریم این اتفاق بیفتد.

کد خبر: ۲۴۳٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
      0 0
      فقط عادت کردید گران بفروشید
    • ب ع IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
      0 0
      انشاالله همیشه راکدباشد قیمت خانه راکد بماند مردم بدبخت شدند ازگرانی مسکن