۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
نرخ بهره بانکی در منطقه یورو به بالاترین رقم خود رسید

نرخ بهره بانکی در منطقه یورو به بالاترین رقم خود رسید

بانک مرکزی اروپا (ECB) به منظور بازگرداندن نرخ تورم به هدف تعیین شده خود، دهمین افزایش متوالی نرخ بهره بانکی را اعلام کرد.

به گزارش بازار، بانک مرکزی اروپا (ECB) به منظور بازگرداندن نرخ تورم به هدف تعیین شده خود، دهمین افزایش متوالی نرخ بهره بانکی را اعلام کرد.

سیاست گذاران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه نرخ‌ها را یک چهارم درصد دیگر افزایش دادند و نرخ معیار را به ۴ درصد رساندند که بالاترین سطح از زمان معرفی یورو در سال ۱۹۹۹ محسوب می‌شود.

این نرخ تنها ۱۴ ماه پیش به پایین‌ترین رقم خود یعنی منفی ۰.۵ درصد رسیده بود، به این معنی که بانک‌ها در سراسر منطقه یورو باید برای نگه داشتن پول نقد خود در بانک مرکزی اروپا، پول پرداخت می‌کردند.

افزایش اخیر اندکی پس از آن صورت گرفت که گزارش بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی‌های قبلی درباره اقتصاد کلان منطقه یورو را به سمت بالا اصلاح کرد و میانگین نرخ تورم را در سال ۲۰۲۳ نسبت به پیش بینی قبلی ۵.۴ درصدی افزایش داد و ۵.۶ درصد پیش بینی کرد و در سال آینده میلادی این رقم را ۳.۲ درصد اعلام کرد در حالی که پیش از این ۳ درصد پیش بینی کرده بود.

این گزارش در عین حال پیش بینی خود را برای تورم در میان مدت از ۲.۲ درصد به ۲.۱ درصد کاهش داد.

این تنظیم کننده در بیانیه‌ای گفت: تورم به کاهش خود ادامه می‌دهد، اما همچنان انتظار می‌رود که برای مدت طولانی بسیار بالا بماند.

بانک مرکزی اروپا افزود: شورای حاکم مصمم است تا اطمینان حاصل کند که تورم به موقع به هدف میان مدت دو درصدی خود بازگردد.

اتحادیه اروپا برای مبارزه با تورم شدید در سراسر این بلوک که علت آن قیمت‌های بی رویه انرژی است، با مشکل مواجه بوده است.

پس از آنکه تحریم‌های اعمال شده بر مسکو باعث افزایش سرسام آور قیمت گاز و تضعیف بیشتر تجارت بین روسیه و بلوک شد، بانک مرکزی اروپا تهاجمی‌ترین چرخه افزایش نرخ بهره را در ژوئیه ۲۰۲۲ آغاز کرد.

کد خبر: ۲۴۳٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha