۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
کم آبی و دلالان بلای جان طلای سرخ/ رتبه اول کشوری کردستان در تولید توت فرنگی

کم آبی و دلالان بلای جان طلای سرخ/ رتبه اول کشوری کردستان در تولید توت فرنگی

کردستان- کردستان رتبه نخست سطح زیرکشت و تولید توت فرنگی کشور را در اختیار دارد و بیشتر توت فرنگی کاران این استان با مشکلاتی هم چون کم آبی، حضور دلالان و هزینه های حمل و نقل دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ توت فرنگی محصولی که سال‌ها است در کشور با برند کردستان شناخته شده و حتی بسیاری دیگر از استان‌ها هم برای فروش و عرضه این محصول خود در بازار از نام کردستان استفاده می‌کنند.

اگر در حدود یک دهه گذشته تنها اراضی روستاهای شهرستان‌های مریوان، سروآباد و سنندج به کشت توت فرنگی اختصاص داشت اکنون اراضی اکثر روستاهای استان که شرایط لازم را دارند به سمت تولید توت فرنگی پیش رفتند.

در مقابل هم روستاهای برخی از شهرهای استان به دلیل کمبود منابع آبی به ویژه در سال‌های خشکسالی از تولید توت فرنگی دست کشیدند؛ طی دو سال اخیر که وضعیت بارش ها بهبود پیدا کرد بار دیگر چند روستا  به تولید طلای سرخ روی آوردند.

هر چند یکی از ظرفیت‌های ویژه کردستان داشتن منابع آبی فراوان است ولی متاسفانه میزان سهمی که از این منبع نصیبش می شود بسیار کم است و همین مسئله باعث شده در طول سالیان گذشته  یکی از موضوعاتی که استاندار کردستان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی  همواره پیگیر آن باشند،  تخصیص آب بیشتر و افزایش اراضی آبی بخش کشاورزی باشد.

حدود ۱۲ درصد از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی کردستان آبی و مابقی آن دیم است و بیشترین سطح اراضی دیم هم به کشت گندم اختصاص پیدا کرده است.

تولید ۳۵ تن توت فرنگی در یک هکتار
مسئول مرکز جهاد کشاورزی پایگلان از توابع شهرستان سروآباد در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مرکز پایگلان شامل ۱۱ روستا است، اظهار داشت: از این تعداد هم اکنون سه روستا در زمینه تولید توت فرنگی فعال هستند ولی چند سال پیش همه این ۱۱ روستا اقدام به کشت این محصول می کردند.

کاوه حسن پور با اشاره به اینکه دو سالی است که کشت توت فرنگی در روستای پایگان دوباره آغاز شده است، اضافه کرد: امسال بیش از ۱۵ هکتار از اراضی این روستا به کشت توت فرنگی اختصاص یافت که به طور میانگین هشت تا ۱۰ تن در هکتار هم محصول برداشت کردند.

وی افزود: توت فرنگی کار در پایگلان داریم که امسال موفق شده ۳۵ تن در هکتار محصول برداشت کند که این نشان از وجود آب و هوای مناسب و شرایط مطلوب کشت در این منطقه است.

مسئول مرکز جهاد کشاورزی پایگلان با اشاره به اینکه چهار تا پنج چین توت فرنگی در این منطقه تولید می‌شود، گفت: میزان محصول در چین‌های اول و آخر کم است ولی در چین‌های دوم و سوم بیشترین محصول برداشت می شود.

حسن پور یادآور شد: خشکسالی های متوالی موجب مهاجرت و کاهش جمعیت مردم در روستاهای دهستان پایگلان شد و بسیاری از باغداران این منطقه دیگر قادر به کشت توت فرنگی نبودند.

وی افزود: روستایی هم چون چشمیر که در گذشته در تولید توت فرنگی از روستاهای شاخص استان بود  ولی به دلیل نبود آب و دیمی بودن اراضی آنها میزان کشت این محصول در آنجا کاهش یافت به گونه ای که اکنون تنها به اندازه مصرف خوراکی خود دارند.

مسئول مرکز جهاد کشاورزی پایگلان با اشاره به اینکه بی آبی بزرگترین مشکل پیش روی کشاورزان این منطقه است، گفت:  اگر شرایط بارندگی سال آینده هم مثل سال جاری باشد بی شک تولید توت فرنگی در پایگلان دو برابر امسال خواهد شد.

کم آبی و دلالان مشکل  توت فرنگی کاران کردستانی

یکی از باغداران روستایی از دهستان پایگلان در گفت و گو با خبرنگار بازار  با اشاره به اینکه در بیشتر مواقع پول زحمت و تلاش توت فرنگی کاران به جیب دلالان می رود، اظهار داشت:  دلالان این محصول را هر کیلوگرم ۶ هزار تومان از کشاورز می خرند و در تهران با ۲۵ هزار تومان می فروشند.

ناصح حسینی اضافه کرد: کم آبی از دیگر مشکلاتی است که کشاورزان این منطقه با آن روبه رو هستند و همین باعث خشک شدن بوته های توت فرنگی شده و می شود.

وی افزود: قرار بود از سد گاوشان آب به کشاورزان روستاهای دهستان پایگلان اختصاص دهند ولی تاکنون این وعده عملی نشده است و در اکثر روزها شاهد درگیری بین کشاورزان بر سر آب هستیم.

ناهید یکی از زنانی که مشغول برداشت توت فرنگی است از حمله ملخ ها و نابودی بخشی از محصولاتی که برای به ثمر نشستن آن تلاش زیادی در طول سال انجام دادند، ابراز ناراحتی کرد و گفت: صبح زود خانوادگی راهی مزرعه می شویم و تا غروب کار می کنیم.

وی اضافه کرد: نه تنها توت فرنگی بلکه دیگر محصولات ما هم چون خیار را هم در مقابل ملخ درامان نیستند و انتظار داشتیم برای نابودی این آفت و تامین سم مورد نیاز ما را حمایت می کردند.

افزایش ۹۰۰ هکتار به سطح زیرکشت توت فرنگی در کردستان
سال ۹۳ سطح زیرکشت توت فرنگی در اراضی کشاورزی استان دو هزار و ۵۰۰ هکتار و تعداد بهره برداران آن هم بیش از ۱۲ هزار نفر بود؛ حال بعد از گذشت شش سال سطح زیرکشت این محصول در استان به سه هزار و ۴۰۰ هکتار و تعداد بهره برداران این عرصه هم به ۱۷ هزار نفر رسیده است.

تولید توت فرنگی در شش سال پیش ۳۳ هزار تن و امسال برآورد شده که ۵۰ هزار تن از این محصول از سطح مزارع برداشت شود پس در طول این ۶ سال ۱۷ هزار تن به میزان تولید طلای سرخ استان اضافه شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سه هزار و ۴۰۰ هکتار در اراضی کشاورزی استان زیر کشت محصول توت فرنگی قرار دارد، اظهار داشت:  پیش بینی می‌شود امسال ۵۰ هزار تن از این محصول در استان برداشت شود. 

زاهد حاجی میرزایی متوسط عملکرد توت فرنگی در مزارع استان را ۱۴ تا ۱۶ تُن در هکتار ذکر کرد و افزود: شهرستان‌های سنندج، کامیاران و مریوان به ترتیب  بیشترین سطح زیر کشت توت فرنگی را به خود اختصاص دادند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان  با اشاره به اینکه هر سال علاوه بر فصل بهار، در پاییز هم   توت‌فرنگی در مزارع استان برداشت می شود هر چند میزان آن زیاد قابل توجه نیست، یادآور شد:  در حال حاضر  حدود چهار هکتار گلخانه‌ توت فرنگی در استان داریم که در خارج از فصل برداشت این محصول قابلیت تولید را دارند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه  توت فرنگی این استان در کشور یک برند شناخته شده است، گفت: بیشترین میزان تولید و سطح زیر کشت توت فرنگی کشور مربوط به کردستان بوده و  ۶۰ تا ۷۰ درصد توت این محصول  به خارج از استان صادر می‌شود.

وی از اجرای طرح تونل های پلاستیکی برای کاهش آسیب های مربوط به بارندگی، تگرگ، سرمای هوا ، آفت و پوسیدگی توت فرنگی خبرداد و گفت: این طرح به صورت پایلوت در سطح ۳۰۰ مترمربع از مزارع توت فرنگی روستای گزنه به اجرا درآمده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: توسعه این طرح به تمام مزارع توت فرنگی استان از جمله برنامه های ما است و در این راستا در صورت نیاز به متقاضیان تسهیلات لازم اعطا خواهد شد.

 بیشتر مزارع توت فرنگی  استان در اراضی روستاهایی واقع شدند که عبور و مرور در آنجا به سختی انجام می شود و هنوز  این محصول و دیگر تولیدات کشاورزی در این مناطق توسط چهارپایان تا داخل روستا و یا جاده هایی که امکان تردد خودرو در آن امکان پذیر است، حمل و از آنجا راهی مراکز خرید می شود و این مسئله سرعت رسیدن محصول تا بازار را کاهش داده و در نتیجه میزان افت را هم افزایش می دهد.

مسئولان استان برای کوتاه کردن دست دلالان از دسترنج کشاورزان تصمیم گرفتند غرفه های عرضه مستقیم این محصولات را در سطح شهرهای مختلف استان ایجاد کنند که در شهر سنندج توسط شهرداری تاکنون ۲۹ نقطه شناسایی شده که امیدوارند بتوانند در فاز نخست آن تا پایان سال جاری ۱۰ نقطه را به متقاضیان واگذار کنند.

 مشکلات تولیدکنندگان بخش کشاورزی تنها به این موارد ختم نمی شود و این قشر علی رغم همه تنگناهای موجود در حوزه تولید محصولات زراعی، باغی و دامی؛ همچنان در این عرصه فعال هستند تا خلل و کمبودی برای تامین موادغذایی مورد نیاز مردم در کشورمان ایجاد نشود.

کد خبر: ۲۴٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha