۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
کشت پنبه به صورت سنتی توجیه اقتصادی ندارد
نایب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران:

کشت پنبه به صورت سنتی توجیه اقتصادی ندارد

گرگان- یوسفی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: با توجه به هزینه ها کشت پنبه به صورت سنتی و نیروی انسانی توجیه اقتصادی ندارد و با کمک تکنولوژی باید کشت این محصول را ارتقاء داد.

امیر یوسفی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کشاورزی در در همه دنیا از بخش سنتی خارج شده و به سمت صنعتی شدن رفته تا کشاورزان بتوانند در کمترین سطح بالاترین عملکرد را داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: برای تحقق این مساله لازم است که از تکنولوژی روز دنیا بهره مند شویم؛ مخصوصا برای کشت محصولاتی مانند پنبه که در کاشت، داشت و برداشت نیازمند نیروی انسانی زیادی است.

وی با اشاره به اینکه کشت پنبه با نیروی انسانی و به صورت سنتی توجیه اقتصادی ندارد، ادامه داد: همچنین برای عملکرد بهتر پنیه در گلستان باید از بذرهایی استفاده شود که با شرایط اقلیمی استان مناسب و با توجه به کمبود منابع آبی بتوانیم استفاده کنیم.

یوسفی با بیان اینکه کاهش بارندگی را در سطح منطقه داریم، اظهار کرد: ضروری است که در کشت محصولات کشاورزی از ارقامی استفاده کنیم که با شرایط اقلیمی ما سازگار باشد.

وی افزود: پنبه یکی از محصولاتی است که در گذشته بیش از ۱۷۰ هزار هکتار در گلستان کشت می شد و یکی از دلایلی که در گذشته در کشت این محصول موفق بودیم شرایط اقلیمی و دیگر نوع بذوری که برای کشت استفاده می شد متناسب با شرایط منطقه بوده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به اینکه صرف اقتصادی این محصول بسیار مهم است و کشاورز نباید بعد از برداشت دغدغه فروش محصول را داشته باشد، تصریح کرد: در گذشته کارخانه های پنبه زیادی در منطقه وجود داشت که متاسفانه در حال حاضر این کارخانه ها کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه برای احیای پنبه در گلستان باید شرایط خرید، اقلیم و الگوی کشت را در نظر بگیریم، یادآور شد: گلستان شرایط کشت پنبه را دارد اما اگر بخواهیم این کار را به صورت سنتی انجام دهیم و با کمبود امکانات و تکنولوژی داشته باشیم شاید کمی توسعه این محصول را داشته باشیم اما با این شرایط احیای سرزمین طلای سفید امکان پذیر نیست.

کد خبر: ۲۴۳٬۲۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha