۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
فرش دستباف ایران شناسنامه دار شد

فرش دستباف ایران شناسنامه دار شد

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی تولید کنندگان فرش دستباف با اشاره به اینکه تمام محصولات صادراتی شناسنامه دار شد گفت: فرش ایران به دلیل اینکه تاکنون شناسنامه نداشت، به صورت رسمی صادر نمی‌شد.

به گزارش بازار، عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی تولید کنندگان فرش دستباف، با اشاره به اینکه از سال ۹۷ این صنعت با شوک تحریمی آمریکا مواجه شد و به همین دلیل فرصت صادرات به این کشور را از دست دادیم گفت: از سوی دیگر تعهد ارزی که برای صادر کنندگان فرش ایجاد شده باعث کاهش صادرات فرش از۵۰۰میلیون دلار به ۵۰ میلیون دلار شده است.

وی در ادامه به مشکلات صنعت فرش اشاره کرد و افزود:سال گذشته صادرات فرش دستباف به ۶۰میلیون دلار رسید. فرش ایران به دلیل اینکه تاکنون شناسنامه نداشت، به صورت رسمی خرید و فروش و صادرات نمی‌شد و گاهی صادرات فرش ایران به نام تجار ترکیه، پاکستان، هند و سایر کشورها به بازار جهانی صادر می‌شد، اما از شهریور امسال برای فرش ایرانی شناسنامه‌ تهیه شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تولید کنندگان فرش دستباف شهری و روستایی ایران درباره شناسنامه فرش ایران ادامه داد: این شناسنامه شامل اطلاعاتی مانند مواد اولیه، کارگاه ساخت، محل ساخت، کیفیت، استاندارد و سایر مشخصات است و فرش ایران بعد از شناسنامه‌دار شدن، امکان بیمه‌شدن ‌دارد. در حالی‌که پیش از این امکان بیمه کردن محصول صادراتی فرش وجود نداشت و اگر محموله فرش دچار مشکل یا سرقت می‌شد، امکان پیگیری نداشت و به همین دلیل محصول فرش ایرانی به نام تجار کشورهای رقیب مانند هند و پاکستان و حتی چین صادر می‌شد.

بهرامی با بیان اینکه با شناسنامه‌دار کردن فرش ایران، جایگاه اصلی فرش به عنوان یک هنر بومی و ملی ایران به دست می‌ آید و محصول ایرانی از این پس به نام کشورهای خارجی صادر نمی شود گفت: صدور شناسنامه ‌با نشان GS۱ تحت استاندارد سازمان بین‌المللی استاندارد خواهد بود که در سطح جهانی شناخته خواهد شد. یک کد رهگیری خواهد داشت که قابل رهگیری و پیگیری است و امکان بیمه کردن محموله فرش صادراتی ایجاد خواهد شد.

بهرامی گفت:به طور مثال یک محصول ایرانی در کشور آفریقا بود که تاجران ایرانی را ندیده بودند، این مسئله به خاطر نداشتن شناسنامه فرش بوده است، همچنین از قدیم تعدادی تاجر سنتی فرش بوده‌اند که متأسفانه با افراد جوان جایگزین نشده و هم‌اکنون شبکه صادرات و توزیع فرش در خارج از کشور به دست تاجران کشورهای همسایه مانند پاکستان، هند و ترکیه افتاده است.

وی در ادامه با بیان اینکه با تهیه شناسنامه فرش ایرانی، علاوه بر به دست آوردن بازارهای خارجی، نام و نشان فرش ایرانی در کشورها برجسته می‌شود، امکان رهگیری و استفاده از ارزش افزوده در صنعت فرش و همچنین هویت ایرانی فراهم می‌شود.

بهرامی با تأکید بر اینکه داشتن شناسنامه برای فرش ایران که بر روی محصول الصاق می‌شود می‌تواند از تقلب در این صنعت جلوگیری کند گفت: با این کار هنر صنعت فرش ایرانی دوباره می‌تواند بازارهای خارجی را در یک رقابت سالم به دست آورد.

کد خبر: ۲۴۳٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha