۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
کشت قراردادی؛ طرحی کارآمد که ناقص ماند| با اجرای کشت قراردادی مصرف گندم تا ۳میلیون تن کمتر می شود
مدیر یک کارخانه آرد گندم در گفتگو با بازار:

کشت قراردادی؛ طرحی کارآمد که ناقص ماند| با اجرای کشت قراردادی مصرف گندم تا ۳میلیون تن کمتر می شود

قاضی مدیر کارخانه آرد با گلایه از اجرا نشدن کشت قراردادی بین کارخانجات آرد و گندمکاران می گوید: کشت قراردادی طرحی است که می تواند موجب کیفی سازی آرد شود و مصرف گندم را نیز تا ۳میلیون تن کاهش می دهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که بحث کشت قراردادی بین کشاورزان و کارخانجات آرد مورد تاکید بخش های ذیربط بود سال زراعی که گذشت این طرح ناقص ماند و به دلیل تغییر قیمت خرید تضمینی گندم، کارخانجات غالبا موفق به عقد قرارداد با گندمکاران نشدند. این در شرایطی است که کارخانه داران معتقدند اجرای کشت قراردادی راهکاری برای تهیه گندم با کیفیت است.

«احمد قاضی» مدیر یک کارخانه آرد می گوید: مایه تاسف است که وزارت جهاد کشاورزی بعد از دو سال با این همه جلسات و پیگیری ها، به کارگیری نیروها، برنامه ریزی و تحمیل هزینه برای ما کارخانه داران طرح کشت قراردادی را ناقص رها کرد. در حالی که ما کارخانه داران موافق کشت قراردادی هستیم و نه تنها از این طریق بخشی از هزینه های دولت به گردن بخش خصوصی می افتد بلکه ما نیز خواهان این هستیم که از این طریق گندم با کیفیت خریداری کنیم.

گفتگوی بازار با این تولید کننده آرد گندم را در ادامه می خوانید.

*چرا کشت قرادادی امسال مانند سال قبل با موفقیت اجرا نشد و این امر چه تاثیری بر کار کارخانه جات آرد گذاشت؟

ما سال اول کشت قراردادی را انجام دادیم و گندم را مستقیما از کشاورزان خریداری کردیم و به عبارتی با شرکت بازرگانی دولتی رقابت کردیم. امسال هم همین برنامه را داشتیم اما متاسفانه این افزایش نرخ خرید تضمینی گندم تمام برنامه های ما را به هم ریخت و کشت قراردادی را انجام ندادیم. در واقع چون نرخ گندم در سامانه ۱۲ هزار تومان عنوان شد و در بازار آزاد به یکباره ۱۵ هزار تومان شد اما در سامانه قیمت آرد را تغییر ندادند. لذا محاسبه خروج آرد روی ۱۲ هزار تومان ماند و باز هم دولت مجبور شد کیلویی ۳ هزار تومان مجددا یارانه گندم را به بخش صنف و صنعت بدهد.

قاضی کارخانه دار آرد: اگر کشت قراردادی گندم انجام شود بسیاری از دلال بازی ها در این بخش جمع می شود

این در شرایطی است که اگر کشت قراردادی انجام شود بسیاری از دلال بازی ها، قاطی کردن خاک و شن با گندم و غیره از این طریق از بین می رود. اما واقعا متاسف هستیم که این همه وقت و نیرو صرف شد و قانونی درست شد و بسیاری هم دنبال اجرای آن بودند اما متاسفانه به جایی نرسید.

*در حال حاضر بازار شما چگونه است و بحث قیمت گذاری گندم با هر نرخی که باشد اصولا چه تاثیری روی بازار شما می گذارد؟

در حال حاضر ۸۰ درصد بازار ما در انحصار شرکت بازرگانی دولتی است؛ به این معنا که بازرگانی دولتی گندم به ما می دهد، پول آن را می گیرند و آرد را نیز خود تعیین می کنند ما به چه کسانی بدهیم و ما نیز طبق آنچه می خواهند کار را انجام می دهیم.

قاضی، مدیر کارخانه آرد: درخواست داریم بخش دولتی دست از سر نان، آرد و کارخانجات آرد بردارد و اجازه بدهد عرضه و تقاضا حاکم شود و در عوض درصدی از سوبسید تخصیصی را به دهک های پایین جامعه بدهد

در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم نیز قطعا هر نوع افزایش قیمتی تاثیر خود را در بازار ما دارد اما ای کاش بخش دولتی دست از سر نان، آرد و کارخانجات آرد بردارد و اجازه دهد بازار و قیمت را عرضه و تقاضا تنظیم کند.

ما معتقدیم اگر قرار است دولت حمایتی از دهک های کم درآمد جامعه داشته باشد در حالی که در این مسیر یک سوبسید کمر شکنی حتی برای دولت دارد، می تواند درصدی از آن را به دهک های پایین جامعه بدهند. به نظر بنده از این طریق بسیار بهتر می توانند هم در بحث کیفیت و هم دیگر موارد نتیجه بگیرند.

*اگر آزاد سازی قیمت آرد صورت بگیرد چه اتفاقاتی می افتد؟

قطعا اتفاقات خوبی می افتد و مهمترین اش این است که حدود ۳ میلیون تن مصرف گندم پایین می آید. به طوری که ما این تجربه را در یک دوره (دولت احمدی نژاد) داشتیم و تجربه بسیار موفقی بود به نحوی که هم خباز راضی بود و هم مردم و هم ما کارخانه داران راضی بودیم. الان همانطور که می دانید میزان ضایعات و همچنین فساد و رانت در این بخش بالا است و لذا با آزاد سازی قیمت قطعا این موراد کم می شود.

*گندم تولیدی کشور از نظر کیفیت در چه سطحی است؟

کیفیت خوب است اما ای کاش ما سه تا چهار ماه فرصت داشتیم و گندم های امسال را حداقل ۳-۴ ماه دیرتر در فرایند تولید می بردیم تا به این ترتیب آنزیم هایی که باید در گندم عمل کنند به موقع عمل کنند. چون از این طریق است که کیفیت آرد بالاتر برود و به اصطلاح باید گندم خشک شود و بعد مصرف شود.

قاضی، کارخانه دار: تازه مصرف کردن گندم کیفیتی ندارد و از آن طرف ضایعات نان را هم به طرز باور نکردنی افزایش می دهد لذا باید گندمی که درو می شود حداقل ۲ ماه در سیلو بماند و سپس وارد فرایند تولید شود

به عبارت دیگر تازه مصرف کردن گندم کیفیتی ندارد و از آن طرف ضایعات نان را هم به طرز باور نکردنی افزایش می دهد و امیدواریم مسئولان ذیربط به این فکر بیفتند و گندمی که درو می شود را حداقل ۲ ماه در سیلوها نگهداری کنند. چرا که گندم موجودی زنده است و برای انجام شدن فعل و انفعالات شیمیایی نیاز به زمان دارد. به همین دلیل در دنیا هیچ گاه گندم امسال را در همین سال استفاده نمی کنند چون به ضررشان تمام می شود و کیفیت ندارد.

*سبوس گیری های آرد نان را چگونه ارزیابی می کنید و چقدر موجب کاهش کیفیت می شود؟

ما از سال ۱۳۹۲ دنبال این هستیم که آرد کامل تولید کنیم و با تکمیل فاز دوم کار، به زودی تولید کننده آرد کامل خواهیم بود که تا چندی دیگر اجرا می شود. چرا که اگر آرد کامل تولید شود و وارد سفره مردم شود اتفاقات خوبی خواهد افتاد. به عنوان مثال بسیاری از هزینه های سلامت جامعه کاهش می یابد و بسیاری از بیماری های گوارشی کم می شود چرا که سبوس برای مردم بسیار خواص دارد. لذا به هر نحوی سبوس مصرف شود ارزش غذای دارد البته به شرطی که فرآوری شده باشد.

کد خبر: ۲۴۳٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سیف الله معطوفی IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
      0 0
      با درود جای دلال را کارخانجات مستقیم میگرفتن و به هر روشی که خودشان قانون وضع میکردن از کشاورزان می‌خریدند بسیارکمتر از قیمت واقعی دست کشاورز را می‌گرفت باید رقابتی کنند نه قراردادی آنهم یک قیمت پایه ای داشته باشد که دولت حمایت کند اگر کارخانه دارها همدست شدن نزن تو سر مال کشاورز و به هر قیمتی که دوست داشتن بخرند
    • ابراهیم م IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      0 0
      کوچک سازی دولت فقط در حالت شعار مونده ای کاش تو همه زمینه ها ورود نمی کرد چون تا الان موفق عمل نکرده در آینده هم عمل نخواهد کرد.فقط شده بهشت دلالان و واسطه‌ها ورانت وفساد بیشتر .
    • گندمکار IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      0 0
      دولت بی اعتبار شد ۶ ماه است تسویه نکرده دیگر کشت نخواهیم داشت و توصیه به همکاران