۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۸
آرامش بازار ارز با تشدید نظارت بانک مرکزی بر صرافان
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس مطرح کرد

آرامش بازار ارز با تشدید نظارت بانک مرکزی بر صرافان

بانک مرکزی درمقام ناظر باید بیش از گذشته بر عملکرد صرافان نظارت داشته باشد تا در راستای اهداف و سیاست‌های خود به درستی حرکت کند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مرتضی عزتی؛ استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره تشکیل جامعه صرافان و تعریف کارکردهای جدید این تشکل در راستای گسترش کسب و کار صرافی‌ها توام با نظارت هر چه بیشتر بانک مرکزی گفت: در واقع آنچه در خصوص عملکرد صرافان مهم است و باید اعمال شود، اهمیت موضوع نظارت بر عملکرد آنان است که بانک مرکزی به خوبی به آن پی‌برده است.

وی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که هر بنگاه خصوصی مثل صرافی‌ها به دنبال تامین منافع خود آن هم به صورت حداکثری است، در این شرایط برای اینکه به منافع جامعه بزرگتر یعنی اقتصاد و مردم لطمه‌ای وارد نشود، علاوه بر اینکه باید بنگاه خصوصی مثل صرافی‌ها سود معقول خود را کسب کنند؛ نیازمند سازکار مهمی مثل نظارت قوی بر عملکرد بخش خصوصی در اقتصاد و از جمله بازار ارز هستیم.

این تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: بنگاه خصوصی به دنبال سود بیشتر و کسب رضایت خاطر در اهدافی است که در بازار و اقتصاد برای خود ترسیم کرده، اما مساله حائز اهمیت این است که کسب رضایت بنگاه خصوصی به معنای لطمه زدن به اقتصاد نیست، بدین خاطر لازم است بنگاه‌های خصوصی مثل صرافی‌ها در چارچوب قانون عمل کنند تا بازار ارز ساماندهی و از تنش‌ها و نوساناتی که بازار ارز را به چالش می‌کشد جلوگیری شود.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: اینجا وظیفه بانک مرکزی در اعمال نظارت بر جامعه صرافان دو چندان می‌شود، پس بانک مرکزی درمقام ناظر باید بیشتر از گذشته بر عملکرد صرافان نظارت داشته باشد تا بتواند در راستای اهداف و سیاست‌های ملی که مقام پولی و ارزی تدوین کرده به درستی حرکت کند.

عزتی استاد اقتصاد در پایان اظهار کرد: اصل حرکت و رفتار درست صرافان در اقتصاد وابسته به اعمال نظارت درست توسط مقام ناظر یعنی بانک مرکزی است، بنابراین این حق باید به بانک مرکزی داده شود تا به عنوان مقام ناظر بتواند به موقع به صرافان متخلف اخطار دهد و مانع تحقق اقدامات ناسالم در بازار ارز کشور شود، به این جهت نظارت بیشتر بانک مرکزی بر عملکرد صرافان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که تاثیر مثبتی بر آرامش بازار خواهد داشت.

کد خبر: ۲۴۳٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha