۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸
شیلات، صنایع تبدیلی و آبخیزداری، سه اولویت جهاد کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

شیلات، صنایع تبدیلی و آبخیزداری، سه اولویت جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سرمایه‌گذاری در زیربخش های شیلات، ایجاد صنایع تبدیلی - تکمیلی در کنار آبخیزداری و آبخوان‌داری، سه اولویت مدیریت کلان کشاورزی کشور است.

به گزارش بازار، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در رونمایی از نقشه راه محصولات کشاورزی، گفت: بر اساس اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، تامین و تدارک غذای ۸۵ میلیون ایرانی بر عهده کشاورز و تولیدکننده داخلی است.

وی با اشاره به کاهش بودجه برخی زیربخش‌های پایه کشاورزی، افزود: در سال ۱۴۰۱ اعتبار آب و خاک به عنوان زیربنا و بستر کشاورزی از ۷ هزار میلیارد تومان به ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت، این اتفاق گریبان آبخیزداری و آبخوان‌داری را هم گرفت، غافل از نقش کلیدی آن در کنترل سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک و تغذیه سفره‌های زیرزمینی، اعتبارات این بخش از ۴ هزار میلیارد تومان در سال گذشته به ۲ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال رسید.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: ۵۳۰۰ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور با ۴۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در انتظار تسهیلات و منابع مالی است که در صورت به نتیجه رسیدن آن، از خام‌فروشی ۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی جلوگیری شده و خواهیم توانست با برند سازی و توسعه صادرات، خلق ثروت کنیم.

نیکبخت سرمایه‌گذاری در شیلات را اولویت اول این دوره از مدیریت خواند و گفت: فرصت بی‌نظیر در این حوزه وجود دارد که آن را از سایر فرصت‌های اقتصادی متمایز ساخته است.

وی صنایع تبدیلی و تکمیلی را دیگر اولویت وزارت جهادکشاورزی برشمرد و افزود: در شهریور ماه، روزانه ۶۰ هزار تن گوجه‌فرنگی در کشور تولید می‌شود که از این مقدار ۷ هزار تن به مصرف تازه‌خوری می‌رسد و ۲ تا ۳ هزار تن وارد بازار صادراتی می‌شود و مابقی ۵۰ هزار تن در سراسر کشور به واسطه وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی به رب تبدیل شده و در چرخه مصرف و صادرات قرار می‌گیرد.

وزیر جهادکشاورزی از آبخیزداری و آبخوان‌داری با مشارکت مردم، به عنوان اولویت سوم یاد و تاکید کرد: در موضوع آب و خاک نسبت به آبخیزداری و آبخوان‌داری، پیش هستیم از این رو، تدوین دستورالعملی برای مشارکت مردم و واگذاری طرح به صاحبان آن را در دست اقدام داریم که براساس آن بالادست برای سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه به مردم سپرده شده و پایین دست نیز به مالکیت آن‌ها در خواهد آمد.

کد خبر: ۲۴۳٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha