۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
آسه آن و معماری هند و اقیانوسیه؛ چرا قدرتهای جهانی مشتاق مشارکت در منطقه هستند؟
شاکله نظم نوین جهانی در آسیا؛

آسه آن و معماری هند و اقیانوسیه؛ چرا قدرتهای جهانی مشتاق مشارکت در منطقه هستند؟

مشارکت آسه آن در معماری منطقه هند و اقیانوس آرام جهت اطمینان از اینکه معماری اقتصادی منطقه اهداف اعتماد متقابل و رشد متقابل را برآورده می کند، ضروری است.

بازار؛ گروه بین الملل: موسسه تحقیقات اقتصادی آسه آن وآسیای شرقی اخیرا مقاله ای با قلم « آنیتا پراکاش» مشاور ارشد سیاستگذاری برای همکاری های اقتصادی بین المللی با عنوان «آسه آن و معماری منطقه هند و اقیانوسیه» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

معماری اقتصادی در حال تحول در منطقه هند و اقیانوسیه دقیقاً بر ساختار آسیا و اقیانوسیه پس از جنگ استوار است اما اکنون دستخوش تغییرات در الگوهای تثبیت شده اقتصادی و پیوندهای زنجیره تامین در این منطقه از جهان هستیم. بدون شک فرصت‌ها و چالش‌هایی در همسویی‌های سیاستی جدید وجود دارد، اگرچه با سطوح متفاوت تمایل دولت‌ها - چه در آسیا و چه در خارج از آسیا - برای تحقق ساختار جدیدتری از همکاری‌های تجاری و اقتصادی.

دلیل وجودی ساخت یک سازه جدید هند و اقیانوسیه در ارزیابی مجدد پیوندهای تجاری و سرمایه گذاری موجود در آسیا، بین آسیا و اقیانوسیه، آسیا و اروپا و آسیا و آفریقا و درارتباط مجدد نهفته است. کالیبراسیون این پیوندها، همراه با فعالیت های همکاری فناوری برای منعکس کننده همسویی های اقتصادی و استراتژیک نوظهور بین کشورها و مناطق ضروری است.

آسه آن به شکل گیری مفهوم منطقه -آسه آن و شرق آسیا- که به طور فزاینده ای به عنوان مرکز جهانی تولید و مصرف کالاها و خدمات دیده می شود، کمک کرده است

از آسیا و اقیانوسیه تا هند و اقیانوسیه

درست مانند آسیا و اقیانوسیه، هند و اقیانوسیه بیش از یک درک جغرافیایی است - مفهومی که فاقد تداوم جغرافیایی است اما ادعای همکاری در زمینه تجارت، سرمایه گذاری، فناوری و زیرساخت و نهادی دارد. آسه آن به شکل گیری مفهوم منطقه -آسه آن و شرق آسیا- که به طور فزاینده ای به عنوان مرکز جهانی تولید و مصرف کالاها و خدمات دیده می شود، کمک کرده است.

آسه آن نقش مهمی در تاریخ اولیه همکاری نهادی در این منطقه داشته است. آسه آن از طریق بهینه سازی جلسات وزیران و رهبران با شرکای گفتگوی آسه آن، در تمامی ابتکارات همکاری اقتصادی و استراتژیک نقش محوری داشته است. مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) که در سال ۲۰۱۲ آغاز شد و در سال ۲۰۱۹ نهایی شد، توسط آسه آن هدایت شد.

اکنون آسه آن چگونه می تواند اطمینان حاصل کند که معماری اقتصادی نوظهور در هند-پاسیفیک برای همه ذینفعان سودمند است و بهتر از منطقه آسیا-اقیانوس آرام بهبود می یابد؟ سود طولانی‌مدت صلح، افزایش رقابت‌پذیری جهانی و همکاری‌های اقتصادی مانند مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای نتوانسته است از درهم‌آمیزی تدریجی منافع اقتصادی و استراتژیک آسه‌آن و شرق آسیا جلوگیری کند.

در سال ۲۰۱۸ سخنرانی شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تمرکز را بر پیوندهای اقتصادی و همکاری در این منطقه، هرچند همسو با منافع استراتژیک جلب کرد. وی تاکید کرد که «هند و اقیانوسیه آزاد و باز» بستری برای همه همکاری‌ها و ارتباطات اقتصادی در منطقه بین آسیا و آفریقا و بین آسیا و اروپا خواهد بود. او به طور جداگانه گفتگوی چهارجانبه امنیتی را احیا کرد که معمولاً به عنوان چهارجانبه شناخته می شود و ایالات متحده را به عنوان یک شریک اقتصادی بزرگ در منطقه معرفی کرد و آسه آن پیوند مهمی را در این بین بازی کرد.

آسه آن محور زنجیره تامین هند و اقیانوسیه است

منطقه آسه آن +۳ متشکل از ۱۰ کشور عضو آسه آن به علاوه چین، ژاپن و کره - پر جنب و جوش ترین بلوک را در منطقه هند و اقیانوس آرام فراهم می کند. این منطقه طی سال‌ها به تجارت بین‌الملل رونق بخشیده و بزرگترین دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری است. توافق مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای تخمین می زند که ۱۵ کشور عضو جنوب شرقی و شرق آسیا ۲۶.۳ تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) کمک می کنند. اگر هند به آن اضافه شود، این منطقه نزدیک به یک سوم تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهد.

بنابراین جای تعجب نیست که اقتصادهای مهم جهانی مانند ایالات متحده و اتحادیه اروپا (و بریتانیا پس از برگزیت) مشتاق مشارکت هند و اقیانوسیه هستند که امکان به اشتراک گذاری پویایی اقتصادی منطقه را از طریق تأسیسات تولید، بازارها و ظرفیت گسترده منابع انسانی فراهم می کند.

هند و اقیانوس آرام به عنوان یک جزء چندجانبه از اقتصاد بین المللی در حال ظهور است. توسعه شبکه های تولید فکر کردن به بلوک های دوره های قبلی را غیرممکن می کند. منطقه هند و اقیانوس آرام منطقه ای خواهد بود که همکاری مشترک برای آن سودمند است.

معماری اقتصادی هند و اقیانوسیه پاسخی بلندمدت برای ایجاد توازن بین تجارت و مشارکت های سرمایه گذاری در میان اقتصادهای بزرگ جهان است که در مرکز آسیای جنوب شرقی، آسیای شرقی و اقیانوس آرام قرار دارند

بنابراین معماری اقتصادی هند و اقیانوسیه پاسخی بلندمدت برای ایجاد توازن بین تجارت و مشارکت های سرمایه گذاری در میان اقتصادهای بزرگ جهان است که در مرکز آسیای جنوب شرقی، آسیای شرقی و اقیانوس آرام قرار دارند. هند و اقیانوس آرام نیز با نقش بزرگتر آسیای جنوبی به ویژه هند، در همسویی منافع استراتژیک و اقتصادی با بقیه بازیگران اصلی در معماری متمایز شده است.

اینکه بگوییم تکامل معماری اقتصادی هند و اقیانوسیه برای مهار چین است، توضیحی ساده انگارانه بوده زیرا هند و اقیانوسیه بدون شک به مرکزیت چین در اشتراک تولید در منطقه و وابستگی اتحادیه اروپا و ایالات متحده به زنجیره تامین چین می پردازد. ناظران دیرینه این منطقه می دانند که معماری اقتصادی هند و اقیانوس آرام چیزی بیش از واکنش به شبکه های تولیدی و کانال های سرمایه گذاری موجود در منطقه است.

تکامل معماری در منطقه فوق به معنای آمادگی برای تقاضاهای اقتصادی جدید پیش روی همه کشورهای منطقه است. همراه با سیاست‌های تحول ساختاری و ایجاد اشتغال در آسیا و اقیانوسیه در حال توسعه باید اقتصاد دیجیتال جدید را درک، آماده کرده و به آن پاسخ داد زیرا بر الگوها و موقعیت جغرافیایی صنایع، اشتغال، تجارت و رشد اقتصادی تأثیر می‌گذارد.

افزایش صنعتی شدن و مشارکت در زنجیره ارزش جهانی برای رشد و ایجاد اشتغال در کشورهای کمتر توسعه یافته مهم است. آینده کار در برابر کاهش سرمایه گذاری در تولید و مشاغلی که با اتوماسیون، رباتیک و هوش مصنوعی جایگزین می شوند آسیب پذیر است، به ویژه برای کشورهایی که عمیقاً در زنجیره ارزش منطقه ای یا جهانی ادغام نشده اند.

فراگیری جغرافیایی جنبه مهمی از معماری جدید هند و اقیانوسیه است. نقش کشورهای کوچکتر - به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته (LDC) و کشورهای جزیره اقیانوس آرام که تازه واردان به طرح های اتصال منطقه ای هستند - در ابتکارات سیاست در منطقه هند و اقیانوس آرام برجسته است. منابع انسانی و حرکت افراد به همان اندازه با اقتصاد دیجیتال جدید و همچنین آینده کار مرتبط است و این منطقه را برای داشتن نقش پررنگ در آینده آماده می کند.

همه‌گیری ویروس کرونا (COVID-۱۹) نیاز به توزیع عادلانه‌تر زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری در مراکز جدید تولید، زنجیره‌های تامین و مشتریان مصرف‌کننده/تامین‌کننده را تقویت کرده است. در حالی که تفسیرهای مختلفی از اثرات همه‌گیری بر زنجیره‌های تامین وجود دارد، دو مثال بر نیاز به یک مدل همکاری اقتصادی فعال‌تر، عادلانه‌تر و فراگیرتر برای منطقه تاکید می‌کند: شکست عرضه تجهیزات و کیت‌های پزشکی توسط چین در طول همه‌گیری و توزیع منطقه‌ای واکسن‌های تولید شده در هند در بخش بعدی همه‌گیری، نمادی از مشکلات و راه‌حل‌های قبل از معماری اقتصادی هند و اقیانوسیه است.

آسیا، اروپا و ایالات متحده آمریکا سطوح مختلفی از زیرساخت های دیجیتال دارند. با این حال همکاری برای توسعه خدمات، سرمایه انسانی، مقررات حفاظت از داده ها، تجارت الکترونیک و مالیات نیازمند پیوندهای سازمانی بیشتری بین همه ذینفعان است. آسه آن و شرکای گفتگوی آن وظیفه مهمی در پیش دارند تا اطمینان حاصل کنند که معماری هند و اقیانوس آرام مشارکت فراگیر در اقتصاد دیجیتال به ویژه برای جوانان و زنان را ترویج می کند.

احیای چندجانبه گرایی و معماری منطقه هند و اقیانوس آرام

معماری اقتصادی هند و اقیانوس آرام با احیای چندجانبه گرایی مرتبط است که تنوع را به رسمیت می شناسد. شایان ذکر است که چندجانبه گرایی نزدیک به یک قرن است که ثبات و رفاه را برای تعداد زیادی از کشورها فراهم کرده است. حاکمیت جهانی اتصال نیز یک چالش جدید است زیرا کشورها برای فناوری که اتصالات را فراهم می کند، رقابت می کنند. مدیریت اینترنت بسیار آشکار است، اما فناوری زیربنای تجارت الکترونیک و سیستم مالی بسیار مهمتر است. معماری اقتصادی هند و اقیانوسیه چاره ای جز انجام اقدامات جهانی با هدف حل این چالش ندارد.

چالش حفظ یک سیستم مبتنی بر قوانین نیست، بلکه ایجاد و راه‌اندازی نهادهایی است که در مواجهه با تغییرات، قوانین را تکامل می‌دهند و حفظ می‌کنند و روابط باید فراگیر باشد. مشارکت آسه آن در این زمینه لازم است تا اطمینان حاصل شود که معماری اقتصادی هند و اقیانوس آرام اهداف اعتماد متقابل و رشد متقابل - اصول کلیدی جامعه آسه آن را برآورده می کند.

کد خبر: ۲۴۳٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha