۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳
صدور مجوز جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی| آماده شدن لایحه تقویت مدارس دولتی
وزیر آموزش‌ و پرورش اعلام کرد

صدور مجوز جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی| آماده شدن لایحه تقویت مدارس دولتی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به صدور مجوز جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی در پاییز امسال، خطاب به رئیس جمهوری گفت: تقاضای من افزودن این تعداد به ۲۵ هزار نفر است.

به گزارش بازار، رضامراد صحرایی در همایش مدیران مدارس سراسر کشور که با حضور شخص رئیس جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: مجوز جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی در پاییز ۱۴۰۲ صادر شده است اما تقاضای من افزودن این تعداد به ۲۵ هزار نفر است.

وی در بخش دیگر سخنان خود از تهیه لایحه تقویت مدارس دولتی در دولت خبر داد و گفت: ویراست نخست این لایحه آماده شده و در اختیار متخصصان قرار گرفته است. امیدوارم بتوانیم در سال ۱۴۰۲ این لایحه را به پایان برده و تقدیم مجلس کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود به بیان هفت اقدام راهبردی دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: اولین اقدام رتبه‌بندی معلمان است که بالاخره بعد از ۱۰ سال اجرا شد و مطالبه‌ای که دیگران شعارش را دادند این دولت عمل کرد.

صحرایی خطاب به رئیس جمهوری گفت: معلمان همت و حمایت جنابعالی را در تنگدستی دولت و تخصیص بیش از ۴۰ همت به این طرح را فراموش نخواهند کرد. اکنون در مرحله ارتقای رتبه بندی و اصلاح آیین نامه آن و حرکت به سمت تضمین کیفیت در چارچوب رتبه بندی معلمان هستیم. رتبه بندی معلمان به یک اصطلاح جاری در گفتمان تحولی سایر نهادها نیز تبدیل شده است. رتبه بندی به عنوان نمونه‌ای از حرکت در مسیر بهره‌بری از این دولت آغاز شده است و ان‌شاءالله در این دولت به ثمر خواهد نشست.

ساخت ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای برای مدارس محروم
وی تحقق «عدالت» در دولت سیزدهم را از دیگر اقدامات راهبردی این دولت برشمرد و ادامه داد: ما در تحقق عدالت در عمل و نه در حرف کوشیدیم. چندین طرح اجرا و نام شهیدان عزیز بر آنها نهاده شد. با اجرای طرح شهید سلیمانی ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای برای مدارس محروم ساخته شد. در راستای اجرای طرح شهید عجمیان نیز ۲۰ هزار مدرسه دولتی در مناطق محروم شاداب سازی و آماده شده‌اند.

حدود ۷۰ هزار بازمانده از تحصیل به مدرسه بازگشتند
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح شهید محمودوند با هدف شناسایی بازماندگان از تحصیل، توضیح داد: در این راستا بیش از ۲۴۰ هزار بازمانده از تحصیل شناسایی و حدود ۷۰ هزار نفر از آنها به مدرسه بازگشتند و این مسیر ادامه دارد.

صحرایی با اشاره به اجرای طرح شهید همت با هدف آموزش مستمر معلمان مقطع ابتدایی در مدارس دولتی، درباره سایر اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم تصریح کرد: فقط در دو سال نخست این دولت ۱۰۰۰ مدرسه کانکسی جمع آوری و مدارس نوساز با کیفیت تحویل مناطق روستایی، مرزی و عشایری شد. فقط در سیستان و بلوچستان در هفته دولت ۱۰۴ مدرسه کانکسی جمع آوری و مدرسه خوب جایگزین آن‌ها شد. پویش همه حاضر با مشارکت ۱۸ دستگاه و تخصیص بالغ بر ۱۴۵ میلیارد تومان از منابع غیر دولتی شکل گرفت. ۳۰۰ هزار بسته لوازم التحریر برای کودکان مناطق محروم ارسال، هزار مدرسه با کمک بنیاد برکت ساخته و هزار مدرسه نیز بازسازی شد.

کدام استان‌ها در نوسازی و تجهیز مدارس محروم هستند؟
وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۵۸۰۶ پروژه توسط سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس اجرا شده است که این تعداد ۲۶۴۴ پروژه از منابع دولتی و ۳۱۶۲ پروژه به صورت مشارکتی بوده است، افزود: بیشترین این پروژه‌ها برای استان سیستان و بلوچستان با ۸۱۳ پروژه است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ۸۸ درصد پروژه‌ها آموزشی، ۸ درصد پرورشی و ۴ درصد ورزشی هستند. در این بین شهر تهران و شهرستان‌های تهران متاسفانه از محروم‌ترینها هستند. میزان پروژه‌های این شهرها باید بیش از پیش تقویت شود. تهران با ۱۰۰ پروژه و ۱۱۴۲ کلاس درس از استان‌هایی است که نیاز به حمایتی ویژه دارد. خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد و ایلام از استان‌های محروم ما هستند.

ما در این دولت کاستی‌های فراوانی را تحویل گرفتیم
صحرایی در ادامه با تاکید بر اهتمام دولت بر محرومیت زدایی عنوان کرد: استان سیستان و بلوچستان در صدر توجه دولت است و محرومیت زدایی در این استان بیش از هر زمان دیگری آغاز شده است. در مجموع در شش ماه اول امسال ۲۰۲۰ پروژه با فرمان رئیس جمهوری تحویل آموزش و پرورش و مدارس کشور می‌شود که مجموعا شامل ۹۲۳۵ کلاس درس با زیر بنایی بالغ بر یک میلیون و ۱۷۵ هزار متر مربع است. شعار این دولت مردمی کردن اقتصاد است و در این راستا ۵۴ درصد پروژه‌هایی که تحویل آموزش و پرورش شده به صورت مشارکتی و با مشارکت خیرین و نهادهای حمایتی انجام شده و ۴۶ درصد آن دولتی بوده است. ما در این دولت کاستی‌های فراوانی را تحویل گرفتیم اما عهد می‌بندیم با کاستی‌های کمتری آن را تحویل دهیم.

وی با بیان اینکه امسال با شعار «مدرسه قوی، ایران قوی» سال تحصیلی را آغاز می‌کنیم، افزود: امسال با این شعار میزبان بیش از ۱۶.۵ میلیون دانش آموز هستیم. در این میان حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار کلاس اول ابتدایی داریم که امیدآفرین‌تر از هر چیز دیگری هستند.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری را از دیگر اقدامات راهبردی این دولت برشمرد و تصریح کرد: از دیگر اقدامات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضریب تاثیر قطعی ۴۰ و ۵۰ و ۶۰ درصد امتحانات نهایی در پذیرش داوطلبان کنکور سراسری است. بالاخره کسی پیدا شد که توانست غول کنکور را به چالش بکشد و نشان دادیم که برای اجرای کارهای بزرگ اگرچه بودجه لازم است اما بودجه شرط کافی نیست. نشان دادیم که غیر ممکن ها ممکن می‌شوند اگر عزم و اراده ما راسخ باشد.
صحرایی با بیان اینکه امسال مدیران مدارس کشور ۵۰۵۰ شعبه امتحان نهایی را مدیریت کردند، خاطر نشان کرد: این مدیران آزمونی برگزار کردند که کسی نتواسنت در آن خدشه وارد کند. ۹۰۰ میلیون سوال را به صورت الکترونیکی تصحیح کردند و اکنون آماده اجرای مرحله دوم این کار بزرگ و برگزاری امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم برای پذیرش داوطلبان کنکور سراسری هستیم.
جذب ۷۵ هزار معلم جدید طی امسال

آغاز سال تحصیلی با کمبود ۲۰۰ هزار معلم در آموزش و پرورش
وی خطاب به رئیس جمهوری عنوان کرد: جذب ۷۵ هزار معلم جدید طی این سال تحصیلی از دیگر اقدامات این دولت است. ما به تأسی از شما درباره گذشته چیزی نگفتیم. نگفتیم چه زمین سوخته‌ای تحویل گرفتیم و آموزش و پرورش درحالی سال‌ را آغاز می‌کند که بیش از ۲۰۰ هزار معلم کسری دارد، این کسری ناگهان ایجاد نشده است اما ما با اصلاح نظام جذب و استخدام به طور اساسی به گونه‌ای تلاش کردیم که امسال در شهرهای مختلف کشور همزمان بیش از ۵۰۰ گروه ارزیابی فعال بودند و به گواه سازمان اداری و استخدامی، فعالیت همزمان این تعداد گروه ارزیاب نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر هم بی‌سابقه است.

برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم از سال آینده
وزیر آموزش و پرورش درباره اقدامات دولت سیزدهم در خصوص کیفیت بخشی به دانشگاه فرهنگیان، خطاب به رئیس جمهوری تاکید کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی تصویب شده است که اهل تعلیم و تربیت آن را سند تحول بنیادین آموزش معلمان و تربیت آنها نامیده‌اند. از سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم خواهیم داشت و شناسایی استعدادهای معلمی را از دبیرستانها آغاز خواهیم کرد. در اینباره فقط منتظر دستور نهایی حضرت عالی برای تامین فضای آموزشی هستیم.

وی افزود: آقای رییس جمهوری، در دولت‌های گذشته چیزهای گران بهایی به ناحق از آموزش و پرورش گرفته شده است که یا باید آنها را بازگرداند و یا جبران کرد؛ این امر یکی از خواسته‌های معلمان از رئیس جمهور است.

صحرایی در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: در این دولت باشگاه دانش پژوهان پس از یک تعطیلی بی سابقه با اصلاح اساسنامه خود در شورای عالی انقلاب فرهنگی احیا شد و از نیمه مهر امسال صاحب سازمان خاص خود می‌شود و المپیادی ها یک خانه امید دارند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، بیان کرد: سازمان تعلیم و تربیت کودک با نام کوتاه "توتک" در این دولت تاسیس و ظرف دو سال آماده ارائه خدمت شد. این در حالی است که ما سابقه تاسیس سازمان‌ها را داریم و تاسیس یک سازمان جدید کاری بس دشوار است.

وی افزود: با تاسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک حدود ۸ میلیون کودک زیر سن مدرسه متولی پیدا کردند و بیش از ۳۰ هزار کودکستان نظم و نظام پیدا کرد. از مهر امسال نیز کودکستان‌های جدید با مجوز آموزش و پرورش پا به عرصه تعلیم و تربیت می‌نهند.

ارزشیابی در پایان هر سه سال آموزش در مدارس
صحرایی همچنین از اجرای طرح ملی ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزشی خبر داد و گفت: عدالت آموزشی دال مرکزی برنامه‌ریزی راهبردی وزارت آموزش و پرورش است. بدون ارزشیابی و تضمین کیفیت و بهره‌وری درجا می‌زنیم، بدین خاطر در پایان هر دوره سه ساله یک آزمون ملی طراحی شده است تا میزان پیشرفت کشور در مسیر دستیابی به اهداف را مورد سنجش و پایش قرار دهیم.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود به رایگان شدن تحصیل دانش آموزان مدارس سمپاد که در چهار دهک اول درآمدی قرار دارند اشاره کرد و این را هم گفت که در دولت سیزدهم سه میلیون جلد کتاب برای دانش آموزان مناطق محروم توسط کانون پرورش فکری ارسال و بیش از ۲۰ هزار کتابخانه کلاسی در مدارس ابتدایی مناطق محروم برپا شده است.

وی تهیه نگاشت‌های تحولی در راستای سند تحول بنیادین را از دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش عنوان و بیان کرد: نگاشت رسانه‌ای، نگاشت حقوقی و قانونی و نگاشت مدرسه‌ای از اهم این نگاشت‌هاست. بنابر گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ۱۸ قانون نیاز دارد که یکی از آنها رتبه بندی معلمان بود. تهیه این نگاشت‌ها و رفتن آن‌ها به برنامه هفتم توسعه از کارهای مهم ماست. در این راستا ۵۰۰۰ مدرسه با عنوان مدرسه «نمونه تحولی» شناسایی و ۱۰ هزار «راهبر تحول» تربیت شدند. همچنین رویداد بین المللی بی‌سابقه‌ای با نام «الف تا» را برگزار کردیم که در آن قله‌های تعلیم و تربیت معرفی شدند.

صحرایی با اشاره به ماموریت ۱۴ گانه‌ای که رئیس جمهوری در حکم وی به عنوان وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده است، خطاب به رئیس جمهوری افزود: در این سال میثاق ما با شما ماموریت ۱۴ گانه‌ای است که در حکم ابلاغ این معلم کوچک صادر کردید. ما آن ۱۴ ماموریت که عینا مطالبات مقام معظم رهبری است را حکم شرعی و قانونی خود می دانیم و برای اجرای آن هفت پروژه ملی تعریف کردیم.

ترغیب ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت هنرستان
وی عنوان کرد: اولین پروژه، پروژه ملی مهارت است. هر دانش آموز یک مهارت باید بیاموزد و در این راستا ترغیب حداقل ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه به هنرستان‌ها را در دستور کار داریم. پروژه ملی احیاء و تقویت و تربیت معلم از دیگر پروژه‌های ماست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳۰ هزار دانشجو معلم پذیرفتیم، ادامه داد: سیاست ما در دوره دولت سیزدهم این است که پذیرش دانشگاه فرهنگیان را با خروجی آموزش و پرورش تراز کنیم و این امکان پذیر است. ما برای اولین بار ظرفیت دانشگاه‌ها را به خدمت گرفتیم. طرح ۲ به اضافه ۲ را اجرا کردیم و برای برخی رشته‌ها با دانشگاه‌های برتر کشور وارد قرارداد شدیم. تنها مشکل ما بازگرفتن بخشی از امکاناتمان است که تربیت معلم بتواند هویت معلمی را به دانشجو معلمان خود بدهد.

صحرایی درباره دیگر پروژه‌های در دست وزارت آموزش و پرورش نیز توضیح داد: پروژه ملی ایمان، امید و خودباوری با عنوان طرح شهید صدرزاده از دیگر پروژه‌های ما است که به سمت احیای امور تربیتی حرکت می‌کند.

وی از پروژه ملی انسداد مبادی بی‌سوادی نیز یاد کرد و افزود: بی‌سوادی که امروز شاهد آن هستیم حاصل کم توجهی گذشته است. طرح شهید محمودوند فرصت بی‌نظیری ایجاد کرده است اما کارهای مهمی در دستور کار دولت قرار گرفته است که از جمله آنها احیای مدارس شبانه روزی و مدارس روستا مرکزی و نیز احیای تربیت معلم عشایری، روستایی و مرزی پس از ۱۷ سال است. امیدواریم این دولت مبادی بی‌سوادی را ببندد و این هدفی است که برای آن می‌کوشیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای طرح ملی «فضای آموزشی، معلم سوم» نیز بیان کرد: فضا هویت بخش است و از افتخارات ایران مدرسه سازی است. در این راستا ساخت حداقل ۳۰۰۰ مدرسه جدید و تکمیل پروژه های نیمه تمام در دستور کار دولت است.

کد خبر: ۲۴۳٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha