۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
جزئیات دریافت تسهیلات مسکن/ مستاجران همچنان در حاشیه شهرها می‌گردند
بازار گزارش می دهد

جزئیات دریافت تسهیلات مسکن/ مستاجران همچنان در حاشیه شهرها می‌گردند

توجه دولت به کنترل بازار مسکن این روزها اگر چه باعث شده تا برخی از متقاضیان مسکن از خرید منصرف شوند اما برخی از متقاضیان مسکن در حاشیه شهرها همچنان برای فرار از مستاجری به دنبال خرید در حاشیه شهرها و اخذ تسهیلات مسکن هستند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رشد قیمت مسکن در طی سال های گذشته به خصوص در سال های ۹۶ و ۹۷ باعث شده تا قدرت خرید مسکن متقاضیان به شکل قابل توجهی کاهش یابد. عدم کفاف خرید مسکن توسط تسهیلات مسکن باعث شده تا برخی از سپرده گذاران مسکن در صندوق پس انداز مسکن یکم در سال های اخیر از دریافت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی انصراف دهند. علیرغم افزایش قیمت مسکن و اجاره بها این روزها همچنان متقاضیان مسکن بخصوص در شهرهای اطراف و شهرهای جدید به دنبال خرید و دریافت تسهیلات مسکن با هر روشی هستند تا بلکه از شرّ مستاجری نجات پیدا کنند.

افزایش قیمت رهن و اجاره در مرکز استانها تقاضا برای حاشیه های شهری را بیشتر کرده است و این نیز خود سبب افزایش قیمت مسکن در حاشیه شهرها شده است

عبور متوسط قیمت مسکن از مرز ۱۷ میلیون تومان بر اساس گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد که دریافت تسهیلات مسکن نمی تواند قدرت خرید را افزایش دهد.  در دو ماه اخیر نیز علیرغم وجود رکود در معاملات برخی از فعالان بازار مسکن می گویند: مسکن در تهران و دیگر شهرها با افزایش قیمت همراه بوده است و با افزایش قیمت رهن و اجاره در مرکز استان ها تقاضا برای حاشیه های شهری بیشتر شده است و این نیز خود سبب افزایش قیمت مسکن در حاشیه شهرها شده است.

رشد قیمت مسکن باعث شده تا تعداد مستاجران در شهرهای جدید و حاشیه شهرها بیشتر شود و به نوعی تقاضا برای واحد مسکونی اجاره ای را افزایش داده است

مشاوران املاک حاشیه شهرها و شهرهای جدید مثل پردیس در گفت و گو با خبرگزاری بازار می گویند: رشد قیمت مسکن باعث شده تا تعداد مستاجران در شهرهای جدید و حاشیه شهرها بیشتر شود و به نوعی تقاضا برای واحد مسکونی اجاره ای را افزایش داده است. به همین منظور بسیاری از افراد برای خارج شدن از شرایط مستاجری و اجاره نشینی تصمیم به خرید ملک دارند و برای خرید مسکن بر روی تسهیلات بانکی حساب باز می کنند.

محرمی یکی از مشاوران املاک در پردیس در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه رشد قیمت مسکن، متقاضیان مسکن را به حاشیه شهرها کشانده است گفت: رشد تقاضا در حاشیه شهرها برای اجاره مسکن باعث شده تا نرخ اجاره بها تا حدودی غیر باور افزایش یابد.  

او می گوید: اگر سال گذشته نرخ اجاره بها در شهر پردیس برای یک واحد ۱۰۰ متری حدود ماهانه یک میلیون تومان بود امسال اجاره بها به یک و نیم میلیون تومان افزایش یافته است.

بر اساس گزارش های مرکز آمار، تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن صندوق یکم زوجین، تنها می تواند ۱۰ درصد قیمت مسکن را در تهران پوشش دهد پس بهترین محل برای خانه دار شدن، شهرهای حاشیه ای و شهرهای جدید است که آن مناطق نیز در دو سال گذشته رشد بالایی داشته اند

فعالان بازار می گویند: برخی از متقاضیان مسکن برای اینکه به نوعی تلاش کنند تا به هر زحمتی شده مسکن خریداری کنند و از مستاجری نجات پیدا کنند به همین دلیل تلاش می کنند تا با تهیه تسهیلات مسکن به خرید خانه نزدیک شوند.  بنابراین هر روز تعدادی مستاجر برای تهیه تسهیلات مسکن از محل اوراق مسکن و یا سایر تسهیلات مسکن به مشاور املاک مراجعه و سوالاتی در این خصوص می پرسند که چطور می توان از طریق دریافت تسهیلات صاحب خانه شد؟

نکته ای که مشاوران املاک متفق القول به آن اذعان می کنند این است که تسهیلات کنونی مسکن کفاف خرید در شهرهای بزرگ به خصوص تهران را نمی دهد بنابراین شاید با دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق و یا تسهیلات زوجین به این هدف نزدیک شوند.  بر اساس گزارش های مرکز آمار، تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن صندوق یکم زوجین، تنها می تواند ۱۰ درصد قیمت مسکن را در تهران پوشش دهد پس بهترین محل برای خانه دار شدن، شهرهای حاشیه ای و شهرهای جدید است که آن مناطق نیز در دو سال گذشته رشد بالایی داشته اند.

برای اطلاعات بیشتر از شرایط دریافت وام مسکن در سال جاری تا زمانی که شرایط آن از سوی بانک مرکزی تغییر نکرده به گونه ای است که برخی متقاضیان هنوز باور ندارند که این تسهیلات کفاف خرید مسکن را دیگر مثل سابق نمی دهد. جزئیات وام مسکن را با هم می خوانیم.

جزئیات دریافت وام مسکن یکم با نرخ سود ۸ درصد و شش درصد
برای دریافت وام مسکن از محل صندوق مسکن یکم، زوج یا فردی که مسکن خریداری می کند باید برای اولین بار باشد که خانه ای خریداری می کند و تا به حال از هیچ تسهیلات بانکی برای خرید مسکن استفاده نکرده باشد. همچنین برای دریافت این وام تعداد جمعیت شهری که محل خرید مسکن است مهم است و بر اساس آن مبلغ وام مسکن تغییر خواهد کرد.  

دوره باز پرداخت اقساط این تسهیلات ۱۲ ساله و نرخ سود ۸ درصد و برای دریافت وام باید نیمی از مبلغ وام به مدت ۱۰ ماه جلوتر از زمان دریافت وام مسکن در بانک به صورت سپرده قرار گیرد. البته نرخ سود تسهیلات از محل صندوق مسکن یکم در بافت فرسوده شش درصد است و قاعدتا بازپرداخت اقساط تا حدودی برای افرادی که در این بافت ها اقدام به خرید کنند کاهش می یابد.

وام مسکن یکم برای افراد مجرد
این وام برای افرادی که مجرد هستند در مرکز شهرها ۸۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۲ ساله و سود ۸ درصد است و قسط ماهانه این وام ۸۶۵ هزار تومان با سود ۴۵ میلیون تومانی است و کل بازپرداخت به بانک ۱۲۵ میلیون تومان است.

در صورتی که فرد ساکن شهری با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر باشد مبلغ این وام به ۶۰ میلیون تومان کاهش می یابد و اقساط ماهیانه این وام به ۶۵۰ هزار تومان می رسد و سود پرداختی ۳۴ میلیون تومان و بازپرداخت کلی ۹۴ میلیون تومان است.

اگر فرد مجرد متقاضی این وام خواستار خرید مسکن در شهری زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت باشد میزان مبلغ دریافتی وی ۴۰ میلیون تومان است و قسط ماهانه این وام ۴۳۳ هزار تومان با سود پرداختی ۲۲ میلیون تومان با بازپرداخت کلی ۶۲ میلیون تومان است.

وام مسکن یکمی برای زوجین
اگر زوجی خواستار خرید مسکن در تهران و شهرهای پرجمعیت هستند و شرایط مسکن یکمی را دارند می توانند ۱۶۰ میلیون تومان وام از بانک مسکن دیافت کنند. اقساط ماهانه آن یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سود پرداختی ۸۹ میلیون تومان و بازپرداخت کلی ۲۴۹ میلیون تومان است.

اگر زوجی خواستار خرید مسکن در شهری با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر هستند می توانند ۱۲۰ میلیون تومان وام مسکن یکمی با اقساط ماهانه یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان و سوده ۶۷ میلیون تومان و بازپرداخت کلی ۱۸۷ میلیون تومانی است.

درصورتی که زوجی خواستار خرید مسکن در شهری با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر باشد می تواند ۸۰ میلیون تومان وام مسکن یکمی دریافت کند و اقساط ماهانه این وام ۸۶۵ هزار تومان با سود ۴۵ میلیون تومان و بازپرداخت کلی این وام ۱۲۵ میلیون تومان است.

وام‌های اوراق خرید مسکن نیز با افزایش سقف همراه شده، برای دریافت این وام در حالت انفرادی در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۸۰ و در سایر نقاط شهری ۶۰ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می‌شود

وام‌های اوراق خرید مسکن نیز با افزایش سقف همراه شده، برای دریافت این وام در حالت انفرادی در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۸۰ و در سایر نقاط شهری ۶۰ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می‌شود. نرخ این تسهیلات نیز در حال عادی ۵/ ۱۷ درصد و در بافت‌های فرسوده ۱۶ درصد پیش‌بینی شده است.

سقف وام زوجین اوراق نیز در تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها به ترتیب ۲۰۰، ۱۶۰ و ۱۲۰ میلیون تومان است

سقف وام زوجین اوراق نیز در تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها به ترتیب ۲۰۰، ۱۶۰ و ۱۲۰ میلیون تومان است. البته به انواع تسهیلات زوجین و انفرادی از محل اوراق یا سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن یکم (خانه اولی‌ها) ۴۰ میلیون تومان جعاله نیز در صورت درخواست متقاضی قابل ‌افزودن است.

کد خبر: ۲۴٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مستاجر IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      1 0
      چگونه برای وام حمایتی ثبت نام کنیم