۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴
۲۰ همت تسهیلات جدید برای صنعت داروسازی؛ نیاز ارزی سالانه دارو بیش از ۱۵۰ همت است
رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد

۲۰ همت تسهیلات جدید برای صنعت داروسازی؛ نیاز ارزی سالانه دارو بیش از ۱۵۰ همت است

محمدی رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بر اساس آمارنامه سال گذشته ۱۰۵ همت نیاز ارزی کشور بود که امسال این رقم به حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ همت افزایش یافته است.

بازار؛ گروه صنعت: سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت در نشست خبری برگزاری هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته «ایران فارما» بیان داشت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران صنایع دارویی است که شاید آن طور که باید به آن توجه نشده است. با این حال صنعت علی رغم شرایط سخت تولید در هر کشوری در قیاس با واردات، اما همه سختی های دوره ای را پشت سر گذاشته و به عنوان صنعتی پیشرو و مقتدر معرفی می شود.

وی با اشاره به اینکه همین اقتدار در صنعت دارویی باعث شده ناملایمت در دوره های مختلف مانع توسعه صنعت نشود افزود: علی رغم اینکه اعلام شد رشد دارویی در سال جاری مثبت نبوده اما شاهد هستیم که ۳۰ محصول جدید رونمایی شده است. همچنین شرکت های دارویی پیگیر توسعه هستند و نه تنها در حوزه در داروهای شیمیایی بلکه در حوزه داروهای بیولوژیک نیز دست به افتخارات زیادی زده اند.

محمدی ادامه داد: هر چند سال گذشته برای سازمان غذا و دارو و صنعت بسیار سخت بود و مشکلاتی متعددی در حوزه تامین ارز و نقدینگی وجود داشت اواخر سال گذشته نیز کام شرکت ها را تلخ کرد اما خوشبختانه اکنون شرایط نسبت به قبل بهبود یافته است.

وی با تاکید بر این موضوع باید نسبت به آینده صنعت و شرایط مثبت باشیم تاکید کرد: تلاش مسئولین این بوده شرایط خوبی را رقم بزنند و انصافا همه مسئولین اعم از رئیس جمهور و شخص معاون اول او و حتی متولیان حوزه سلامت نسبت به رفع چالش های صنعت دارو تاکید دارند.

نیاز بودجه امسال بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ همت

رئیس سازمان غذا و دارو بیان داشت: امسال بعد از سختی های زیادی که در بحث تامین ارز متحمل شدیم بالاخره تا الان ۲.۵ میلیارد دلار تخصیص ارز حوزه سلامت بوده که ۶۰ درصد آن مرتبط به حوزه دارو است و از این رقم حدود ۱.۷ میلیارد تامین شده که نشان می دهد شرکت هایی که توانایی مالی داشته اند ارز را خریداری کرده اند.

محمدی افزود: عدد بین تخصیص و تامین در گذشته با اختلاف خیلی زیادی مواجه بود. حتی اختلاف آن با حواله هم زیاد بود و آنچه که در نهایت مفید و نتیجه بخش است عددی است که به ذی نفع نهایی می رسد و آن عدد امروز بر اساس گزارش هایی که داشتیم بیش از ۱.۱ میلیارد دلار رسیده است.

اعتبار مورد نیاز برای صنعت دارو بر اساس پیش بینی انجام شده تا پایان سال همان ۱۵۰ همت است

وی ادامه داد: این موضوع نشان دهنده تلاش همه شرکت های واسط و مجموعه نیکو است سعی دارند این عدد افزایش یابد و به نتیجه نهایی که حواله اعتبارات تامین شده است برسیم. اما بخشی نیز ممکن است باقی بماند. تقریبا از خرداد ۱۴۰۲ تاکنون شرایط قدری بهبود یافته است. به خصوص پیگیری های زیادی در حوزه انتقال و اصلاح حواله های ارزی در گروه کالایی انجام شد شرایط را بهبود داد.

این مقام مسئول تاکید کرد: ایده آل ما این است که تمام اعتباری که تامین می شود به دست شرکت ها برسد و در این حوزه همچنان پیگیری خواهیم کرد. الان قدری شرایط بهتر شده و در خصوص نقدینگی پیش بینی می کردیم نیاز به بودجه امسال بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه آمارنامه سال گذشته نزدیک به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان شد پیش بینی ما نیز تا پایان سال همان ۱۵۰ همت است که این عدد تقریبا با گزارش ۶ ماهه اول امسال در سامانه تی تک مشخص شد می توان گفت همین عدد را اثبات می کند. برای این عدد نیاز به یک نقدینگی متناسب است.

۲۰ همت تسهیلات جدید برای شرکت های دارویی

معاون وزیر بهداشت بیان داشت: وقتی مسئولان مابه تفاوت نرخ ارز محاسبه می کنند براساس ۳.۵ میلیارد دلار ارز بری صنعت دارو در نظر می گیرند. این درحالی است که خیلی از شرکت ها نقدینگی را فقط برای ارز نمی خواهند و با توجه به تورمی که وجود دارد نقدینگی را برای خرید ریالی اقلام هم می خواهند. لذا رقم پیش بینی شده ما ۸۰ هزار میلیارد تومان بود که با حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان موافقت شده است. همچنین تاکنون نیز ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای دارو اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی افزود: از اعتبار یاد شده بر اساس گزارش بانک مرکزی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید برای شرکت های دارویی تخصیص یافته است. همچنین مقداری هم مانده که شرکت هایی با مشکلات نقدینگی که دارند باید پیگیری کنند تا این اعتبار تخصیص یابد. اگر شرکت های دارویی نیز همچنان مشکل نقدینگی دارند باید این اعتبارات تخصیص یابد تا اختلاف اعتبار و تخصیص کاهش یابد.

محمدی ادامه داد: برخی از شرکت ها با توجه به مشکلاتی که دارند نسبت به خرید مواد اولیه کمتری اقدام می کنند؛ چرا که نقدینکی کمی دارند. از این رو نیاز است که این منابع مالی تامین شود. خوشبختانه بعد از تلاش زیادی که انجام شد سهمیه ارزی ما به ۴ هزار میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. موضوعی که در ستاد تعظیم بازار مطرح شد و با دفاع وزیر بهداشت مقرر شد مابه تفاوت نرخ ارز برای شرکت هایی که مشمول نرخ جدید شدند از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش یابد.

سازمان غذا و دارو مخالف تسهیل در عرضه دارو نیست

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به وجود چالش قیمت گذاری در حوزه دارو بیان داشت: همه می ‌دانند با توجه به شرایط کشور محدودیت هایی در حوزه قیمت گذاری وجود دارد و نمی‌توانیم هر میزانی که نیاز باشد برای قیمت گذاری مصوب کنیم. از این رو براساس اختیارات و مجوزهایی که در دست داریم قیمت گذاری را انجام می ‌دهیم.

وی افزود: یک مسیر برای قیمت گذاری کمیسیون قیمت گذاری است و پیشنهاد می کنم شرکت هایی که هنوز قیمت نگرفته اند اقدام کنند و سندیکا و مراکزی همچون پژوهشگاه ها و دانشگاه ها نیز در حوزه کاهش هزینه ها ایده های خود را ارائه دهند. همچنین برخی از شرکت ها قیمت تمام شده کمتر و برخی بیشتر دارند. بعضی هزینه تمام شده شان مربوط به خرید کم مواد اولیه و حتی نیروی انسانی است که باید این موضوعات مرتفع شود.

شرکت های دولتی برای تامین نیازهایشان با یکدیگر اقدام می کنند و شاید زمان آن رسیده خصوصی ها هم چنین اتحادی را شکل دهند

محمدی با اشاره به اینکه تجمیع شرکت ها برای خرید مواد اولیه راهکاری برای کاهش هزینه های تولید است ادامه داد: شرکت های دولتی برای تامین نیازهایشان با یکدیگر اقدام می کنند و شاید زمان آن رسیده خصوصی ها هم چنین اتحادی را شکل دهند. هرچند سازمان غذا و دارو تمام تلاش خود را می کند هیچ شرکتی زیان ده نشود و مشکلات را مرتفع کند.

وی همچنین با اشاره به موضوع عرضه دارو از سوی پلت فرم های خرید آنلاین بیان داشت: سازمان نسبت به عرضه دارو توسط پلتفرم ها مخالفت است؛ چرا که پلت فرم ها در فروش اینترنتی به طور کامل غیرقانونی عمل می کنند و مسیری برای عرضه نادرست دارو ایجاد کرده اند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: به پلت فرم ها توصیه کردیم که از مسیر قانونی عمل کنند نه اینکه داروی غیرمجاز را از مسیر پلت فرم ها و زیر نظر افراد غیرصالح توزیع کنند. خوشبختانه با همکاری معاون اول رئیس جمهور مصوبه عرضه دارو از طریق پلت فرم ها ابطال شد و اکنون نیاز است که عرضه آن در مسیر درست و در چهارچوب قانونی انجام شود.

وی تاکید کرد: سازمان غذا و دارو مخالف تسهیل دسترسی مردم به دارو نیست و در این حوزه نیز تلاش دارد دارو به شیوه قانونی و راحت تر به دست مردم برسد.

کد خبر: ۲۴۳٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha