۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶
تدوین نظام نامه وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشت فراسرزمینی

تدوین نظام نامه وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشت فراسرزمینی

بر اساس نظام نامه کشت فراسرزمینی در جهاد کشاورزی شرایط حضور شرکت‌ها برای کشت فراسرزمینی، محصولات مورد نیاز کشور برای واردات، کشورهای قابل کشت محصولات و مشوق‌های دولت برای حمایت شرکت‌ها مشخص شده است.

به گزارش بازار، حسام الدین نجاریان، سرپرست مدیریت کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بحث کشاورزی فراسرزمینی بیش از ۹۰ سال در دنیا مورد توجه بوده است و کشورهایی زیادی در این زمینه پیشرو هستند. کشورهایی که حتی از نظر منابع آبی به اندازه کشور ما دچارمشکل نبوده اند، ولی به این باور رسیده اند که می‌توانند از این ظرفیت برای تامین امنیت غذایی خود استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: براساس آمار بانک‌های اطلاعاتی، از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشورمان، فقط ۳۵ میلیون هکتار قابل کشاورزی است. اما این میزان نیز در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی، تغییر اقلیم، سیاست‌های اصلاحات ارضی و عدم کاربری به ۱۴ تا ۱۵ میلیون هکتار کاهش یافته است.

سرپرست مدیریت کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در سال ۹۵ آیین نامه به تصویب هیئت دولت رسید که وزارت جهاد کشاورزی را به کشت فراسرزمینی مکلف کرد. بر اساس این آیین نامه، وزارت جهاد کشاورزی به همکاری وزارتخانه‌های امور خارجه و امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاههای ذیربط و با رعایت قوانین و مقررات مربوط مکلف به تنظیم و ارایه مشوق‌ها و حمایت‌ها به متقاضیان کشت فراسرزمینی است.

وی در ادامه بیان کرد: در دولت سیزدهم در وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌های اجرای این آیین نامه مورد بررسی قرار گرفته، تا مشخص شود کدام محصول مورد نیاز کشور است و در کدام کشور و به چه نحوی باید کشت شود و چه حمایت‌هایی از شرکت‌های سرمایه گذار شود.

نجاریان با اشاره به تدوین نظام نامه وزارت جهاد کشاورزی در موضوع کشت فراسرزمینی گفت: در اردیبهشت امسال نظام نامه در موضوع معرفی شرکت‌ها، بررسی صلاحیت آن‌ها و محصولات مورد نیاز کشور تدوین شد و کمیته‌ای برای بررسی این موضوعات در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است.

وی درباره حمایت دولت از شرکت‌های سرمایه گذار در کشت فراسرزمینی نیز گفت: از حمایت‌های دولت میتوان به پرداخت وام به شرکت‌های متقاضی و تسهیل گری در کار شرکت‌ها و قراردهای تضمینی این شرکت‌ها با شرکت‌های دولتی برای خرید محصولات به قیمت روز دنیا اشاره کرد.

سرپرست مدیریت کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه افزود: ایجاد سامانه سمک (سامانه مدیریت کشاورزی فراسرزمینی) یکی دیگر از کارهایی است که وزارت جهاد کشاورزی برای کمک و حمایت از شرکت‌های سرمایه گذار در کشت فراسرزمینی انجام داده است. شرکت‌های سرمایه گذار با بارگذاری اسناد مورد نظر آیین نامه و نظارت برخط، مراحل کار و رفع ایرادات و اختلالات میتوانند به سهولت کار خود را انجام دهند.

کد خبر: ۲۴۳٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha