۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
آغاز کشت کلزا در مناطق سردسیر ­

آغاز کشت کلزا در مناطق سردسیر ­

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی گفت: مطالباتِ کلزاکاران با نرخ ۲۲ هزار و پانصد تومان پرداخت شده است.

به گزارش بازار،سعدالله منصوری مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود نرخ اصلاح شده کلزا ۳۰ هزار تومان است و به زودی مابه التفاوت کلزای خریداری شده به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

به گفته منصوری، کشت کلزا در سال زراعی جدید در استان‌های سردسیر آغاز شده است. شهرستان مهاباد یکی از این مناطق است که سطح زیر کشت کلزا در آن در مقایسه با پارسال، سه برابر شده است.

پیش از این مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفته بود با اجرای طرح تناوبِ کشت گندم با دانه روغنی کلزا، می‌توان یک سومِ نیاز روغن خوراکی کشور را در داخل تامین کرد.

به گفته منصوری، سالانه ۵۰۰ هزار هکتار از سطح اراضیِ کشت گندم را می‌توان به دانه روغنی کلزا اختصاص داد که علاوه برافزایش تولید کلزا باعث پایداری تولید گندم نیز می‌شود.

به گفته کارشناسان، با جایگزینی و اختصاص حدود ۵۰۰ هزار هکتار از زراعت گندم به زراعت کلزا، یک میلیون تن دانه روغنی تولید می‌شود که حدودا ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن روغن استحصالی آن، یک سوم نیاز کشور را تامین می‌کند.

کلزا، محصول راهبردی که حاوی بیش از ۴۰ درصد روغن و کنجاله آن دارای ۳۵ درصد پروتئین است.

این محصول با باردهی خوب، علاوه بر خاصیت فراوانی که برای حاصلخیزی بیشتر خاک دارد، به علت ریشه عمیقیش در واقع شخم بیولوژیک داخل خاک نیز انجام می‌دهد.

کشت محصولاتی مثل کلزا، گلرنگ و کامیلنا در پاییزه و سویا، کنجد و آفتابگردان در کشت بهاره، مهمترین نیازهای تامین روغن مصرفی کشور است.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه بیش از ۴ میلیارد دلار ارز برای تامین دانه‌های روغنی از کشور خارج می‌شود در حالی که با اجرای طرح کشت متناوب دریک دوره ۵ ساله می‌توان تا ۵۰ درصد در ارزبری این محصول استراتژیک صرفه جویی کرد.

کد خبر: ۲۴۳٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ابوطالب طرهانی IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
      0 0
      سلام ، امروز ۲۷شهریور۱۴۰۲ بعد از سه ماه هنوز پول کاملینا ی تحویلی مارو ندادن ، تورو خدا پیگیری کنید، از دهستان اشتره گل گل شهرستان کوهدشت