۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
سیاست های ارزی دولت عامل مهار یا رشد بورس؟
بازار گزارش می دهد؛

سیاست های ارزی دولت عامل مهار یا رشد بورس؟

در یک هفته گذشته بحث آزادسازی منابع بلوکه شده بار دیگر ایران را به توافق برجام نزدیک کرده و تحلیل گران بررسی کرده اند که در کنار آن سیاست های ارزی دولت عامل مهار یا رشد بورس می شود.

بازار؛ گروه بورس: در روزهای اخیر با بحث آزادسازی واقعی ۶ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران بار دیگر تحلیل های بورسی را به سمت تاثیر توافق برجام روی وضعیت شاخص بورس برده است.

هرچند برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که رشد بورس ایران تحت تاثیر افزایش قیمت دلار است، اما این تحلیل کلی بوده و در کوتاه مدت و بلندمدت اثرات متفاوتی بر بورس دارد و از طرف دیگر روی نمادهای دلاری و ریالی اثر متفاوتی دارد.

به گفته رضا روحی نمی توان نسبت به توافق جامع بین ایران و آمریکا خوشبین بود، در شرایط کنونی در بهترین حالت می توان تصور کرد که یک توافق موقت بین ایران و آمریکا اتفاق بیفتد به همین دلیل احتمالا ارز بیشتری در بازار تزریق و قیمت ها هم کمی تعدیل می شود، اما دوباره روند صعودی پیدا خواهند کرد

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تاکید بر اینکه نمی توان نسبت به توافق جامع بین ایران و آمریکا خوشبین بود، گفت: در شرایط کنونی در بهترین حالت می توان تصور کرد که یک توافقنامه موقت بین ایران و آمریکا منعقد شود.

جواد روحی با بیان اینکه توافق موقت می تواند برای مدت کوتاهی نوسانات بازار ارز را کم کند، افزود: در واقع دولت از طریق یک توافق موقت می تواند به درآمد ارزی بیشتری برسد و این موضوع از دو مسیر آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده و همچنین افزایش صادرات اتفاق می افتاد به همین دلیل ارز بیشتری در بازار تزریق می شود و قیمت ارز هم کمی تعدیل می شود.

او افزود: در این حالت شرکت های صادراتی حاضر در بورس به دلیل اینکه درآمد ارزی آنها کمتر می شود بازدهی کمتری ابتدا ثبت خواهند کرد اما بعد از آن با افزایش صادرات می توانند کاهش قیمت ارز را جبران کنند.

روحی درباره شرکت های ریالی حاضر در بورس تصریح کرد: شرکت های ریالی به دلیل اینکه بعد از توافق می توانند مواد اولیه را با قیمت پایین تر دریافت کنند حاشیه سود بیشتری خواهند داشت از این رو انتظار می رود که بازدهی بیشتری در بورس ثبت کنند.

در هفته های اخیر خبرهای سیاسی و رشد بازارهای جهانی تا حدودی فضای متفاوتی در بازار ایجاد کرده است هرچند به نظر کم حجمی معاملات و شاید ترس از تعطیلات پیش رو بازهم کار بازار را خراب کرد و مانع از رشد شاخص بورس شد و البته اصلاح عمیقی هم اتفاق نیفتاده است

در معاملات روز آخر هفته گذشته ترس نصف و نیمه از ریزش دلار در بازار وجود داشت و هرچند بعدش بازار ارز خنثی شد و یک جو نسبتا خوب خوشبینی و کاهش ریسک شکل گرفت. در واقع خبرهای سیاسی و رشد بازارهای جهانی تا حدودی فضای متفاوتی در بازار ایجاد کرده است هرچند به نظر کم حجمی معاملات و شاید ترس از تعطیلات پیش رو بازهم کار بازار را خراب کرد.

تاثیرگذاری توافق بر بازار سرمایه

البته نباید فراموش کرد که رفتار دولت در مواجهه با جریان خودرو و برخی صنایع دیگر به خوبی نشان دهنده این است که اولویت تورم و کاهش آن بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد و این یک زنگ هشدار بزرگ و قوی برای بازارهاست.

امسال مهر ماه متفاوتی از هر نظر دلاری، سیاسی و عملکردی شرکت ها برای بازار وجود خواهد داشت. برخی کارشناسان پیش از این تاکید داشتند که افزایش نرخ ارز به عنوان یک محرک در نیمه دوم سال شاید بتوان امیدوار بود اما باید توجه داشت که سرکوب کردن نرخ ارز یکی از مهمترین ابزارهای دولت برای مهار تورم است.

حمید میرمعینی معتقد است که رشد شاخص بورس تابع حاشیه سود شرکت هاست و زمانی که توافق برجام حاصل شود و تامین مواد اولیه و صادرات تسهیل شود، به طور قطع بورس به صورت طبیعی رشد خواهد کرد

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار درباره تاثیرگذاری توافق بر بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد توافق و ثبات نرخ ارز و همچنین آزادسازی منابع ارزی بتواند حداقل بخش‌های ریالی بازار را نظیر گروه خودرو و بانک را کمی تحریک کند.

حمید میرمعینی با بیان اینکه توافق برجام نمی تواند منجر به کاهش قابل توجه قیمت ارز در کشور شود، تصریح کرد: با این حال اثر روانی توافق برجام می تواند روی قیمت ارز و سایر بازارها تاثیر بگذارد، به همین دلیل پیش بینی می شود که در کوتاه مدت با نوسانات ارزی جلوی رشد بازار گرفته شود و بعد روند صعودی بورس آغاز شود.

او افزود: رشد شاخص بورس تابع حاشیه سود شرکت هاست و زمانی که توافق برجام حاصل شود و تامین مواد اولیه و صادرات تسهیل شود، به طور قطع بورس به صورت طبیعی رشد خواهد کرد، اما در سال های گذشته بورس بیشتر تحت تأثیر تورم و ارزش جایگزینی رشد داشته است.

وظیفه سازمان بورس هدایت نقدینگی

به گزارش خبرنگار تحلیل بازار، باید توجه داشت که دولت با تمام توان سعی در ایجاد ثبات در اقتصاد گرفته و به نظر نمی رسد که تحولات اقتصادی جدی در این دوره مشخص شود. وظیفه خطیر سازمان بورس است که با ایجاد برخی اصلاحات و اتفاقات مسیر جریان پول را تغییر داده و جریان را به بازار هدایت کند چرا که وقتی دلار طبیعی یا مصنوعی با ثبات باشد فقط جریان پول به عنوان یک عامل موثر می‌تواند در بازار اثرگذار باشد.

در یک ماه اخیر موضوع نقدینگی و هدایت آن مورد توجه دولت و بانک مرکزی قرار داشته است و در گزارش های اخیر اعلام شده روند آن نزولی شده و حتی پایه پولی هم کاهش پیدا کرده که تحت تاثیر کنترل سیستم بانکی کشور بوده است.

با این حال نقدینگی های سرگردان موجود در جامعه هم وارد بورس نشده و بازارهای موازی هم به دلیل اینکه با رکود مواجه بوده اند هم از این نقدینگی بهره مند نشده اند.

دولت در ماه های اخیر با افزایش نرخ بهره بانکی تلاش کرده نقدینگی را در بانک ها فریز کند و مانع از ورود آن به بازار ارز شود و همین مساله به ثبات نرخ ارز کمک کرده است.

حالا اگر توافق برجام رخ دهد نوسانات کمتری احتمالا در بازار ارز بروز می کند و پیرو آن ترکش های کمتری هم به نمادهای صادراتی بورس وارد می شود، به همین دلیل بورس می تواند در آینده صعودی شود.

کد خبر: ۲۴۳٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha