۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹
طرف‌ اروپایی برجام فوراً مسیر مخرب را تغییر دهد| محکوم کردن اروپا برای نقض برجام
روسیه:

طرف‌ اروپایی برجام فوراً مسیر مخرب را تغییر دهد| محکوم کردن اروپا برای نقض برجام

زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو تصمیم و اهداف انگلیس، آلمان و فرانسه برای نقض عمدی مفاد برجام را محکوم می‌کند.

به گزارش بازار، ماریا زاخارووا در پاسخ به اظهارات اخیر جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما قاطعانه قصد انگلیس، آلمان و فرانسه برای نقض عامدانه الزامات برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: این تصمیم از روی خشم و عصبانیت اروپایی‌ها دقیقاً در زمانی اعلام شد که شرایط خاصی برای «احیای مجدد برجام" از طریق پیشرفت در گفت‌وگوی غیرمستقیم بین ایران و آمریکا ایجاد شده است.

زاخارووا تاکید کرد: ما قویاً از طرف‌های اروپایی برجام می‌خواهیم که فوراً مسیر مخرب خود را تغییر دهند و با رعایت دقیق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، به تعهدات بین‌المللی خود به صورت کامل عمل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پایان افزود: ما بر این باوریم تصمیماتی که غیرقانونی هستند و صرفاً با انگیزه ملاحظات برخی کشورها در سطح ملی اتخاذ می‌شوند، نمی‌توانند عواقب قانونی برای سایر کشورها ایجاد کنند. ما اعمال شرورانه تحریم‌های یکجانبه و اعمال آن‌ها را محکوم می‌کنیم. این تحریم‌های یکجانبه جلوه‌ای زشت از «نظم جهانی مبتنی بر قانون» است که توسط غرب ترویج می‌شود.

به گزارش ایرنا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده بود که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان طی نامه‌ای به وی در کسوت هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام اعلام کردند، تحریم‌های موشکی علیه ایران را که باید در چارچوب بندهای غروب آفتاب برجام در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ برداشته شود، رفع نخواهند کرد.

جوسپ بورل در بیانیه‌ای که پنجشنبه شب در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، اعلام کرد: ‌ امروز نامه‌ای را از وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا در رابطه با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دریافت کردم.
وی با اشاره به ادعاهای مطرح شده از سوی سه کشور اروپایی درباره عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی، افزود: آن‌ها اشاره کردند که نگرانی‌های خود را مبنی بر عدم پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام اعلام کرده و این موضوع را به کمیسیون مشترک برجام تحت مکانیسم حل اختلاف (DRM) ارجاع داده بودند.

در همین حال وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به همراه فرانسه و آلمان، تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را به قوانین داخلی خود منتقل خواهند کرد و تحریم‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا را که مهلت آن‌ها در اکتبر به پایان می‌رسد (بندهای غروب آفتاب برجام) حفظ می‌کنند.

مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود ۸ سال پیش برای تأیید برجام صادر شد، محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان در خصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌هالی بالیستیک ایران اکتبر ۲۰۲۳ منقضی خواهند شد. بنابراین اقدام کشورهای اروپایی در خصوص حفظ تحریم‌های موشکی (حتی بدون کلید زدن مکانیسم ماشه) نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است و به معنای تداوم سیاست کشورهای غربی در حفظ فشار بر ایران از طریق برجام تلقی می‌شود.

ایران پیشتر نسبت به تبعات بدعهدی طرف‌های اروپایی نسبت به بندهای غروب آفتاب برجام هشدار داده بود. کاردار سفارت ایران در انگلیس تیر ماه گذشته به گاردین گفته بود که عدم اجرای بندهای غروب آفتاب برجام، اشتباه بزرگی خواهد بود. سید مهدی حسینی متین با تاکید بر اینکه ساختار برجام باید حفظ شود، مخالفت با رفع تحریم‌ها و عدم اجرای مفاد قطعنامه را به ضرر طرف‌های اروپایی توصیف و تصریح کرد آن‌ها باید پاسخگو باشند.

کد خبر: ۲۴۳٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha