۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
نرخ خرید تضمینی کلزا، دو برابر قیمت گندم

نرخ خرید تضمینی کلزا، دو برابر قیمت گندم

منصوری، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نرخ خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سال زراعی جدید دو برابر قیمت گندم تعیین شد.

به گزارش بازار، سعدالله منصوری مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی گفت: نرخ خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سال زراعی جدید دو برابر قیمت گندم تعیین و هفته جاری اعلام می‌شود.

منصوری افزود: با کشت متناوب کلزا وگندمْ، علاوه بر تامین یک سوم روغن مورد نیاز کشور، تولید گندم در سال آینده، نیز ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه: مطالبات کلزاکاران با نرخ ۲۲ هزار و پانصد تومان پرداخت شده است گفت: نرخ اصلاح شده کلزا ۳۰ هزار تومان است و به زودی مابه التفاوت کلزای خریداری شده به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

به گفته مجری طرح دانه‌های روغنیِ وزارت جهادکشاورزی: کشت کلزا در سال زراعی جدید در استان‌های سردسیر کشور از جمله شهرستان مهاباد آغاز شده که سطح زیر کشت کلزا در این منطقه در مقایسه با پارسال، سه برابر بیشتر شده است.

منصوری در ادامه تصریح کرد: سالانه ۵۰۰ هزار هکتار از سطح اراضی کشت گندم را می‌توان به دانه روغنی کلزا اختصاص داد که علاوه برافزایش تولید کلزا باعث پایداری تولید گندم نیز می‌شود.

وی اظهار داشت: ۵۰۰ هزار هکتار زراعت کلزا به معنی، تولید حدود یک میلیون تن دانه که از این میزان دانه حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن روغن می‌توان استحصال کرد که این میزان، یک سوم نیاز کشور را تامین می‌کند.

علیرضا مهاجر، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی میز می‌گوید: بهترین محصول برای تناوب کشت با گندم، کلزا است. تناوب کشت گندم و کلزا در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی، علاوه بر افزایش ۱۲ الی ۲۵ درصدی عملکرد گندم، ۵۰ درصد نیاز کشور به روغن را تامین خواهد کرد.

کلزا، محصول راهبردی که حاوی بیش از ۴۰ درصد روغن و کنجاله آن دارای ۳۵ درصد پروتئین است.
این محصول با باردهی خوب، علاوه بر خاصیت فراوانی که برای حاصلخیزی بیشتر خاک دارد، به علت ریشه عمیقیش در واقع شخم بیولوژیک داخل خاک نیز انجام می‌دهد.

واردات ۹۰ درصدی روغن به کشور و هزینه بیش از ۴ میلیارد دلاری این ماده خوراکی، اهمیت کشت دانه روغنی کلزا را ۲ چندان کرده است.

متصدیان کشاورزی در برنامه هفتم توسعه، به دنبال افزایش ۱۵ درصدی تولید روغن در داخل هستند.

کد خبر: ۲۴۳٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha