۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
۱۳۰ تراوات ساعت برق تامین شد | رکورد شکنی مصرف در سال  ۱۴۰۲
مدیرکل امور مشتریان شرکت توانیر در گفتگو با بازار:

۱۳۰ تراوات ساعت برق تامین شد | رکورد شکنی مصرف در سال ۱۴۰۲

یاقوتی مدیرکل امور مشتریان شرکت توانیر از تامین ۱۳۰ تراوات ساعت برق خبر داد و گفت: متوسط رشد مصرف در سال های گذشته ۴ درصد بود اما امسال مقدار مصرف حدود ۵.۷ درصد افزایش یافته که رکوردی کم سابقه است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: عبدالامیر یاقوتی مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر در گفتگو با بازار می گوید: پیک مطلق مصرف در سال گذشته حدود ۶۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات بوده در حالیکه این عدد امسال به ۷۳ هزار و ۵۰۰. به عبارت دیگر شاهد رشد حدود ۴ هزار مگاواتی معادل ۵.۷ درصد در این حوزه بودیم.

او ادامه داد: دو تا پدیده موجب این رشدها می شود. مهم ترین آن شرایط دمای است. اما در دوره های بلند مدت متوسط رشد حدود ۴ درصدی را شاهد بودیم. به عبارت دیگر امسال نسبت به متوسط سال های گذشته رشد بیشتری را شاهد بودیم.

امسال مقدار مصرف در بخش صنعت ۸ درصد، در بخش خانگی ۲ درصد، در بخش کشاورزی ۲ درصد، در بخش عمومی ۶ درصد و در سایر هم حدود ۷ درصد افزایش یافته است

یاقوتی همچنین با اشاره به رشد مصرف در بخش های مختلف گفت: مقدار مصرف در بخش صنعت ۸ درصد، در بخش خانگی ۲ درصد، در بخش کشاورزی ۲ درصد، در بخش عمومی ۶ درصد و در سایر هم حدود ۷ درصد افزایش یافته است.

او همچنین با بیان اینکه در کل کشور ۸۰ درصد مشترکان زیر الگو برق مصرف می‌کنند؛ در تشریح الگوی مصرف، اظهار کرد: ۱۰ درصد مشترکان بین الگو تا ۱.۵ برابر الگو، ۶ درصد بین ۱.۵ تا ۲ برابر الگو و چهار درصد مشترکان بیش از دو برابر الگو هستند.

یاقوتی همچنین با تاکید بر اینکه مدیریت مصرف همچنان باید جدی گرفته شود، گفت: با وجود خنک شدن نسبی دمای هوا در برخی نقاط کشور، برخی مناطق شمالی و جنوب کشور هنوز گرمای پایدار دارند و مصرف برق بالاست، از مردم تقاضا می‌شود از صرفه‌جویی در مصرف برق غفلت نکرده و در ساعت‌های اوج مصرف که از ساعت ۱۱ تا ۱۷ و ۱۹ تا ۲۲ است کماکان مدیریت مصرف برق را رعایت کنند. همچنین در تنظیم دمای وسایل سرمایشی برروی دمای آسایش و ۲۵ درجه دقت داشته باشند.

به گفته او، ۶ درصد مشترکان پر مصرف میزان ۱۵ درصد مصرف برق و چهار درصد دیگر این دسته از مشترکان ۱۲ درصد مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند؛ به طور کلی ۲۷ درصد انرژی کشور توسط ۱۰ درصد مشترکان مصرف می‌شود.

امسال حدود ۱۳۰ تراوات ساعت برای مشترکین تامین شده که ۱۰۵ تروات ساعت آن مربوط به شبکه های توزیع بوده و حدود ۲۵ الی ۲۷ تراوات ساعت هم مربوط به مشترکین بزرگ بوده است

مدیر کل امور مشترکین توانیر در پاسخ به این سوال که از ابتدای امسال تا حالا چه مقدار برق در کشور مصرف شده است، گفت: امسال حدود ۱۳۰ تراوات ساعت برای مشترکین تامین شده که ۱۰۵ تروات ساعت آن مربوط به شبکه های توزیع بوده و حدود ۲۵ الی ۲۷ تراوات ساعت هم مربوط به مشترکین بزرگ بوده است.

این مقام مسئول در صنعت برق همچنین درباره مدیریت مصرف برق گفـت: بر اساس آمارهای به‌دست‌آمده، سال گذشته ۴۰ درصد مشترکان مشمول دریافت پاداش شدند و یک‌هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان پاداش پرداخت شد.

او همچنین درباره روند پرداخت خسارت به مشترکین برق هم گفت: خساراتی که از سمت شبکه به مشترکین وارد شود، خسارت ها را شرکت های برق پرداخت می کنند. شرکت های بیمه گر صرفا خسارت هایی را پرداخت می کند که منشا حادثه در درون ملک باشد.

یاقوتی در بخش دیگری از سخنان خود در باره طرح مدیریت مصرف در بخش ادارات گفت: با تغییر ساعت ادارات ۸۵۰ مگاوات در مصرف برق سرفه جویی شد. برای درک بزرگی این عدد باید اشاره کنم که صرفه جویی ۸۵۰ مگاوات برق نیازمند احداث نیروگاهی به ظرفیت ۱۲۰۰ مگاوات است که عدد بسیار بزرگی است و معادل ۲ تا ۳ نیروگاه بزرگ کشور است.

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر با بیان اینکه مصرف همچنان نسبت به سال گذشته بالاست، ادامه‌داد: همه مشترکان همکاری خوبی با وزارت نیرو در اجرای طرح مدیریت مصرف داشتند، به طوری که نزدیک به ۴۰ درصد قبوض صادره تاکنون مشمول دریافت پاداش شده است.

کد خبر: ۲۴۳٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دوست IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
      0 0
      پدر کشاورزها را که در آوردید از ۱۵ خرداد هر روز پیامک می دهید که به منظور مصرف بهینه برق چاه شما قطع می شود حداقل روزی شش ساعت برق کشاورزها را قطع کردید کشاورز در تابستان و فصل گرما اختیاج به آب برای کشاورزی دارد زمستان می خواهد برق را چکار کند خیلی ها آخر شهریور تحهیزات برق چاهها راوجمع آوری می کنند شما صورت مسئله را پاک می کنید نه حل مسئله