۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
روسیه  درآمد نفتی اش را با کاهش فروش افزایش داد!
کاهش تولید ۱.۵ درصد نفت روسیه در سال ۲۰۲۳

روسیه درآمد نفتی اش را با کاهش فروش افزایش داد!

آژانس بین المللی انرژی: تمدید کاهش تولید اوپک پلاس ممکن است منجر به کسری عرضه بزرگ در سه ماهه چهارم شود.

بازار، گروه آب و انرژی: نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه در مصاحبه با روزنامه محلی ایزوستا گفت: تولید نفت این کشور ممکن است در بقیه سال ۲۰۲۳ بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

شولگینوف توضیح داد: تولید نفت روسیه ممکن است با ۱.۵ درصد کاهش به ۵۲۷ میلیون تن (۱۰.۵۴ میلیون بشکه در روز) در سال جاری در مقایسه با حدود ۵۳۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ برسد

به گزارش تحلیل بازار این به معنای کاهش ۸ میلیون تن تولید نفت در روسیه است که بیانگر کاهش روزانه ۱۶۰ هزار بشکه در کل طول سال است با این حال درامد روسیه از زمان تصمیم مشترک با عربستان برای کاهش تولید، افزایش یافته است زیرا قیمت نفت در روزهای اخیر با اهنگی تقریبا آهسته اما پیوسته افزایش یافته و قیمت نفت خام برنت در امروز با قیمت 92 دلار 38 سنت بسته شد. نفت خام برنت بعد از این که در اول شهریور خود را به 82 دلار و 11 سنت رساند، با شیب تند و پیوسته رشد کرده است که مهمترین عامل آن ترس و نگرانی از کاهش عرضه بوده است.

تقاضای جهانی نفت در مسیر رشد ۲.۲ میلیون بشکه در روز در سال جاری میلادی به ۱۰۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است که ناشی از مصرف در چین است

روسیه به طور علنی متعهد شده است که به طور داوطلبانه تولید نفت خود را ۵۰۰۰۰۰ بشکه در روز یا حدود ۵ درصد از تولید خود را از ماه مارس کاهش دهد تا به تعادل بازارهای نفت کمک کند.

علاوه بر این، روسیه همچنین اعلام کرد که صادرات نفت خود را تا پایان سال ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد، در حالی که عربستان سعودی، رهبر جهانی تولید نفت، به طور داوطلبانه تولید نفت خود را تا پایان دسامبر ۱ میلیون بشکه در روز کاهش می دهد.

وزیر نفت روسیه در این دیدار با ابراز خرسندی کشورش از نرخ های فعلی تولید نفت، گفت: باید توجه داشته باشیم که در حال همکاری با سایر کشورهایی هستیم که برای رسیدن به تعادل در بازار انرژی تلاش می کنند.

شولینگوف خاطرنشان کرد که هر دو طرف بازار به تعادل نیاز دارند و بنابراین موضوع یک تصمیم مورد توافق است.

وزیر نفت روسیه پیش بینی کرد که تولید گاز طبیعی کشورش در سال جاری به ۶۴۲ میلیارد متر مکعب در مقایسه با حدود ۶۷۲ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد.

تولید نفت روسیه ممکن است با ۱.۵ درصد کاهش به ۵۲۷ میلیون تن (۱۰.۵۴ میلیون بشکه در روز) در سال جاری در مقایسه با حدود ۵۳۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ برسد

کسری عرضه جدی نفت درپاییز

در همین حال آژانس بین المللی انرژی امروز اعلام کرد: تمدید کاهش تولید اوپک پلاس ممکن است منجر به کسری عرضه بزرگ در سه ماهه چهارم شود.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود که در روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد که تمدید کاهش تولید اوپک پلاس تا پایان سال جاری منجر به کسری عرضه بزرگ در سه ماهه چهارم خواهد شد.

وی توضیح داد که جلوگیری نکردن از کاهش عرضه در ابتدای سال آینده بازار را به حالت هشدار تبدیل می‌کند و ذخایر در سطوح پایینی قرار می‌گیرد که خطر موج دیگری از نوسانات را در سایه شرایط اقتصادی شکننده افزایش می‌دهد.

این گزارش می افزاید که تقاضای جهانی نفت در مسیر رشد ۲.۲ میلیون بشکه در روز در سال جاری میلادی به ۱۰۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است که ناشی از مصرف در چین است.

از سوی دیگر، آژانس نشان داد که درآمد صادرات نفت روسیه در ماه اوت با ۱.۸ میلیارد دلار افزایش به ۱۷.۱ میلیارد دلار رسیده است، زیرا قیمت های بالاتر کاهش محموله ها را جبران کرده است.

پیش از این ادعا می شد که مصرف چین به دلیل رکود و کاهش صادرات کاهش یافته و در نتیجه تقاضا کاهش یافته است اما اکنون با خبر کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای تولید روسیه در ماه های اخر سال میلادی نگرانی نسبت به کمبود عرضه بسیار جدی تر شده است.

کد خبر: ۲۴۳٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha